Nekromanti Skriva CV

Übereil

Swashbuckler
I väntan på att de företag jag är inne i en process med ska få fram något konkret erbjudande (för tillfället är de bara "väldigt intresserade") så gör jag det ända rätta och ansöker om ännu fler jobb. Det här brevet är till det här företaget. Jag experimenterar lite, som vanligt när jag postar här.

Utvecklare som vill med på äventyret ni kallar IT

När jag var elva år spelade jag mitt första rollspel. Jag spelade en karaktär vars bys vattenförråd höll på att ta slut, och för att rädda byn så fick jag själv bege mig ut i världen för att hitta en ny vattenkälla. Resan blev lång och under resans gång så fick man hela tiden utveckla sin egen förmåga för att bättre och bättre kunna tackla de utmaningar man ställdes inför. Och denna utveckling var nödvändig för att till slut vara stark nog att kunna klara slututmaningen och rädda världen.

Nu, 13 år senare, så känns det som jag är på väg att ta det första steget på mitt eget äventyr, arbetslivet. Det känns som att jag under mina 24 år på jorden äntligen har samlat ihop tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna klassas som en första nivåns hjälte. Det känns också som att det är nu de riktiga utmaningarna i mitt liv börjar och som att det är nu som mitt agerande och mina prestationer verkligen kommer börja ha betydelse för andras liv.

Med mig i bagaget för att lösa dessa utmaningar så har jag diverse personliga resurser. Min viktigaste resurs är mitt intellekt. Min förmåga att analysera och resonera har alltid varit min främsta tillgång och den har hjälpt mig oerhört mycket både när det gäller min utbildning och mitt privatliv. Jag är också en väldigt lugn person, även i de mest stressfulla situationer. Dessutom så är jag ödmjuk och en god lyssnare som inte hakar upp sig på småsaker vilket gör mig till en behaglig person att samarbeta med.

Jag har även tillskansat mig en gedigen kunskapsbas genom att ta en magisterexamen i datateknik. Under utbildningen så fick jag bra programmeringsvana i språk som C, C++, Java och C# samt kunskap inom områden som projekthantering och objektorienterad programmering. Mitt examenarbete avlade jag vid AASS laboratoriet vid Örebro Universitet. Jag byggde en simulator som ska användas vid forskning av Human Activity Recognition, vilket är tänkt att användas inom äldreomsorgen för att förbättra boendemiljön för våra äldre.

Fast jag vet ju också att jag trots allt bara är en första nivåns hjälte. Ska jag kunna klara de största och viktigaste utmaningarna så behöver jag därför mer kunskap och mer erfarenhet. En av de viktigaste sakerna jag lärde mig under min utbildning var därför att även de till synes minst relevanta kunskaperna kan visa sig innehålla nyckeln till svåra problem. Därför är det viktiga att försöka förstå det man företar sig fullt ut, även om man kanske inte förstår relevansen av det.

Jag har länge sökt efter ett passande företag att påbörja detta äventyr på, och jag tror mig ha hittat det i er. Ni delar min ambition att förenkla människors vardag, ni söker folk som förstår att de ingår i ett större sammanhang och ni pratar till och med om er verksamhet som ett äventyr. Jag tror jag skulle passa in utmärkt på [företaget i fråga] och jag tror att [företaget i fråga] skulle trivas med mig. Har ni några frågor så kan ni givetvis ringa eller maila. Annars så hoppas jag att ni också ser det här som en möjlighet och kontaktar mig för att vi ska kunna lära känna varandra närmre.

Annonsen:

Junior konsult med fokus på Java, .NET eller webb

Inom HiQs program för juniora konsulter vi utvecklar dig till en skicklig konsult inom system- och webbutveckling. Nu söker vi drivna människor till intagningen i oktober!

Programmet innehåller praktik där du tillsammans med andra juniora konsulter och erfarna mentorer designar, utvecklar och testar mjukvara i samarbete med våra kunder. Projekten drivs i senaste utvecklingsmetodiken där testdriven utveckling, kontinuerlig integration och de mest efterfrågade utvecklingsmiljöerna används. Programmet innehåller också teoretisk utbildning inom effektiv systemutveckling, projektmetodik och konsultrollen. Vi söker:

- Systemutvecklare med inriktning Java, främst med kunskap mot back-end tekniker som JavaEE och Spring

- Systemutvecklare med inriktning .NET, i synnerhet tekniker som C#, ASP.NET, Silverlight, WPF och WCF.

- Webbutvecklare front-end med fokus på HTML, CSS och dynamiska språk som Java Script, Python och PHP.

- Webbutvecklare, där du framförallt kommer att jobba med CMS-plattformar som EPiServer.

Vi söker nyutexaminerade civilingenjörer och systemvetare som siktar högt och brinner för systemutveckling. Som person är du nyfiken på nya tekniker och har troligtvis något eget litet projekt på gång där du får utlopp för din byggarglädje. Du inspireras av att jobba tillsammans med andra och har lätt för att ta folk och utvecklas i grupp.

Det här jobbet handlar om mycket mer än bara teknik och att ha förmågan att sätta tekniken i ett större sammanhang. Det handlar också om att hitta lösningar som är kundorienterade och insikten att utbyte av erfarenhet skapar något mycket större. Välkommen till HiQ och Äventyret vi kallar IT.

Übereil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja:

Jag tycker att inledningen är svag, och förutsätter att man har nåtslags intresse eller iaf förståelse för rollspel. Vilket inte kan uteslutas, men som arbetsgivare hade jag börjat höja ena ögonbrynet ungefär här.

Däremot är din mitt stark. Äventyret arbstelivet och så. Liknelsen är bra, och det och de följande styckena känns ganska starka. Jag förstår varför inledningen ser ut som den gör, och har svårt att riktigt komma på något bättre - för den krävs ju för att de här bra delarna ska funka.

Jag gillar att du knyter an till det som står i annonsen, du ger intryck av att veta vad det är för ett företag. Genuint intresserad, liksom.

Übereil

Swashbuckler
Uppdatering. Vad tror ni, kommer även en icke-initerad person att förstå liknelsen? Och är brevet för långt?

Utvecklare som vill med på äventyret ni kallar IT

När jag var elva år spelade jag mitt första rollspel.

För den som inte vet vad ett rollspel är så är det ett spel där man tar kontrollen över en karaktär och styr denna karaktär genom en historia. Detta är förvisso ett vanligt inslag i moderna spel men det som skiljer rollspel från andra spel är den nivå av kontroll man har över sin karaktär. I ett rollspel så är det du som väljer exakt vad din karaktär gör och vad din karaktär säger.

I mitt första rollspel så spelade jag en karaktär vars bys vattenförråd höll på att ta slut, och för att rädda byn så fick jag själv bege mig ut i världen för att hitta en ny vattenkälla. Resan blev lång och under resans gång så fick jag hela tiden utveckla min egen förmåga för att bättre kunna tackla de utmaningar jag ställdes inför (det här är ett väldigt vanligt inslag i rollspel). Denna utveckling var nödvändig för att till slut vara stark nog att kunna klara den avslutande utmaningen och rädda världen.

Nu, efter 13 år till i skolan, så är jag på väg att ta det första steget på mitt eget stora äventyr, arbetslivet. Jag känner att jag under mina 24 år på jorden äntligen har samlat ihop tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna klassas som en första nivåns hjälte (i rollspel så spelar man hjältar). Det känns också som att det är nu de riktiga utmaningarna i mitt liv börjar och som att det är nu som mitt agerande och mina prestationer verkligen kommer börja ha betydelse för andras liv. Det är nu som jag ska ge mig ut på mitt livs motsvarighet till att hitta en ny vattenkälla.

Med mig i bagaget för att lösa dessa utmaningar så har jag diverse personliga resurser. Min viktigaste resurs är mitt intellekt. Min förmåga att analysera och resonera har alltid varit min främsta tillgång och den har hjälpt mig oerhört mycket både när det gäller min utbildning och mitt privatliv. Jag är också en väldigt lugn person, även i de mest stressfyllda situationer. Dessutom så är jag ödmjuk och en god lyssnare vilket gör mig till en behaglig person att ha att göra med.

Jag har även tillskansat mig en gedigen kunskapsbas genom att ta en magisterexamen i datateknik. Under utbildningen så fick jag bra programmeringsvana i språk som C, C++, Java och C# samt kunskap inom områden som projekthantering och objektorienterad programmering. Mitt examenarbete avlade jag vid AASS laboratoriet vid Örebro Universitet. Jag byggde en simulator som ska användas vid forskning av Human Activity Recognition, vilket är tänkt att användas inom äldreomsorgen för att förbättra boendemiljön för våra äldre.

Fast jag vet ju också att jag trots allt bara är en första nivåns hjälte. Ska jag kunna klara de största och viktigaste utmaningarna så behöver jag därför mer kunskap och mer erfarenhet. En av de viktigaste sakerna jag lärde mig under min utbildning var därför att även de till synes minst relevanta kunskaperna kan visa sig innehålla nyckeln till svåra problem och att det därför är viktigt att försöka förstå det man företar sig fullt ut, även om man kanske inte förstår relevansen av det. Det är en av många erfarenheter från universitetstiden som gör att jag kommer kunna utvecklas till ännu högre höjder.

Jag har länge sökt efter ett passande företag att påbörja detta äventyr på, och jag tror mig ha funnit det i er. Ni delar min ambition att förenkla människors vardag, ni söker folk som förstår att de ingår i ett större sammanhang och ni talar till och med om er verksamhet som ett äventyr. Jag tror jag skulle passa in utmärkt på [företaget i fråga] och jag tror att [företaget i fråga] skulle trivas med mig. Har ni några frågor så kan ni givetvis ringa eller maila. Annars så hoppas jag att ni också ser det här som en möjlighet och kontaktar mig för att vi ska kunna lära känna varandra närmre.

Übereil