Rising
Vila i frid
Re: Den nakna brunschen: (del 2)
"Du vill förstå och inspireras, men du vill inte dirigeras och styras."
Ja, det stämmer väl bra. Men det är egentligen inte luddighet jag eftersträvar, utan mer att man beskriver rätt sorts saker. Alltså att man beskriver sjukdomen, och inte symptomen.
Om vi tar Humpty Dumpty som ett exempel, så skulle jag gärna läsa en text som beskriv hur ensamma medvetanden i Underlandet gärna kunde bli egensinniga och obstinata och leva efter sina egna regler, medan de i själva verket vore mycket ömtåliga och spröda, och lider av att de inte har något sunt utbyte av idéer med några vänner. Osv. Med den typen av information skulle jag kunna hitta på ytan och krusidullerna alldeles själv. Det viktiga med HD är ju inte att han är ett ägg. Det skulle lika gärna kunna vara en talande kaktus som höll på att torka ut eller ett argsint, levande bålverk som höll på att brinna ut. Det viktiga är att han är en pompös eremit som är för stolt för att fatta att hans egna påhittade regler inte kan skydda honom mot det självklara faktumet att om han skulle ramla ner från sin mur så skulle ingen kunna pussla ihop honom igen.
Problemet med många psykologiska rollspel (som jag ser det) är att de bara berättar hur Humpty Dumpty (om jag tillåts fortsätta med den liknelsen) ser ut och kanske ger lite bogus-info om hur mycket skada han tar av att ramla, osv. Det där är ju bara ytan, och man missar poängen om man föreslår vilken skyddsrustning som en Humpty Dumpty borde bära för att skydda sig mot stickvapen, och liknande.
Flyttar man ytan ur sin kontext så förlorar den all sin mening. På samma sätt vore det helt meningslöst att berätta om The Buyers absorbtionsförmåga när han är i sitt amöbastadie. Man kan inte beskriva ytan i sig, för den är poänglös utan själva konceptet.
Jag tycker att man borde kunna lämna ytan åt spelledaren och istället beskriva det viktiga. Där kan man ge tydliga direktiv, men när det gäller det ytliga så tycker jag att det räcker med riktlinjer och förslag.
I mitt Eskapix kommer jag inte slå fast hur latratorerna ska se ut. Jag kommer ge några förslag och jag kommer berätta om vad för särdrag som brukar utmärka deras utseende, men i övrigt kommer det att vara fritt fram att bestämma vilken yta man nu tycker passar en. Däremot ägnar jag enormt mycket text åt att beskriva vad som driver latratorerna, hur deras aversion gentemot vuxenvärlden kan yttra sig och vad som förenar alla latratorer i fråga om inställning, mål och fruktan. Så om mina spelare lirar med dig som spelledare så kommer de fortfarande att känna igen latratorerna på deras roll i skådespelet, men latatorernas beteende och utseende kan säkert komma att ta sig helt andra uttryck än vad de är vana vid.
Typ. Den inställningen skulle jag ha med alla freaks, pundare och märkliga ting i ett Naked Lunch-rollspel.
/Riz
"Du vill förstå och inspireras, men du vill inte dirigeras och styras."
Ja, det stämmer väl bra. Men det är egentligen inte luddighet jag eftersträvar, utan mer att man beskriver rätt sorts saker. Alltså att man beskriver sjukdomen, och inte symptomen.
Om vi tar Humpty Dumpty som ett exempel, så skulle jag gärna läsa en text som beskriv hur ensamma medvetanden i Underlandet gärna kunde bli egensinniga och obstinata och leva efter sina egna regler, medan de i själva verket vore mycket ömtåliga och spröda, och lider av att de inte har något sunt utbyte av idéer med några vänner. Osv. Med den typen av information skulle jag kunna hitta på ytan och krusidullerna alldeles själv. Det viktiga med HD är ju inte att han är ett ägg. Det skulle lika gärna kunna vara en talande kaktus som höll på att torka ut eller ett argsint, levande bålverk som höll på att brinna ut. Det viktiga är att han är en pompös eremit som är för stolt för att fatta att hans egna påhittade regler inte kan skydda honom mot det självklara faktumet att om han skulle ramla ner från sin mur så skulle ingen kunna pussla ihop honom igen.
Problemet med många psykologiska rollspel (som jag ser det) är att de bara berättar hur Humpty Dumpty (om jag tillåts fortsätta med den liknelsen) ser ut och kanske ger lite bogus-info om hur mycket skada han tar av att ramla, osv. Det där är ju bara ytan, och man missar poängen om man föreslår vilken skyddsrustning som en Humpty Dumpty borde bära för att skydda sig mot stickvapen, och liknande.
Flyttar man ytan ur sin kontext så förlorar den all sin mening. På samma sätt vore det helt meningslöst att berätta om The Buyers absorbtionsförmåga när han är i sitt amöbastadie. Man kan inte beskriva ytan i sig, för den är poänglös utan själva konceptet.
Jag tycker att man borde kunna lämna ytan åt spelledaren och istället beskriva det viktiga. Där kan man ge tydliga direktiv, men när det gäller det ytliga så tycker jag att det räcker med riktlinjer och förslag.
I mitt Eskapix kommer jag inte slå fast hur latratorerna ska se ut. Jag kommer ge några förslag och jag kommer berätta om vad för särdrag som brukar utmärka deras utseende, men i övrigt kommer det att vara fritt fram att bestämma vilken yta man nu tycker passar en. Däremot ägnar jag enormt mycket text åt att beskriva vad som driver latratorerna, hur deras aversion gentemot vuxenvärlden kan yttra sig och vad som förenar alla latratorer i fråga om inställning, mål och fruktan. Så om mina spelare lirar med dig som spelledare så kommer de fortfarande att känna igen latratorerna på deras roll i skådespelet, men latatorernas beteende och utseende kan säkert komma att ta sig helt andra uttryck än vad de är vana vid.
Typ. Den inställningen skulle jag ha med alla freaks, pundare och märkliga ting i ett Naked Lunch-rollspel.
/Riz