Rickard
Urverk speldesign
Jag hade ett tag åsikten att rollspel - om man ser dem som spel och inte spelmotorer - bör skrivas för att hjälpa spelledaren att förklara spelet för spelarna. När jag testade att skriva på detta sätt så fungerade det inte så bra, utan jag kom fram till att alla inte vill förklara saker på ett visst sätt. Jag övergav därmed tanken och lät spelledaren förklara spelet bäst den ville.
Nu kollade jag på How To Teach Board Games Like a Pro och listan såg ut precis som jag brukar förklara brädspel, men jag hade mitt tankevärld kring just äventyrsskrivande. Här var lite fruktbara saker jag tog med mig från videon för hur man kan lägga upp en rollspelsmanual (numren är från videon):
2. Låt läsaren ha något att fippla med
Rollformulär, tärningar, cheat sheets, spelplan, etc. Låt de få ta på dem och använd dem för att underlätta regelläsningen.
3. Introducera spelet med tre frågor: Vem, hur och varför?
Det är så otroligt viktigt, mycket viktigare än folk tror, att tidigt besvara dessa tre frågor: vem är vi, hur tar spelet slut och varför är spelet kul? Om du tidigt planterar dessa tankegångar kommer det bli mycket lättare för läsaren att förstå varje delelement i spelet - vare sig det är värld, subsystem eller spelledartips.
4. Lära sig skriva är en konstform: träna!
För att skriva ett bra rollspel måste man ha skrivit ett par dåliga. Robin D Laws skriver skitbra speltexter - man grokkar dem direkt - men när jag läste hans tidigare spel är de en enda röra.
8. Du har lärt ut bra om spelarna vinner över dig
I rollspelssammanhang handlar det om att få spelledaren att inse att det är inte spelledaren mot spelarna. En bra text planterar detta tankesätt väl.
9. Fråga spelarna om de vill ha en testrunda
Det här tycker jag är väldigt pedagogiskt och DoD2 hade faktiskt ett soloäventyr som spelledaren kunde spela igenom för att få en hum om hur rollspel går till. En kort AP hade också funkat och jag skulle kunna tänka mig ett upplägg där det första man ska göra är ett spela ut en viss typ av scen. Jag har för mig att introäventyret till Star Wars d6 hade dialoger som spelarna skulle turas om att läsa - ett tydligt sätt att visa andemeningen med rollspel.
10. Börja med kortare och lättare spel
Tanken från videon är att om spelarna inser att de kan lära sig mindre spel så kommer de inte vara lika rädda att lära sig större. Här fick jag tankar om att man inte förklarar reglerna direkt utan kör igång och spelar med gruppen och introducerar reglerna allt eftersom. Minns inte spelet nu, men det är ett spel som är skrivet på prosa (man har vita och svarta stenar) som gör just detta. Det finns ett annat spel där man har en karta på en pappersrulle som man rullar fram mer och mer. Reglerna hoppar direkt in i första scenen. Själv har jag alltid velat skriva ett OSR med fem äventyr, där varje äventyr presenterar en del av rollpersonens regler och ger tips till spelledaren hur man ska använda just den delen i äventyr. När rollpersonerna spelat igenom de fem äventyren är de level 1.
11. Lär dig genom att titta på andra
Jag brukar ofta titta på Tabletop och hur de spelar efter jag läst ett brädspel. Jag önskar att rollspel kunde vara lika bra och ha en videogenomgång på hemsidan/youtube/appen som går igenom reglerna och sedan kör en kortare spelomgång. Det är alltför många gånger som jag insett att jag missförstått en liten regel eller glömt bort andra.
Nu är det inte alla punkter från hans listan med, men jag kunde inte klura ut rollspelsmotsvarigheter till dessa.
Nu kollade jag på How To Teach Board Games Like a Pro och listan såg ut precis som jag brukar förklara brädspel, men jag hade mitt tankevärld kring just äventyrsskrivande. Här var lite fruktbara saker jag tog med mig från videon för hur man kan lägga upp en rollspelsmanual (numren är från videon):
2. Låt läsaren ha något att fippla med
Rollformulär, tärningar, cheat sheets, spelplan, etc. Låt de få ta på dem och använd dem för att underlätta regelläsningen.
3. Introducera spelet med tre frågor: Vem, hur och varför?
Det är så otroligt viktigt, mycket viktigare än folk tror, att tidigt besvara dessa tre frågor: vem är vi, hur tar spelet slut och varför är spelet kul? Om du tidigt planterar dessa tankegångar kommer det bli mycket lättare för läsaren att förstå varje delelement i spelet - vare sig det är värld, subsystem eller spelledartips.
4. Lära sig skriva är en konstform: träna!
För att skriva ett bra rollspel måste man ha skrivit ett par dåliga. Robin D Laws skriver skitbra speltexter - man grokkar dem direkt - men när jag läste hans tidigare spel är de en enda röra.
8. Du har lärt ut bra om spelarna vinner över dig
I rollspelssammanhang handlar det om att få spelledaren att inse att det är inte spelledaren mot spelarna. En bra text planterar detta tankesätt väl.
9. Fråga spelarna om de vill ha en testrunda
Det här tycker jag är väldigt pedagogiskt och DoD2 hade faktiskt ett soloäventyr som spelledaren kunde spela igenom för att få en hum om hur rollspel går till. En kort AP hade också funkat och jag skulle kunna tänka mig ett upplägg där det första man ska göra är ett spela ut en viss typ av scen. Jag har för mig att introäventyret till Star Wars d6 hade dialoger som spelarna skulle turas om att läsa - ett tydligt sätt att visa andemeningen med rollspel.
10. Börja med kortare och lättare spel
Tanken från videon är att om spelarna inser att de kan lära sig mindre spel så kommer de inte vara lika rädda att lära sig större. Här fick jag tankar om att man inte förklarar reglerna direkt utan kör igång och spelar med gruppen och introducerar reglerna allt eftersom. Minns inte spelet nu, men det är ett spel som är skrivet på prosa (man har vita och svarta stenar) som gör just detta. Det finns ett annat spel där man har en karta på en pappersrulle som man rullar fram mer och mer. Reglerna hoppar direkt in i första scenen. Själv har jag alltid velat skriva ett OSR med fem äventyr, där varje äventyr presenterar en del av rollpersonens regler och ger tips till spelledaren hur man ska använda just den delen i äventyr. När rollpersonerna spelat igenom de fem äventyren är de level 1.
11. Lär dig genom att titta på andra
Jag brukar ofta titta på Tabletop och hur de spelar efter jag läst ett brädspel. Jag önskar att rollspel kunde vara lika bra och ha en videogenomgång på hemsidan/youtube/appen som går igenom reglerna och sedan kör en kortare spelomgång. Det är alltför många gånger som jag insett att jag missförstått en liten regel eller glömt bort andra.
Nu är det inte alla punkter från hans listan med, men jag kunde inte klura ut rollspelsmotsvarigheter till dessa.
Last edited: