Nekromanti Skriva enkvälls- eller konventsäventyr

Nässe

Myrmidon
På tal om pågående tråd med tips om konventsäventyr och enkvällare tänkte jag höra vad ni har för tankar om det här? Hur ska de vara skrivna? Vad är kul/ okul? Tänker att äventyret också ska presentera spelet för spelgruppen. Det borde ju finnas ett sånt här äventyr till alla spel. Bara att slänga fram när någon är nyfiken :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Lyssna på senaste avsnittet av Nordnordost först och främst :)

Sen beror det på spel. Till Grottröj brukar jag helt enkelt tänka att 13-20 rum i en dungeon är ungefär vad en grupp hinner med, beroende på innehåll. När jag skrev till SävCon så försökte jag snarare tänka på att 4-5 scener är vad som oftast hinns med på ett konventspass, så jag punktade upp några platser som blir naturliga scener.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill ha ett politiskt, religöst eller filosofiskt statement. Jag vill ha något helt nytt och fräscht. Jag vill ha ett format som är enkelt att lära sig och bekant. Jag vill inte ha några transportsträckor. Och jag vill ha färdiga karaktärer.

Girighet

Warrior
Det jag tycker är viktigt i ett enkväll – konventsäventyr är förutom det mer subjektiva "bra skrivet / intressant" är att det ska vara lätt att förstå och lätt komma igång att spela. Det ska inte krävas en massa förberedelser för spelarna, de ska kunna sätta sig vid bordet och läsa igenom ett papper och sedan vara redo utan att behöva förkunskaper om system och värld.

Därför tycker jag att friform / superenkelt BRP är det bästa till just denna spelstilen. Ifall det ska vara strider så måste stridssystemet vara enkelt. Inte en massa tabeller och specialattacker mm.

Detta gäller främst ifall det är till spel som spelarna inte är van vid, ifall det uttryckligen är ett WoD äventyr och ska spelas av spelare som kan systemet/världen men är ändå gjort för att spelas på en kväll så tycker jag att det faller under en liten annan kategori.

Bolongo

Herr Doktor
Färdiga karaktärer är naturligtvis ett måste. Och jag håller med om att transportsträckor och andra longörer bör undvikas.

Min uträkning ser ut som följer.

Ett konventspass brukar ligga på 5 timmar. Man får kallt räkna med att 1 timme går åt till diverse adminstration (välja karaktärer, förklara regler etc) och pauser (hämta fika, gå på toa etc). Alltså 4 timmar kvar att spela på.
En genomsnittlig scen (encounter eller vad du vill kalla det) bör ta ca 30 minuter. Något som tar mycket mindre tid än så är antagligen för trivialt för att vara med. Något som tar mycket längre tid är för tråkigt.
Alltså skulle en maximalt effektiv grupp hinna med 8 scener. Men räkna inte med att det finns sådana grupper.
Så jag brukar planera mellan 5 och 7 scener, beroende på vad de är för typ av scener. Gåtor, exempelvis, kan dra ut på tiden - ha inte för många sådana.