Jag spanade på Episode IV-dvd:n i helgen och noterade återigen något som slagit mig förut, nämligen att Star Wars-universat verkar ha ett eget skriftspråk. Alla texter, skyltar etc man får se är skrivna med skumma tecken och jag kan inte minnas att det någonstans förekommer vanliga bokstäver. Exemplet jag noterade var när Obi-Wan stänger av dragstrålen på Dödsstjärnan, men man kan också se "galaktiska" skrivtecken tex i Del VI när Solo knappar in en kod på skyttelns panel på väg till Endor, eller på en reklamskylt i Coruscant i del II.
Så: med tanke på nätets samlade nördighet måste det ju finnas någon därute som har analyserat och sammanställt de bokstäver som används i Star Wars-universat. Finns det några länktips? Någon galaktisk språkvetare på forumet som vet att berätta mer?
Så: med tanke på nätets samlade nördighet måste det ju finnas någon därute som har analyserat och sammanställt de bokstäver som används i Star Wars-universat. Finns det några länktips? Någon galaktisk språkvetare på forumet som vet att berätta mer?