Nekromanti Skräpkultur är också värd att tas på allvar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Så huruvida det är finkultur eller ej betyder egentligen ingenting. Sedan kan man förstås uppmana folk att ge allting en chans och inte avfärda det på förhand bara för att det betraktas som skräpigt eller ofint.
Och det var precis så det hela skulle tolkas. Men jag antar att du förstod det.

- Vulf

Saxifrage

Hero
Re: Inspiration (ANT)

Hmm... ska den kommentaren komma från mannen som illustrerat "ett fjärde generationens rollspel"? Eller fattade jag kanske fel när Khelataar presenterades som ett spel med "mogna" inslag? :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Mogna inslag

Hmm... ska den kommentaren komma från mannen som illustrerat "ett fjärde generationens rollspel"?

Jaha, och exakt vad möter en i det spelet? (-:
<TABLE BORDER=0><td>

Brud i läderkläder</TD><td>

Krigare som rymt från Manowar</TD>
</TABLE>

Eller fattade jag kanske fel när Khelataar presenterades som ett spel med "mogna" inslag?

Hur mogna vill du ha dem?

Rivalen - en erotisk thriller
Ekivoka folksägner från Khelataar
Khelataar Mythology Calendar

--
Åke

Pendragon

Swashbuckler
Re: No worries

Personer som liksom klibbar sig fast på en och tvingar i en rollspelsanekdot efter rollspelsanekdot in real life är de jag känner för att sexmörda.
Ska det tolkas som att du tänder på dem, åtminstone på något plan? :gremwink:

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Men om det fortfarande inte funkar?

Missen i ditt resonemang, och i mitt tycke det fel de flesta som ogillar Xena gör, är att de gör just det du säger. De tar skräpkulturen på allvar. Det är inte så den funkar, det är inte det den är gjord för. Analysera inte sönder den för mycket, luta er bara tillbaka och njut av åkturen och känn den. Analysera sedan den känslan, och utifrån den titta på skräpkulturen igen. Att försöka analysera den är som att försöka analysera fram kvaliteten i att blåsa fram på i 250 knyck en ljus sommarnatt. Det finns ingen kvalitet i handlingen som sådan. Kvaliteten ligger i upplevelsen, i kicken, i känslan. Att man inte kan hitta den i en objektiv analys innebär inte att den inte finns. Den finns och den är påtaglig och den har ett värde.

Skräpkultur är inte allvar. Den är lek. Lek har också ett värde, så underskatta inte den. Ta inte så allvarligt på det.
Jag har inga problem med skräpkultur och mainstreamjox. Jag kan stå ut med A-team-repriser, Robotech i kvadrat, Star Trek, halvtaskiga polisserier, dussinsitcoms, McGyver, ja t o m Andromeda och något enstaka avsnitt av Hercules. Jag gillar ju för guds skull Michael Dudikoff-filmer!

Men icke Xena. Min mage vänder sig, jag kallsvettas, mår illa och skakar av skräck. Den serien klar jag bara inte av. Vissa saker är helt enkelt för dåliga* för att upskattas oavsett hur laid back man är. Att därför säga att Xena har något för alla och de som inte kan se det bara är för kulturstroppiga kan jag på inga villkor hålla med om.

/Joel - kulturslusk

*dålig i det här fallet är avsett som min subjektiva åsikt

Pendragon

Swashbuckler
Naeh. Det ska det till en kvinna att göra...

...och därmed kvalar Lucy Lawless knappt in. :gremwink:

Skämt och personangrepp åsido, då skulle jag nog känt mig mer hotad av Buffy, där hjältinnan är en näpen liten blondin på knappt 50kg eller så, och inte en manhaftig brutta med hjältehaka som ser ut att kunna lyfta mig på rak arm.

/Joel - kommer säkert stämplas som misogyn eller nåt.

Pom

Swashbuckler
Re: Naeh. Det ska det till en kvinna att göra...

* fortsatt skämtnivåläge från min sida, inget seriöst illa menat *

Det ska det till en kvinna att göra...

...och därmed kvalar Lucy Lawless knappt in.

Skämt och personangrepp åsido, då skulle jag nog känt mig mer hotad av Buffy, där hjältinnan är en näpen liten blondin på knappt 50kg eller så, och inte en manhaftig brutta med hjältehaka som ser ut att kunna lyfta mig på rak arm.

/Joel - kommer säkert stämplas som misogyn eller nåt.
Hm, du är medveten om att du nu erkände att du tycker Xena inkräktar lite för mycket på traditionellt manliga attribut? :gremgrin:

(LL var i och för sig rätt näpen som Miss New Zealand, hon också)

Pendragon

Swashbuckler

Hm, du är medveten om att du nu erkände att du tycker Xena inkräktar lite för mycket på traditionellt manliga attribut?
Nejdå. Nu missförstår du mig. Jag tycker hon är för mycket man för att vara i en position att hota min manlighet. :gremwink: Det är inte som jag skulle få ångest fötr att det finns kvinnor som kan spöa, för det finns det säkert massor som kan.
Det är väl mest att man skämts över få spö av Xena, inte för att hon är kvinna, utan för det hade varit som att få stryk av en clown.

(LL var i och för sig rätt näpen som Miss New Zealand, hon också)
För att vara helt ärlig så ser LL ganska skaplig ut, det är bara Xena som blir så vansinnigt förfulad. Jag såg henne som programledare på Discovery, mer eller mindre ostylad med sin dialekt i behållningen. Mycket trevligare.

/Joel

Pom

Swashbuckler

Jag tycker hon är för mycket man för att vara i en position att hota min manlighet. Det är inte som jag skulle få ångest fötr att det finns kvinnor som kan spöa, för det finns det säkert massor som kan.
Det är väl mest att man skämts över få spö av Xena, inte för att hon är kvinna, utan för det hade varit som att få stryk av en clown.
Fast det här är ju vad jag tyckte att du menade: att Xena har så pass mycket manliga attribut att hon upplevs som ett freak. Ett hot mot den rådande genusordningen helt enkelt. :gremtongue:

(Mina oförskämda gliringar mot din manlighet har jag droppat helt och de var förstås inte seriösa för fem öre. Det här är mer allmänt spånande.)

Pendragon

Swashbuckler

Fast det här är ju vad jag tyckte att du menade: att Xena har så pass mycket manliga attribut att hon upplevs som ett freak. Ett hot mot den rådande genusordningen helt enkelt.
Låt mig klargöra två saker:
1) Hennes manlighet (Xenas, inte LLs) gör henne inte till ett freak. Bara osexig.
2) Clownfaktorn bottnar helt i koreografin, stridstjuten och den usla komedin. Sättet hon hoppar runt får henne (i mina ögon) att verka ungefär lika stridskapabel som My Little Pony. Utan hovarna då.

Jag hade hellre fått stryk av Jessica Alba, hon är åtminstone ganska snyggt koreograferad... :gremwink:

(Mina oförskämda gliringar mot din manlighet har jag droppat helt och de var förstås inte seriösa för fem öre. Det här är mer allmänt spånande.)
Ingen fara, jag hade inte tagit illa upp ens om du menade allvar (vilket jag dock inte trodde du gjorde).

/Joel - vill hellre få stryk av nån som ser ut att kunna slåss.