Nekromanti SKRIVA NÄTVERK?!

solvebring

Superhero
Jag funderar på att dra mig in åt Folkhögskolornas folkliga salar, och funderar just på något med IT.

Kikade lite på närliggande Folkhögskolor och vad de har för IT-inriktade linjer. Där, på Hällefors, såg jag en kurs som hette: "Skriva Nätverk" - fast då de beskrev den lät det mer som om man helt enkelt skulle få lära sig att skriva bättre, som en skribent-linje ungefär...

Så nu undrar jag: VAD F.A.N. INNEBÄR "SKRIVA NÄTVERK?!" - hur kan det som de beskrev att det är ha med IT att göra?

Krille

Super Moderator
Det finns fler sorters nätverk än ethernet. Exempelvis nätverk mellan människor. De består oftast av en klase folk med gemensamma intressen och som känner varandra lite grand, och som kan stötta varandra och fråga om hjälp.

"Skriva nätverk" [sic] är ett ganska vanligt fenomen: det är en bunt aspirerande författare som skriver, läser de andras verk och kommenterar och ger feedback. En gång i tiden var det i form av studiecirklar eller motsvarande - Tolkiens bekantskapskrets inklusive CS Lewis brukade träffas i vad som kallades för The Inklings, där de gjorde just det fast utan studiecirkelbidrag - medan numera är det oftast internetforum.

Och det är väl där som IT kommer in i den sortens fenomen.

solvebring

Superhero
Då vet jag... Lite mer om Inklings - Halvt [OT]

Okej, då är jag med.
Ja, studiecirklar och The Inklings - Tolkien, CS Lewis och deras vänner, det känner jag väl till, men jag trodde inte att studiecirklar samt "Litterär Gestaltnings"-kurser i grupp kunde kallas för att "skriva nätverk". Och på något sätt hade de råkat få in detta under rubriken IT/data - fast det verkar som om det kanske kunde vara i samband med att man då skulle bedriva detta ihop med webben... (deras informationstext var så rörig och innehållslös så jag fattade faktiskt ingenting...) :gremsmile:

På tal om The Inklings föresten, så är verkligen nätverk vad man kan kalla dem - ett brödraskap närmare bestämt! Under de dokumentärer jag sett gällande detta udda sällskap av bläckförgiftade Earl Grey-drickare så säger folk som fanns runt om dem - bekanta utanför sällskapet, att The Inklings var närmast som ett religiös brödraskap, med det andan av det oskyldiga hos småpojkar som älskar att få ha en "hemlig klubb". Som sällskapet i filmen "Poeten" ungefär.
Och de är just så man kan tänka sig vår käre John Ronald Reul Tolkien, och det är det vi vet, att både han och herr Lewis var där innanför sina brittiska kostymer sagohungriga småpojkar som älskade spänning och skratt...

För er som inte vet något om The Inklings, eller Tolkien, eller ens vår skapare av Narnia - CS Lewis, kolla upp det, det är intressant.

Ja, Krille, ledsen att jag var tvungen att dra upp hela den här prylen mitt i allt, men det var längsedan någon ens nämde det Inklings så jag vart helt enkelt alldeles hänförd och var tvungen att dela med mig lite information till dem som inte vet så mycket om det. Egentligen kanske jag inte sade så mycket mer (om man läser det mer rent) än att det var en liten klubb författare emellan, där då Tolkien och Lewis, tillsammans med Charles Williams var grundare... men ändå.

Här finns en fin länk: Inklings Bibliography

ostro

Veteran
Plugga på folkhögskola

Som jag tolkade det så är det någon kurs i att skriva "interaktiva" berättelser som sedan läggs ut på nätet. Läsaren kan sedan genom att själv klicka sig fram välja hur det ska fortsätta. Hur man kan göra en hel linje utav det har jag inte en blekaste aning om och med tanke på att de inte har info om kursen på hemsidan längre kan man väl utgå ifrån att det har inte de heller.

Ibland kan lärare på folkhögskolor bli väldigt facinerade av något obskyrt som i princip bara de och 5 andra personer i hela världen har intresse för och då kan det leda till sådana här kurser.

Nivån på folkhögskoleutbildningar brukar i allmänhet vara på en basnivå. Det vill säga om man inte går till de estetiska ämnen där det finns en relativt blandad nivå på de olika utbildningarna. Innan du söker till en folkhögskola så hör dig för och se vad de har för utrusning och liknande, annars finns risken att du blir besviken när du kommer dit och märker att de fortfarande har ordbehandlare från -92 som standard.

En idé kan ju vara att besöka skolan innan du tackar ja och flyttar dit. Då kan du få en bättre bild över hur det funkar och vad det finns för boende med mera.

Annars skulle jag nog rekomendera KY-utbildningar om du är intresserad av IT men inte vill plugga på universitet eller högskola. Jag har dock bara andrahandsinfo om KY men det jag hört är att det är en relativt bra kvalitet på dem.

http://www.kyguiden.se/

Men om du verkligen vill plugga på folkhögskola förstår jag det för det är grymt kul och anorlunda upplevelse. Man träffar massa nytt folk och miljöerna är ofta trevliga de med. Roligast är nog att bo på skolan. Sen är det ett helt annat tempo på folkhögskola. En bra sak att veta är att om du går en allmänlinje så blir du behörig till att söka till högskola. Det finns mängder med inriktningar på de allmänalinjerna så det borde inte vara helt omöjligt att hitta något som passar.

Innan du flyttar till en folkhögskola för att bo på internatet bör du kolla upp boendekostnaderna och vad som ingår. Ibland ingår mat 5 gånger om dagen andra gånger bara 1 gång och det kan variera kraftigt i priser och standard på rummen. Pris för ett enkelrum brukar vara 2500-3500kr. Inte alla kan erbjuda internet på rummet heller såvida du inte skaffar egen telefon (och det är inte heller alltid möjligt). Många folkhögskolor har dessutom en antidrog och alkohol policy. Kan vara värt att tänka på.

- ostro