kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
I Skrômt hanterar spelarna alla tärningsslag. Det innebär också att motståndares attacker kommer ha en fast modifikation på rollpersonens tärningsslag. Varje motståndare kommer ha 2-3 olika attacker (en björn skulle till exempel kunna ha Bita och Klösa), som har olika modifikationer och skada. En attack som är lätt att undvika kommer kunna göra mer skada än en attack som är svår att undvika. Inga konstigheter där alltså. För att en rollperson ska lyckas med vad den försöker sig på ska denne rulla 2T6+modifikationer och försöka nå 8 eller högre (7 eller 8, fortfarande lite osäker på vilket det landar på till slut).
En rollpersons färdighetvärden ligger mellan -3 (inkompetent) och +3 (väldigt kompetent). Fiendernas attackförmågor kommer ligga inom samma spann, och alltså fungera som en modifikation på rollpersonens färdighet. Exempel: Bruno har +1 i Rörlighet (som används för att undvika attacker). Han blir anfallen av en björn vars Bita ger målet -2 för att försvara sig. För att inte bli träffad kommer Brunos spelare alltså rulla 2T6+1-2 (vilket då blir 2T6-1) i ett försök att nå 8 (eller 7 då).
Om attacken skulle träffa rullar spelaren ytterligare 1T6 för att ta fram skadan. Alla skador i spelet kommer troligtvis ligga mellan 1T6 till 1T6+5 (för riktigt ruskiga attacker). Förslagsvis rullar spelaren redan när hen försöker undvika eller anfalla 3T6, där en av tärningarna är av en annan färg och agerar skadetärning om attacken skulle lyckas.
Jag kommer troligtvis arbeta med zoner för att beskriva omgivningen och dessa funktioner på karaktärerna i spelet. En stökig zon som är svår att röra sig i kan exempelvis ge -1 på Handgemäng och Rörlighet, och läggs då till som modifikation i försvarsslaget. Denna del är fortfarande bara i idéstadiet dock.
En rollpersons färdighetvärden ligger mellan -3 (inkompetent) och +3 (väldigt kompetent). Fiendernas attackförmågor kommer ligga inom samma spann, och alltså fungera som en modifikation på rollpersonens färdighet. Exempel: Bruno har +1 i Rörlighet (som används för att undvika attacker). Han blir anfallen av en björn vars Bita ger målet -2 för att försvara sig. För att inte bli träffad kommer Brunos spelare alltså rulla 2T6+1-2 (vilket då blir 2T6-1) i ett försök att nå 8 (eller 7 då).
Om attacken skulle träffa rullar spelaren ytterligare 1T6 för att ta fram skadan. Alla skador i spelet kommer troligtvis ligga mellan 1T6 till 1T6+5 (för riktigt ruskiga attacker). Förslagsvis rullar spelaren redan när hen försöker undvika eller anfalla 3T6, där en av tärningarna är av en annan färg och agerar skadetärning om attacken skulle lyckas.
Jag kommer troligtvis arbeta med zoner för att beskriva omgivningen och dessa funktioner på karaktärerna i spelet. En stökig zon som är svår att röra sig i kan exempelvis ge -1 på Handgemäng och Rörlighet, och läggs då till som modifikation i försvarsslaget. Denna del är fortfarande bara i idéstadiet dock.