Nekromanti Skriva äventyr- Hur låta dagarna gå?

Lambendil

Veteran
Du är spelledare! Bete dig som en. Uppskatta och bestäm själv. Ska spelarna leta igenom hela jävla biblioteket efter en rad text i någon obskyr bok så tar det nog fan hela dan. Om slaget är exceptionellt bra kan du låta det gå fortare.

Ligger inte sånt här i SLs händer? Varför ska det bokföras och räknas och tjosas, det är ju apjobbigt. Höfta! Det funkar finfint. Ta lite ansvar som spelledare.

Nässe

Myrmidon
Lambendil;n285704 said:
Du är spelledare! Bete dig som en. Uppskatta och bestäm själv. Ska spelarna leta igenom hela jävla biblioteket efter en rad text i någon obskyr bok så tar det nog fan hela dan. Om slaget är exceptionellt bra kan du låta det gå fortare.

Ligger inte sånt här i SLs händer? Varför ska det bokföras och räknas och tjosas, det är ju apjobbigt. Höfta! Det funkar finfint. Ta lite ansvar som spelledare.
:)
Ska säga att detta alltså inte är ett problem jag har när jag själv spelleder. Det handlar om att skriva scenario som ska funka för en mängd olika grupper med mer eller mindre erfarna SL som alla har olika stil.

Lambendil

Veteran
Nässe;n285705 said:
:)
Ska säga att detta alltså inte är ett problem jag har när jag själv spelleder. Det handlar om att skriva scenario som ska funka för en mängd olika grupper med mer eller mindre erfarna SL som alla har olika stil.

Inga problem. ;) Ställ lite krav på den som ska köra äventyret då? :) Jag tycker vi daltar lite mycket med "nya" rollspelare. Observera ordet "tycker". Det är alltså bara min egen åsikt.

Nässe

Myrmidon
Din åsikt är välkommen :)

Mitt mål är ju att äventyret ska funka och bli kul. Jag vill inte att de som läser och spelar ska tycka det är ett kasst äventyr, bara för att jag inte gett det stöd de behöver. Även om det beror på att de är oerfarna som SL snarare än att äventyret är kasst. Jag vill att de ska ha kul. Erfarna och duktiga rollspelare kan ha roligt med allt. De kan se var i äventyret man behöver lägga till, dra ifrån eller anpassa. För dem räcker det med ett par punktlistor, några feta ideer och ett par kartor. Utmaningen är att skriva för dem som behöver, eller vill ha mer.

anth

Vetefan
Nässe;n285691 said:
Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt.
Eh... listor behövs i de fall spelare och spelledare "gör sig dumma".
Frågan är alltså: tror du att de spelare och spelledare som kommer att spela ditt scenario kommer att "göra sig dumma"?

Nässe;n285691 said:
Blir det inte bokföring av det hela?
Så här ser en vanlig arbetsdag ut för mig IRL:

07 Går upp
07-08 Frukost
08-09 Åker till jobbet
09-13 Jobbar
13-14 Lunch
14-18 Jobbar
18-19 Åker hem
19-20 Middag
20-23 Fritid
23 Lägger mig

Finns det något i ovanstående lista som är oklart, konstigt eller orealistiskt?

Det är en smaksak, men för mig är inte ovanstående "bokföring", utan bara "anteckningar i marginalen" för att jag ska komma ihåg och för att jag ska kunna återberätta vad som hänt vid nästa spelmöte (i rollspel tenderar händelserna att vara lite mer exotiska än min IRL-vardag).

Nässe;n285691 said:
Men gå på toa? Käka frukost?
Se ovanstående lista; även om de inte står utskrivna innehåller den saker som "gå på toa", "handla", "laga mat", "äta mat", diska", "städa", "betala räkningar" o.s.v.
(vilka block som innehåller vad hoppas jag att du kan räkna ut själv :))

"07-08 Frukost" betyder inte att jag sitter och äter en jättefrukost i 60 minuter. Det betyder att jag går upp, duschar, torkar mig, borstar tänderna, klär på mig, lagar frukost, läser morgontidning, äter frukost, diskar, samtalar med frun, o.s.v.

Nässe;n285700 said:
Gå och handla- en timme
Fixa nytt elavtal - en timme
Gå ut med hunden - en timme
Sova - en timme
Världsherravälde - en timme
Motverka klimtaförändringarna - en timme
:):):)
Nässe;n285643 said:
Men jag tror det i realiteten ofta blir så att spelarna pressar på och gör en massa saker och man tappar som SL kontrollen över det. Det är i alla fall min hösgt personliga upplevelse.
Ingen är så dum att denne inte förstår vad "07-08 Frukost" betyder.
Jag förstår att det finns spelare som "gör sig dumma" och hävdar att de minsann lämnar ytterdörren 5 minuter efter att de stiger upp ur sängen. Ja, jag kan också vara på väg 5 minuter efter jag vaknat om jag försovit mig. Men vanliga människor beter sig inte så på morgonen.

Om SL "tappar kontrollen" beror det bara på att denne själv "gör sig dum" och faktiskt lyssnar på spelarnas dumheter.

Nej. Jag tycker verkligen inte att det borde behövas en lista i något rollspel som börjar med:
"Alla rollpersoner sover 8 timmar per natt".
Men ju äldre jag blir och ju fler spelare jag spelar med ju säkrare blir jag att ALLA rollspel behöver en sådan lista - just för att spelare och spelledare "gör sig dumma". Tyvärr

Bifur

Veteran
Glider vi inte ifrån ämnet nu?
Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på. Sanningen är ju att i många äventyr har RPna inte mycket annat att göra. Om SL då vill illustrera ett händelseförlopp som tar en vecka gäller det ju att äventyrets "stationer" rimligen också tar ungefär en vecka. Jag skulle nog hävda att det kräver mer planering än bara bedömd tidsåtgång i en lista eller att det handlar om att det bara är ett problem för oerfarna SL.

Exempel: RPna ska jaga information i en stad som präglas av revolutionsförsök. Jag vill förmedla känslan av politisk omvälvning till spelarna, låta dem se utveckling, hamna mitt i händelser och interagera med de olika sidorna. Stationerna, som jag är nöjd med, består dock av tre möten som leder fram till en bok. Om jag som SL inte aktivt vill undanhålla SLP genom tidlås eller okända ID etc skulle jag säga att många spelgrupper skulle avverka mina stationer i rask takt på typ en dag. Men jag vill ju att det hela ska ta 4-5 dagar! Det är klart jag då måste börja laborera med de tekniker som nämns här för att dra ut på förloppet så att det fortfarande känns realistiskt.

SLP måste kolla upp saker och ber dem återkomma nästa dag.
SLP ber om en gentjänst som RP måste utföra innan de hjälper till.
Händelser som var på väg att hända äger rum tidigare för att RP gör något. Exempel: det finns politiska oroligheter i staden, RP har ihjäl någon, politiska grupper som upptäcker detta skyller på varandra och upploppen startar redan på tisdagen.
Händelser som är på väg att hända fördröjs av något som RP gör. Exempel: det finns politiska oroligheter i staden, RP gör inbrott i matförrådet och lämnar dörren öppen, folkmassorna plundrar och lugnar ner sig ett tag.

Jag har kört liknande premisser i rollspel, men då behövde rollfigurerna förr eller senare resa från staden och göra saker på andra platser, och då började klockan gå ganska fort.
Jag har för mig att jag körde med att de hann med två ärenden per förmiddag/eftermiddag om de var i samma stad. Ett eller två ärenden till grannstaden tog hela dagen och ett ärende till andra sidan ön krävde övernattning innan de kunde resa hem igen.
Under tiden intrigerade olika grupper om makten på ön. Rollfigurerna var pressade att få fram något resultat före det stora tronföljarmötet.

Nässe

Myrmidon
Bifur;n285725 said:
Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på. Sanningen är ju att i många äventyr har RPna inte mycket annat att göra. Om SL då vill illustrera ett händelseförlopp som tar en vecka gäller det ju att äventyrets "stationer" rimligen också tar ungefär en vecka. Jag skulle nog hävda att det kräver mer planering än bara bedömd tidsåtgång i en lista eller att det handlar om att det bara är ett problem för oerfarna SL.

Exempel: RPna ska jaga information i en stad som präglas av revolutionsförsök. Jag vill förmedla känslan av politisk omvälvning till spelarna, låta dem se utveckling, hamna mitt i händelser och interagera med de olika sidorna. Stationerna, som jag är nöjd med, består dock av tre möten som leder fram till en bok. Om jag som SL inte aktivt vill undanhålla SLP genom tidlås eller okända ID etc skulle jag säga att många spelgrupper skulle avverka mina stationer i rask takt på typ en dag. Men jag vill ju att det hela ska ta 4-5 dagar! Det är klart jag då måste börja laborera med de tekniker som nämns här för att dra ut på förloppet så att det fortfarande känns realistiskt.
Ja, exakt det här är ju frågan.

Tycker det här är ett återkommande problem. När jag ser Sagan om ringen eller själv vandrar i fjällen vill jag spela äventyr där man får samma känsla av att färdas och uppleva magiska vyer, men i rollspel blir det antingen några korta rader om resan och sen är man framme, eller blir det trist och utdraget. Det är helt enkelt svårt att få till förflyttningar i tid och/ eller rum utan att spelarna känner sig passiviserade, eller att man gör det till ett brädspel i spelet.

Tilläggas då att jag pratar om tradd-spel. I story now kan man ju göra en massa saker där RP spelar SLP, eller där RP beskriver sceneriet när man färdas etc.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Påtal om sagan om ringen, har man inte en bra mekanik kring just resande i ”The one ring” RPG?

Nässe

Myrmidon
Henke;n285824 said:
Påtal om sagan om ringen, har man inte en bra mekanik kring just resande i ”The one ring” RPG?
Ja, den verkar funka bra. Men lite för mekaniserat (spel i spelet) för att jag ska ha använding av det just nu. Känns som att den typen av sub-spel måste motiveras av att de är en central del av settingen/ spelet/ kampanjen för att få lov att finnas.

kwarnberg

Swordsman
Jag brukar helt enkelt köra på att uppdatera gruppen om klockan rätt ofta.
"När ni kommer ut från källaren inser ni att magen kurrar. Det är lunchtid."
"Du misstänker att det kommer ta större delen av eftermiddagen att läsa igenom och översätta brevet, så när du är klar med det kommer det snart vara kväll."
"Solen går ner bakom träden."

Jag har själv ett äventyr som utspelar sig under några dagar jag har kört en del på sistone. Om inte dagarna går blir vissa saker i scenariot väldigt konstiga, så jag är noga med att låta saker rollpersonerna gör ta tid, men är framförallt noga med att meddela hur tiden går. Och det är helt och hållet upp till en känsla av vad som känns rimligt. Jag har inte delat ut att vissa handlingar tar så mycket tid eller att de hinner med X antal handlingar under en dag. I äventyret har jag helt enkelt skrivit att vissa händelser sker under vissa dagar (dvs saker som händer med rollpersonerna, snarare än saker rollpersonerna gör), och sedan är det upp till SL att försöka få till det snyggt, eller göra justeringar utifrån gruppen.

Nässe

Myrmidon
Guran89;n285888 said:
Jag brukar helt enkelt köra på att uppdatera gruppen om klockan rätt ofta.
"När ni kommer ut från källaren inser ni att magen kurrar. Det är lunchtid."
"Du misstänker att det kommer ta större delen av eftermiddagen att läsa igenom och översätta brevet, så när du är klar med det kommer det snart vara kväll."
"Solen går ner bakom träden."

Jag har själv ett äventyr som utspelar sig under några dagar jag har kört en del på sistone. Om inte dagarna går blir vissa saker i scenariot väldigt konstiga, så jag är noga med att låta saker rollpersonerna gör ta tid, men är framförallt noga med att meddela hur tiden går. Och det är helt och hållet upp till en känsla av vad som känns rimligt. Jag har inte delat ut att vissa handlingar tar så mycket tid eller att de hinner med X antal handlingar under en dag. I äventyret har jag helt enkelt skrivit att vissa händelser sker under vissa dagar (dvs saker som händer med rollpersonerna, snarare än saker rollpersonerna gör), och sedan är det upp till SL att försöka få till det snyggt, eller göra justeringar utifrån gruppen.
.. kärnan av den här frågan är ju precis slutet av din text. Hur hjälper man SL genom instruktioner eller struktur att göra det snyggt och justera utifrån gruppen. Det är enkelt när man skriver ett äventyr för sig själv, men en annan fråga när andra ska spela det. Med det sagt tror jag inte det finns någon Slutgiltig Lösning. Det bästa är nog en mix av allt som sagts i den här tråden, dvs instruera om att hoppa i tid och klippa, beskriva att saker tar tid, låta vissa saker vara beroende av att tid gått för att kunna hända, och slå fat att det tar lång tid att göra vissa saker (besöka ngt långt borta, leta upp en bok i biblioteket).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bifur;n285725 said:
Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på.
Ja? Det är ju exakt det vi pratar om =D

kwarnberg

Swordsman
Nässe;n285892 said:
.. kärnan av den här frågan är ju precis slutet av din text. Hur hjälper man SL genom instruktioner eller struktur att göra det snyggt och justera utifrån gruppen. Det är enkelt när man skriver ett äventyr för sig själv, men en annan fråga när andra ska spela det. Med det sagt tror jag inte det finns någon Slutgiltig Lösning. Det bästa är nog en mix av allt som sagts i den här tråden, dvs instruera om att hoppa i tid och klippa, beskriva att saker tar tid, låta vissa saker vara beroende av att tid gått för att kunna hända, och slå fat att det tar lång tid att göra vissa saker (besöka ngt långt borta, leta upp en bok i biblioteket).
Rackarns! Så går det när man läser slarvigt.
Ska sägas att äventyret i fråga också SLats av sex andra personer under Gothcon och Lincon med, och tror det fungerade med hur tiden gick där. Kanske ju på grund av att olika händelser är uppdelade på olika dagar, det ger SL (förhoppningsvis) en känsla av hur mycket som kan hända under en dag.

Jag ser två delar i det här - saker rollpersonerna initierar och saker som händer utan att rollpersonerna behöver ta initiativ till det. Den andra kategorin är nog enklare att hantera som SL, då man helt enkelt kan avvakta med att aktivera scenen om det inte finns nog med tid under dygnet. Den första delen skulle jag nog inkludera tips i äventyret om att hela tiden göra tiden explicit och synlig. Inte nödvändigtvis genom att säga att handling X tar Y timmar, men att SL alltid berättar hur dagen fortlider allteftersom rollpersonerna gör saker. Förslagsvis genom att se hur världen omkring gruppen förändras snarare än genom att nämna klockslag. Att beskriva hur folk börjar gå hemåt efter jobbet är effektivare än att säga att klockan är 16:45.

Det är ju lite av en SL-skill med som kanske är svår att instruera i ett äventyr, men man kan ge lite exempel på hur det kan göras. Om inte äventyret handlar om time management väldigt tydligt tror jag det är bättre att prata i breda drag om tidsåtgång än att prata om exakta tidsperioder i form av minuter och timmar.