Nässe;n285691 said:
Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt.
Eh... listor behövs i de fall spelare och spelledare "gör sig dumma".
Frågan är alltså: tror du att de spelare och spelledare som kommer att spela ditt scenario kommer att "göra sig dumma"?
Nässe;n285691 said:
Blir det inte bokföring av det hela?
Så här ser en vanlig arbetsdag ut för mig IRL:
07 Går upp
07-08 Frukost
08-09 Åker till jobbet
09-13 Jobbar
13-14 Lunch
14-18 Jobbar
18-19 Åker hem
19-20 Middag
20-23 Fritid
23 Lägger mig
Finns det något i ovanstående lista som är oklart, konstigt eller orealistiskt?
Det är en smaksak, men för mig är inte ovanstående "bokföring", utan bara "anteckningar i marginalen" för att jag ska komma ihåg och för att jag ska kunna återberätta vad som hänt vid nästa spelmöte (i rollspel tenderar händelserna att vara lite mer exotiska än min IRL-vardag).
Nässe;n285691 said:
Men gå på toa? Käka frukost?
Se ovanstående lista; även om de inte står utskrivna innehåller den saker som "gå på toa", "handla", "laga mat", "äta mat", diska", "städa", "betala räkningar" o.s.v.
(vilka block som innehåller vad hoppas jag att du kan räkna ut själv
)
"07-08 Frukost" betyder inte att jag sitter och äter en jättefrukost i 60 minuter. Det betyder att jag går upp, duschar, torkar mig, borstar tänderna, klär på mig, lagar frukost, läser morgontidning, äter frukost, diskar, samtalar med frun, o.s.v.
Nässe;n285700 said:
Gå och handla- en timme
Fixa nytt elavtal - en timme
Gå ut med hunden - en timme
Sova - en timme
Världsherravälde - en timme
Motverka klimtaförändringarna - en timme
Nässe;n285643 said:
Men jag tror det i realiteten ofta blir så att spelarna pressar på och gör en massa saker och man tappar som SL kontrollen över det. Det är i alla fall min hösgt personliga upplevelse.
Ingen är så dum att denne inte förstår vad "07-08 Frukost" betyder.
Jag förstår att det finns spelare som "gör sig dumma" och hävdar att de minsann lämnar ytterdörren 5 minuter efter att de stiger upp ur sängen. Ja, jag kan också vara på väg 5 minuter efter jag vaknat om jag försovit mig. Men vanliga människor beter sig inte så på morgonen.
Om SL "tappar kontrollen" beror det bara på att denne själv "gör sig dum" och faktiskt lyssnar på spelarnas dumheter.
Nej. Jag tycker verkligen inte att det borde behövas en lista i något rollspel som börjar med:
"Alla rollpersoner sover 8 timmar per natt".
Men ju äldre jag blir och ju fler spelare jag spelar med ju säkrare blir jag att ALLA rollspel behöver en sådan lista - just för att spelare och spelledare "gör sig dumma". Tyvärr