Grisodlar'n;n322248 said:
Jag vet inte om frågeställningen är oklar, och det kanske bara är jag som tänker på saken, men om ni har något att tillägga, så gör gärna det. Naturligtvis förekommer även dessa våldsspiraler säkert i andra rollspel också, så det behöver inte röra skräckrollspel egentligen. Shoot from the hip.
Det är två saker jag tror skapar det här i praktiken:
- Reglernas fokus på strid (KP och vapentabeller, som fler varit inne på).
- Hur äventyr ofta är skrivna.
Reglernas fokus på strid
Många spel har även belöningssystem, som XP per "kill", som gör att våld är en bättre lösning än något annat. Men i grund och botten handlar strid om ett sätt att låta
spelet lösa ett problem istället för spelarna själva. Rulla lite tärning, se vem som dör först. Det är betydligt mycket svårare att rollspela eller problemlösa utan reglers hjälp. Och är det något vi är bra på som människor så är det att snabbt upptäcka "path of least resistance". Helt enkelt: stridsreglerna blir den enklare lösningen, därför lutar vi oss hellre mot dem. Det är även ett bra sätt att göra något till synes
rättvist. Om någon skulle spelleda
Alien så hade det känts i det närmaste löjligt spelarfientlig. Syra till blod, dödad av en enda attack (facehugger), den klättrar i väggar, andas i vakuum, etc., etc.
Men det coola med
Alien är just det: den har motmedel mot alla de klassiska lösningar som huvudpersonerna normalt skulle använda sig. Inklusive att slå den på truten med ett järnrör—den gör kebab av dig först.
I rollspel behöver du hitta liknande hjälpmedel, och dessa behöver börja i spelets regler. Du behöver upptäcka vilka facehuggers och vilket syrablod du kan använda dig av för att motverka
spelarnas och
reglernas lösningar, utan att det blir en Rosenius-strip av det.
Hur äventyr ofta är skrivna
I likhet med digitala spel och med många actionfilmer så byggs ofta scenarier med en i det närmaste parodisk narrativ struktur, där den tredje akten är en "bossfight". Det finns nästan en självklarhet i att den sista konfrontationen sker med dragna vapen. För tusan, du har ofta "Vad har ni för vapen?" som en fråga under rollpersonsskapandet.
Om äventyr problematiserar vapen, eller om de utspelar sig (som några varit inne på) under omständigheter där vapen inte ens är en grej, så skapas naturliga begränsningar. Detsamma gäller ju även andra saker. Om polis, militär, specialagenter, eller knektar, kan dyka upp när som helst och reda ut en situation finns det ju inte heller något riktigt hot.
Detta är ju varför så många skräckscenarier utspelar sig i isolation (en av den gotiska skräckens grundpelare).
Det finns bra exempel på det i rollspel också, men så fort ett äventyr har en konfrontation som avslutning så blir det väldigt lätt en slutstrid av det, oavsett om det är medvetet eller ej.