Re: Arrangera konventsscenarier
Det utopiska önskemålet vore ju att rollspelsansvarige på konventen stod för arrangemanget men det är ju en omöjlighet.
Nja... om vi förbiser hela tjosandet med vilken tid det skulle ta för stackars rollspelsansvarig, så finns det en hel bunt till fördelar att arrangören gör det praktiska jobbet. Främst för att man har större möjlighet att förmedla hur man vill ha scenariot. Kanske låter ohemuligt friformigt, men tror det kan ha relevance även för de som vill ha system (och ville du inte skriva friform förresten?). Det är enklare att förklara om man träffar spelledarna (typ på spelledarsamlingar), man får spelledare som ligger närmare ens egna stil om man hittar dem själv, du når en markant större publik om du gör det självt (man har mer ambition att promota egna scenarion än vad en rollspelsansvarig har att promota alla andras).
Sedan ger det emort mycket tillbaka att arrangera på scenario, man får ett kreativt utbyte på det man skriver, nöjda människor som tackar för bra sceanrio, träffa nya spelledare, lära känna folk och så får man massa good will från konvneten (och ofta nån mugg eller inträdet betalt...). Jämfört med det lilla arbetet gör det det hela värt det!
Plus att man utvecklas väldigt mycket på att skriva för konvent och skriver man bra scenarion kan jag inte se hur det skulle vara problem att få någon att hjälpa till att arrangera (gjorde nästan det på LinCon, jag hade skrivit Abarax hand men Henrik hjälpte glatt till med en hel del praktiskt bös och självklart även lite feedback på scenario). Samma sak med spelledare för övrigt, är det bra sceanrion brukar folk vilja spelleda det.
Så fega inte ur för lite jobb, utan pröva att arra på konvnet (det behövs fler, i alla fall tycker jag att det varit kul med några mer scenarion på LinCon)!
-Gunnar (har redan planer för fler sceanrion)