Jag håller på att planera inför vår första spelsession som kompletta nybörjare vad gäller rollspel. Vi kommer spela DoD och ska ha ett videomöte imorgon och göra karaktärerna så de är klara till första spelträffen. Sitter just nu och knåpar på äventyrets upplägg och är fundersam på om det är för styrt från SL. Tanken är att de ingame får förklara hur de känner varandra medan de dricker något på en bar och där "snubblar" över information om att en artefakt blivit stulen.
Outlinen för äventyret är denna: Äventyrets handling: Partyt har fått i uppdrag av Borgmästaren i Odeshaag för att återta en artefakt som blivit stulen av en nekromant i sydvästra Bombardien. De ska ta sig till området där nekromanten håller till, slåss mot ett rövarband av vättar som anfaller dem när de slagit läger för natten, hitta artefakten genom att lösa en gåta för att komma åt den och då möta ett gäng gastar som framkallas som larmsystem för artefakten för att sedan möta Nekromanten Grenhalt och sedan bege sig tillbaka till Odeshaag och räcka över artefakten till borgmästaren Diedri. De får en belöning om 150 silver att dela på för besväret. Skatter kan hittas där de möter Grenhalt.
Och detta är den första platsens scenario:
"Vi befinner oss i Midland, den södra provinsen Bombardien och landets huvudstad: Odeshaag. På en bakgata i de norra delarna av staden hittar vi värdshuset ”Flaxande Fasanen”, som kanske inte är så mycket till värdshus utan snarare en sunkig bar med möjlighet till övernattning i något av de fyra rummen på övervåningen. Det är ganska så dåligt ljusinsläpp i lokalen och där finns många bord med stolar. Längt in i rummet finns en bar och ett kök. Väggarna pryds av diverse troféer och flaggor som fästa vid den timrade fasaden. Det är här ni har valt att slå er ner för ett eller tjugosju stop mjöd, vin eller ale.
Outlinen för äventyret är denna: Äventyrets handling: Partyt har fått i uppdrag av Borgmästaren i Odeshaag för att återta en artefakt som blivit stulen av en nekromant i sydvästra Bombardien. De ska ta sig till området där nekromanten håller till, slåss mot ett rövarband av vättar som anfaller dem när de slagit läger för natten, hitta artefakten genom att lösa en gåta för att komma åt den och då möta ett gäng gastar som framkallas som larmsystem för artefakten för att sedan möta Nekromanten Grenhalt och sedan bege sig tillbaka till Odeshaag och räcka över artefakten till borgmästaren Diedri. De får en belöning om 150 silver att dela på för besväret. Skatter kan hittas där de möter Grenhalt.
Och detta är den första platsens scenario:
"Vi befinner oss i Midland, den södra provinsen Bombardien och landets huvudstad: Odeshaag. På en bakgata i de norra delarna av staden hittar vi värdshuset ”Flaxande Fasanen”, som kanske inte är så mycket till värdshus utan snarare en sunkig bar med möjlighet till övernattning i något av de fyra rummen på övervåningen. Det är ganska så dåligt ljusinsläpp i lokalen och där finns många bord med stolar. Längt in i rummet finns en bar och ett kök. Väggarna pryds av diverse troféer och flaggor som fästa vid den timrade fasaden. Det är här ni har valt att slå er ner för ett eller tjugosju stop mjöd, vin eller ale.
- Fråga: Hur känner karaktärerna varandra?
- SL: Introducera Frank, halvling och servitör på Flinka fasanen. Han har svart krulligt hår, en glugg mellan framtänderna, klädd i brunt med ett förkläde.
- RP-Scenario 1: spelarna nappar på tipset direkt. Frank tipsar dem att bege sig till borgmästaren i stadens borg och få mer info där. (S. 2)
- RP-Scenario 2: Spelarna nappar inte direkt. Dörren slås upp och in kommer en flämtande Pietr, hovtjänare till borgmästaren.
- SL: Introducera Pietr, människa och borgmästarens hovtjänare. Han är en lång, smal man in en tunn smaragdgrön kåpa utan huva.
- Tärningsslag: HERALDIK
- Scenario 1: Någon lyckas. Ge spelaren/spelarna namnet Grenhalt låt dem berätta om hur ond Grenhalt är och hur de känner till honom.
- Scenario 2: Ingen lyckas. Pietr förklarar innebörden av sigillet "