Nekromanti Skriv ett rollspelsäventyr baserat på en sång tråden

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
Skriv ett rollspelsäventyr baserat på en sång tråden. Precis vad det låter som.

Only the good die young

They showed you a statue and told you to pray
They built you a temple and locked you away
But they never told you the price that you pay
For things that you might have done...
Only the good die young


Det här fantasy (primärt skrivet för D&D) äventyret handlar om att storma ett tempel till en av de goda gudarna och hindra prästerna där från att driva ut en demon ur en ung kvinnas själ... Eftersom demonen är en av spelarkaraktärernas barndomskärlek.

För 18 år sedan frammanade en kult till Asmodeus demoner och band dem i kött. Mer specifikt placerade de dem i spädbarn. Planen var att byta ut adelns barn med demoner och på så sätt infiltrera maktens korridorer med demoniska spioner och infiltratörer. Planen avslöjades dock av en grupp äventyrare som dödade medlemmarna av kulten och förgjorde barnen... Alla utom ett av dem.

Äventyrargruppens tjuv hade ett ömtåligt hjärta och vägrade döda ett av spädbarnen. Han plockade upp det och flydde ut i mörkret, iväg från sina vapendragare. Han lämnade barnet på en kyrktrappa flera städer bort innan han reste iväg och försökte glömma vad han varit med om.

Barnet som döptes till Virginia uppfostrades av den lokala prästen (dedikerad till en av kampanjvärldens goda gudar) och dennas fru. Hon var barndomsvän till åtminstone en av karaktärerna som var kär i henne under uppväxten, en kärlek som aldrig tog vägen någonstans på grund av hennes föräldrars strikta religiösa uppfostran. Några spår av demonisk påverkan syntes aldrig (och faktum är att Virginia inte vet om att hon är en demon eller mins något om kulten).

Ungefär samtidigt som karaktärerna gav sig iväg på äventyr skickade Virginias föräldrar henne till ett närliggande kloster för att läras upp till prästinna (Cleric i D&D). Virginia var en skicklig elev och lärde sig snart att använda helig magi. Katastrofen som krossade Virginias hela världsbild slog nyligen till när en av hennes lärare upptäckte att hon var besatt av en demon. Avslöjandet fick minnena att strömma tillbaks till Virginia och hon vet nu vad hon egentligen är.

Virginias lärare har kallat på hjälp från inkvisitionen att driva ut demonen ur deras mest lovande student och har under tiden låst och barrikaderat klostret. Virginia har blivit inlåst i en magisk cirkel i sitt källarrum i klostret tills inkvisitionen kommer och de kan driva ut demonen ur henne. Virginia som ju ÄR demonen inser att om det här händer kommer hon kastas ner i helvetet medan själen som kroppen faktiskt tillhör kommer vara helt outvecklad och på samma nivå som ett spädbarn. Hon har dock inte möjlighet att fly själv utan kommer behöva hjälp. Hon använder sina nyligen återupptäcka demoniska krafter och lyckas skicka ett meddelande till sin barndomsvän/kärlek som hon vet är en äventyrare nu för tiden...

En spöklig skepnad i form av Virginia visar sig för äventyrarna och ber dem om hjälp att fly... Och där startar äventyret.


You might have heard I run with a dangerous crowd
We ain't too pretty, we ain't too proud
We might be laughing a bit too loud


Det här är ett äventyr för moraliskt tveksamma spelar grupper med hjärtan av åtminstone 30% guld. Gruppen har gett sig iväg från byarna och städerna de kallat hem och varit på åtminstone två äventyr och bör vara någonstans mellan level 3 och 5. Passande alignments är Chaotic eller Evil lutande. Det här bör vara en grupp som är beredda att storma ett tempel till en av de goda gudarna och meja ner präster som kommer i vägen för dem.. Men som gör det för kärlekens skull. Det är kanske för specifikt för att fungera för de flesta äventyrargrupper men sådant är livet.


So, come on, Virginia, show me a sign
Send up a signal I'll throw you the line
The stained-glass curtain you're hiding behind
Never lets in the sun
Darling, only the good die young


Klostret är en tre våningar hög byggnad bygd som ett fort liggandes precis utanför en liten by med 200 invånare. Klostret innehåller tre lärare som alla är Cleriks av level 3, en rektor som är en Cleric på level 7, tolv studenter som är level 1 Clerics och 4 vakter som är level 4 fighters. Klostret har förstärkta väggar, galler för fönstren och de är paranoida rörande fler försök av demoner att infiltrera klostret. Klostret innehåller dock inga fällor (det är en skola!) och den magiska cirkeln som håller fast Virginia bör vara lätt för någon som inte är en demon att bryta.

Klostret väntar på att den lokala inkvisitorn och hans följe skall anlända och hjälpa till att driva ut demonen. Inkvisitorn är en level 8 clerik skyddad av 4 level 6 paladins. Gruppen har ett försprång på 2d4 dagar innan inkvisitorn dyker upp men vet inte själva hur långt detta försprång är om de inte klarar av att ta reda på det själva.

Virginia kommer följa med gruppen eller ge sig av på egna äventyr om hon blir räddad. Stannar hon med gruppen kommer de kunna hjälpa eller på andra sätt påverka hennes moraliska kamp. Låter de henne ge sig av själv kommer hennes demoniska natur snabbt göra henne Chaotic Evil.

Virginia är en Cleric av samma level som den högst levlade gruppmedlemmen.


They say there's a heaven for those who will wait
Some say it's better but I say it ain't
I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints
The sinners are much more fun...
You know that only the good die Young


 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
LordMarlowe;n134255 said:
Är det inte fusk om en får välja låt själv?
Inte om man höjer kvalitetskraven på sig själv :p
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n134257 said:
Inte om man höjer kvalitetskraven på sig själv :p

Inte så här då: https://www.youtube.com/watch?v=Q71A5hPk2mM

Du börjar som ett gäng hober, eventuellt kan du spela alv eller dvärg. En stor och mäktig trollkarl leder dig på olika mystiska resor med en artefakt som måste förstöras. De finns massa orcher.


:p

Ska klura på något riktigt istället snart ;)
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
115
Location
Malmö
Jag vill ha ett äventyr baserat på Lingonben. Och ett på Balladen om Eugene Cork.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vet inte om det här räknas men kom på det medan jag försökte komma på något spännande till den här tråden så det får duga for now ;)

Låt: Muse - Bliss https://www.youtube.com/watch?v=eMqsWc8muj8


Everything about you is how I'd wanna be
your freedom comes naturally
Everything about you resonates happiness
Now I won't settle for less



Det här går egentligen slänga in i vilket äventyr som helst, vilken kampanj som helst i stort sett och går helt enkelt ut på att äventyrarna räddar någon, någons by eller bara gör ett hjältedåd i närheten. Personen blir lite av en stalker. Eller NPC companion som det kallas i bättre termer.

Personen kommer i början att följa med, gärna hjälpa till men så klart inte göra något idiotiskt och super riskabelt, men kommer förr eller senare att kanske försvinna tidvis "tillbaka till byn och kolla till pappsen" eller liknande, medan det istället är så att denne börjar iscensätta äventyr för äventyrarna.

Everything about you pains my envying
Your soul can't hate anything
Everything about you is so easy to love
They're watching you from above


Personen ska helst vara väldigt älskvärd och vill ju vara en äventyrare som dem, men i skymundan börjar hon bli avundsjuk. Det här passar så klart bäst om gruppen är en riktigt klassisk do-good-grupp. Riktiga hjältar liksom.

Give me
All of the peace and joy in your mind
I want the peace and joy in your mind


Personen är ju så klart helt galen, det hela kommer ju sakta men säkert spåra ur, denne leder orcher till byar som slaktas, kidnappar barn och allt möjligt, börjar försöka sätta gruppen i moraliska dilemman, allt för att bryta ner dem, få dem att tappa sin jävla hjälteglans, ge upp och dö som alla andra. Varför ska just de få vara sånna hjältar, så bra på allt?

Det hela slutar ju så klart i en konfrontation, det gör inget om det nästan blir lite anti-klimax över det hela om de fångar personen i akten, men denne har gärna ett ess i rockfickan, kanske en demonpakt som avslutas och summonar en demon som blir en liten slutboss för det hela. Själv är personen helst kvar och får gärna stå till svars för det hela, helt med inga krafter alls själv riktigt, alltså det ska inte va en superbossperson då passar inte avundsjukan in.. Utan det bittra slutet blir ju gruppens dom över personen. Kanske är det också det som får dem att tänka på hur lätt det är att falla.
 
Top