Rickard
Urverk speldesign
Några saker som jag har plockat upp när jag har skrivit rollspelstexter.
Läs andra rollspel MEDAN du skriver
Läsa rollspel är förvisso alltid bra för att kunna få upp ögonen för annan regeldesign men att läsa rollspel medan du skriver ditt eget gör att du kommer att tänka mer på hur andra presenterar sin text. Detta eftersom man normalt försöker anknyta information till sin egen erfarenhet och då till den som är färskast i minnet.
Gör ett bra förarbete
Det finns inget som heter "dålig inspiration". Det finns bara något som heter "dåligt förarbete". Ju bättre du kan ett ämne, desto lättare har du att skriva om det. För rollspel är det olika saker som är förarbete. Många tror att förarbete är detsamma som efterforskning men för rollspel är förarbete även speltest, att skapa sig en designfilosofi samt diskussioner med andra rollspelare. Speltesta klart! Sedan skriver du rollspelet. Många gör felet att de skriver "den färdiga" texten och sedan försöker speltesta.
Stolpa upp rubriker
Det här hör samman med punkten ovan. Genom att skapa rubrikerna får du ned saker på papper och skapar direkt en lättare överblick. Skriv gärna en kort synopsis om varje rubrik så du inte kommer till en rubrik och undrar "Vad sjutton skulle stå här". Hur tror du för övrigt att jag skrev detta inlägg?
Om du kör fast...
Detta tyder på dåligt förarbete. Gå tillbaka till rötterna, fundera kring vad du ville med det du tänkte skriva om, gör efterforskning och annat förarbete, strukturera upp det och sätt dig sedan och skriv.
Att korrekturläsa sin egen text
Först, låt texten vara i någon månad, annars kommer du bara att hoppa över misstagen då du "vet vad som ska stå där". Sedan, läs din text från slutet. Detta motverkar också din förmåga att vilja hoppa över misstagen. Det bästa är givetvis att ha en redaktör som går igenom din text och förenklar den samt ett par korrekturläsare. De ser på din text med fräscha ögon.
Byt medium
Skriver du allting i Anteckningar, byt till Google Docs. Om du skriver i Word, gör om dokumentet till en pdf. Bara genom att ändra verktyget kommer du att se på din egen text från ett annat perspektiv.
Leta efter guldklimpen
Varje stycke ska ha en guldklimp. Någonting som är kärnan i stycket, någonting som suger tag i läsaren och får den att vilja läsa vidare. När du går igenom din text och om du inte hittar en guldklimp i ditt stycke så bör du skriva om det.
Skriv för dig själv, skriv för dina läsare
Du började med rubriker och synopsis. Detta fyllde du ut med text som förklarar rollspelet för dig. Kasta nu bort detta och skriv för att förklara rollspelet för läsaren. Med synopsen visste du vad rubriken skulle handla om, med texten vad du behövde ta med. Förklara nu detta för läsaren! Här är exempelvis en bra tidpunkt för att byta medium.
Använd ett språk som du klarar av
Det märks när du försöker med ett språk som ligger över din förmåga.
/Han som kom å tänka på detta när han nu sitter och pular med rollspeltext
Läs andra rollspel MEDAN du skriver
Läsa rollspel är förvisso alltid bra för att kunna få upp ögonen för annan regeldesign men att läsa rollspel medan du skriver ditt eget gör att du kommer att tänka mer på hur andra presenterar sin text. Detta eftersom man normalt försöker anknyta information till sin egen erfarenhet och då till den som är färskast i minnet.
Gör ett bra förarbete
Det finns inget som heter "dålig inspiration". Det finns bara något som heter "dåligt förarbete". Ju bättre du kan ett ämne, desto lättare har du att skriva om det. För rollspel är det olika saker som är förarbete. Många tror att förarbete är detsamma som efterforskning men för rollspel är förarbete även speltest, att skapa sig en designfilosofi samt diskussioner med andra rollspelare. Speltesta klart! Sedan skriver du rollspelet. Många gör felet att de skriver "den färdiga" texten och sedan försöker speltesta.
Stolpa upp rubriker
Det här hör samman med punkten ovan. Genom att skapa rubrikerna får du ned saker på papper och skapar direkt en lättare överblick. Skriv gärna en kort synopsis om varje rubrik så du inte kommer till en rubrik och undrar "Vad sjutton skulle stå här". Hur tror du för övrigt att jag skrev detta inlägg?
Om du kör fast...
Detta tyder på dåligt förarbete. Gå tillbaka till rötterna, fundera kring vad du ville med det du tänkte skriva om, gör efterforskning och annat förarbete, strukturera upp det och sätt dig sedan och skriv.
Att korrekturläsa sin egen text
Först, låt texten vara i någon månad, annars kommer du bara att hoppa över misstagen då du "vet vad som ska stå där". Sedan, läs din text från slutet. Detta motverkar också din förmåga att vilja hoppa över misstagen. Det bästa är givetvis att ha en redaktör som går igenom din text och förenklar den samt ett par korrekturläsare. De ser på din text med fräscha ögon.
Byt medium
Skriver du allting i Anteckningar, byt till Google Docs. Om du skriver i Word, gör om dokumentet till en pdf. Bara genom att ändra verktyget kommer du att se på din egen text från ett annat perspektiv.
Leta efter guldklimpen
Varje stycke ska ha en guldklimp. Någonting som är kärnan i stycket, någonting som suger tag i läsaren och får den att vilja läsa vidare. När du går igenom din text och om du inte hittar en guldklimp i ditt stycke så bör du skriva om det.
Skriv för dig själv, skriv för dina läsare
Du började med rubriker och synopsis. Detta fyllde du ut med text som förklarar rollspelet för dig. Kasta nu bort detta och skriv för att förklara rollspelet för läsaren. Med synopsen visste du vad rubriken skulle handla om, med texten vad du behövde ta med. Förklara nu detta för läsaren! Här är exempelvis en bra tidpunkt för att byta medium.
Använd ett språk som du klarar av
Det märks när du försöker med ett språk som ligger över din förmåga.
/Han som kom å tänka på detta när han nu sitter och pular med rollspeltext