Då vet jag... Lite mer om Inklings - Halvt [OT]
Okej, då är jag med.
Ja, studiecirklar och The Inklings - Tolkien, CS Lewis och deras vänner, det känner jag väl till, men jag trodde inte att studiecirklar samt "Litterär Gestaltnings"-kurser i grupp kunde kallas för att "skriva nätverk". Och på något sätt hade de råkat få in detta under rubriken IT/data - fast det verkar som om det kanske kunde vara i samband med att man då skulle bedriva detta ihop med webben... (deras informationstext var så rörig och innehållslös så jag fattade faktiskt ingenting...)
På tal om The Inklings föresten, så är verkligen nätverk vad man kan kalla dem - ett brödraskap närmare bestämt! Under de dokumentärer jag sett gällande detta udda sällskap av bläckförgiftade Earl Grey-drickare så säger folk som fanns runt om dem - bekanta utanför sällskapet, att The Inklings var närmast som ett religiös brödraskap, med det andan av det oskyldiga hos småpojkar som älskar att få ha en "hemlig klubb". Som sällskapet i filmen "Poeten" ungefär.
Och de är just så man kan tänka sig vår käre John Ronald Reul Tolkien, och det är det vi vet, att både han och herr Lewis var där innanför sina brittiska kostymer sagohungriga småpojkar som älskade spänning och skratt...
För er som inte vet något om The Inklings, eller Tolkien, eller ens vår skapare av Narnia - CS Lewis, kolla upp det, det är intressant.
Ja, Krille, ledsen att jag var tvungen att dra upp hela den här prylen mitt i allt, men det var längsedan någon ens nämde det Inklings så jag vart helt enkelt alldeles hänförd och var tvungen att dela med mig lite information till dem som inte vet så mycket om det. Egentligen kanske jag inte sade så mycket mer (om man läser det mer rent) än att det var en liten klubb författare emellan, där då Tolkien och Lewis, tillsammans med Charles Williams var grundare... men ändå.
Här finns en fin länk:
Inklings Bibliography