Nekromanti Skriva konventsscenarion

Kultkult

Veteran
Efterlyser praktiska råd för skrivande av konventsscenarion. Har läst Krämers och Gilbringarnas texter men är ute efter lite mer.

Rising

Vila i frid
Först: Det här skall nog in på "Rollspel"-forumet.

Sedan: Lite synd att du inte utvecklar frågan mer. Vad är det du saknat i Krämers och Gillbringarnas texter (som jag inte läst)? Vad är det för råd du eftersöker? Du skriver "praktiska" råd; vilket jag tycker låter som motsatsen till råd kring stämning, koncept och intrig; men vad är då det? Är det råd som handlar om hur scenariot skall läggas upp i fråga om disposition, eller är det råd som rör projektering och arbetsplanering?

(I själva verket tror jag inte alls att det är den sortens praktiska råd du är ute efter, för det låter så torrt, men vad är det då du söker?)

Jag har begränsade möjligheter att hjälpa, men viljan finns. Frågan är bara vad, lite mer exakt, du frågar efter.

Kultkult

Veteran
Förtydligande

Tack. Det jag är ute efter är skillander mellan att skriva ett scenario för exempelvis en tidning och ett för konvent. Finns det "do's and don'ts" i tex. systemlösa friformsscenarion som jag tänkte skriva? Vem är tex. den genomsnittlige spelaren/spelledaren och vilka allmänna begränsingar i form av omfattning, världsbeskrivning och karaktärer bör jag ha i åtanke?

Texterna jag nämnde ovan är informativa och praktiska men ytliga.

Wanda

Veteran
Re: Förtydligande

Omfattning är väl att scenariot normalt inte skall vara större än att det kan spelas klart på 4-5 timmar.

Världsbeskrivning, inte mer än nödvändigt skulle jag tro.

Rollpersonerna behöver vara beskrivna på ett sådant sätt att det är lätt att sätta in sig i personen på ganska kort tid, samt att kunna rollspela den på ett trovärdigt sätt.

// Wanda

MrG

Swashbuckler

Som spelledare (och spelare) brukar jag föredra;
4-5 spelare
4-5 timmar
Karaktärsblad på en till max två A4 (helst med bild)
Scenario på 10-20 sidor (exlusive karaktärer och handouts)
Lätt överskådligt scenario (tydliga rubriker, gärna en tidig sumering av vad tanken med scenariot är)

Vem som är genomsnittlig spelare beror på vilket konvnet du tittar på och vad du skriver i foldern, spelledare fixar du helst själv, även om konvneten kan hjälpa till.

När det gäller systemlös friform, kolla vad som är gjort... Ställ frågan om varför folk skulle tycka det var kul. Begreppet systemlös friform kan innehålla emort mycket olika former av rollspel, så det är bra att specefiera genre nogrannare.

Tillsist, ett bra sätt att lära sig är att läsa andra scenarion och ta det bra och undvika missarna. Bästa skolan är nog att dra på konvnet och spelleda mycket.

Örnie_UBBT

Swordsman

Den genomsnittlige spelledaren på konvent (som är den som kommer att läsa ditt äventyr) har fått äventyret ca 2 timmar innan första sessionens start och har inte hunnit läsa det.

Om han (för det är nästan alltid en han) har hunnit läsa det är risken ändå stor att han inte bryr sej om dina instruktioner utan spelleder som han vill i alla fall.

Förlåt, kunde inte låta bli.

hälsar
Örnie

MrG

Swashbuckler

Den genomsnittlige spelledaren på konvent (som är den som kommer att läsa ditt äventyr) har fått äventyret ca 2 timmar innan första sessionens start och har inte hunnit läsa det.

Om han (för det är nästan alltid en han) har hunnit läsa det är risken ändå stor att han inte bryr sej om dina instruktioner utan spelleder som han vill i alla fall.
Så rådet blir;
-Ha goda tidsmarginaler (så hinner spelledarna få det ett par veckor i förväg)
-Fixa fram bra spelledare själv och kör scenariot med dem (så ökar chansen att din vision bevaras)
-Peppa fler tjejer att spelleda (stämmer att de är ovanliga, men de som jag stött på har vanligtvis varit väldigt bra)

Härolden

Warrior
En annan grej kan vara att göra det ganska "lätt" regelmässigt (om det nu inte är systemlöst). Att få tag på spelledare är nog knepigt i normalfall, och om de måste kunna ett visst system blir det ännu svårare. Jag har råkat ut för ett scenario där man förväntades ha en obskyr modul som inte har varit i tryck sen ca 1990. Blä!

// Härolden, har lagt ner "välgörenhetsspelledande" efter det

MrG

Swashbuckler
En annan grej kan vara att göra det ganska "lätt" regelmässigt (om det nu inte är systemlöst).
Snyggast jag sett i sånna lägen är de konstruktörer som lägger med en till två sidor regelsammanfattning till scenario, så man kan låta spelarna välja om de vill ha system eller inte. Har oftast att göra det som ambition (eller att få folk att hjälpa mig med det...).

För mig är det ett ideala att låta folk (anmälda lagen) välja om de vill ha system eller inte... kräver dock mer arbete, men då kan man göra alla nöjda :)

MrG

Swashbuckler
Oj, det var en gammal tråd som det hänvisades till, men fortfarande många bra råd. Dock påminner det mig om ett till, utöver flera speltestgrupper, kan det också vara skönt att ha med konstruktörer. Själv uppskattar jag att bolla idéer mot andra i alla lägen, men klara rekomendationer är att fundera över folk som kan hjälpa till att;
-Illustrera
-Skapa snygga hand-outs
-Lay outa
-Korrläsa (defenetivt bra att ha)
(-Skriva regelsammanfattningar och fixa systemanpassning)

Visst kan man kanske göra mycket självt (men korrläsaren rekomenderar jag defenetivt).

Kultkult

Veteran
Re: Skriva konventsscenarion (ant)

Tackar. Det organisatoriska kringarbetet är inget jag är det minsta intresserad av så om ingen sitter inne med en administrativ stab så håller jag mig även fortsättningsvis till tidningar.

Krille

Super Moderator
Arrangera konventsscenarier

"Det organisatoriska kringarbetet är inget jag är det minsta intresserad av så om ingen sitter inne med en administrativ stab så håller jag mig även fortsättningsvis till tidningar."

Är detta orsaken till att det blir mindre och mindre samt sämre och sämre scenarier på konvent? Lata arrangörer orkar inte arrangera, utan vill bara skriva äventyr?

Kultkult

Veteran
Re: Arrangera konventsscenarier

Det är tänkbar anledning. Jag kan inte generalisera utan bara tala för mig själv. Personligen hyser jag ingen önskan om att arrangera ett scenario och det har inget med lathet att göra. Jag är bara inte intresserad av att organisera alla, för mig, tråkiga detaljer. Jag skriver för min egen skull och om andra tycker det är skoj är det bara ett plus. Därför fungerar det tillräckligt att få det publicerat i tidningar.

Det utopiska önskemålet vore ju att rollspelsansvarige på konventen stod för arrangemanget men det är ju en omöjlighet.

MrG

Swashbuckler

Det utopiska önskemålet vore ju att rollspelsansvarige på konventen stod för arrangemanget men det är ju en omöjlighet.
Nja... om vi förbiser hela tjosandet med vilken tid det skulle ta för stackars rollspelsansvarig, så finns det en hel bunt till fördelar att arrangören gör det praktiska jobbet. Främst för att man har större möjlighet att förmedla hur man vill ha scenariot. Kanske låter ohemuligt friformigt, men tror det kan ha relevance även för de som vill ha system (och ville du inte skriva friform förresten?). Det är enklare att förklara om man träffar spelledarna (typ på spelledarsamlingar), man får spelledare som ligger närmare ens egna stil om man hittar dem själv, du når en markant större publik om du gör det självt (man har mer ambition att promota egna scenarion än vad en rollspelsansvarig har att promota alla andras).

Sedan ger det emort mycket tillbaka att arrangera på scenario, man får ett kreativt utbyte på det man skriver, nöjda människor som tackar för bra sceanrio, träffa nya spelledare, lära känna folk och så får man massa good will från konvneten (och ofta nån mugg eller inträdet betalt...). Jämfört med det lilla arbetet gör det det hela värt det!

Plus att man utvecklas väldigt mycket på att skriva för konvent och skriver man bra scenarion kan jag inte se hur det skulle vara problem att få någon att hjälpa till att arrangera (gjorde nästan det på LinCon, jag hade skrivit Abarax hand men Henrik hjälpte glatt till med en hel del praktiskt bös och självklart även lite feedback på scenario). Samma sak med spelledare för övrigt, är det bra sceanrion brukar folk vilja spelleda det.

Så fega inte ur för lite jobb, utan pröva att arra på konvnet (det behövs fler, i alla fall tycker jag att det varit kul med några mer scenarion på LinCon)!

-Gunnar (har redan planer för fler sceanrion)

MrG

Swashbuckler

Är detta orsaken till att det blir mindre och mindre samt sämre och sämre scenarier på konvent? Lata arrangörer orkar inte arrangera, utan vill bara skriva äventyr?
Att det blir färre sceanrion tror jag hänger på lite av ett genarationsskifte, många bra gamla grupper har slutat åka på konvnet och de nya har inte vågat pröva. Behöver ju folk som planterar tanken hos folk och peppar dem till att våga försöka skriva.

Sämre och sämre var tråkigare att höra att du tycker, under den tid som jag hållt på att spellett av och till på konvent har jag inte märkte en sån genrell utveckling, har alltid varit några dåliga scenario och några fantastika... även om jag kan sakna vissa gamla duktiga arrangörer, så kommer det nya bra också. Och när jag tittar på en del sceanrion som jag tyckte var bra förr, så är det inte lika fantastiska nu när jag har några års konventande i ryggen... ;-) specielt är det nydanade inte så nydanande längre :)

Eller så har allt faljerat i år då jag började arra igen? :)

Kultkult

Veteran
Re: Arrangera konventsscenarier (ant)

Jag lovar att tänka på saken men det är inte aktuellt just nu.

gråhök

Veteran

Det organisatoriska kringarbetet är inget jag är det minsta intresserad av så om ingen sitter inne med en administrativ stab så håller jag mig även fortsättningsvis till tidningar."

F*n vet, så knepigt är det inte (jag har iofs bara arrat på LinCon och det bara, um, två arr, Mobila infanteriet och Nomic).
Man skriver sina saker (eller åtminstone utkast) och kontaktar konventsledningen. Saltilldelning sköter (oftast!) konventsledningen och det enda man bör kolla är salkrockar och att man har spelledare; grupp-till-rum är en sådan trivial mappning att man näst intill kan ignorera den).
Man ser till att saker skickas dit de ska och ser till att det finns "scenario" till (minst) alla spelledare. Att hålla ett par extrakopior är bra. Man bör dessutom ha massa extrakopior av karaktärerna, eftersom de (ofta) blir klottrade på.

"Dumma Krille". :gremsmile: Nu blev jag ju sugen att fixa ett scenario eller tre till LinCon 2006.