Hej! Här är något som jag själv letat efter länge men först funnit nu. Ett sätt att layouta ett äventyr på när man skriver det. Jag tänkte dela det med forumet till de som har en idé men har svårt att få det på papper.
Egentligen kommer detta system ifrån Coriolis, ett "rymd" rollspel. Jag tänkte mest sammanfatta hur man deras uppdrag är strukturerade och hur man själv kan strukturera sitt uppdrag, oavsett vilken värld det utspelar sig i.
Om vi antar att vi börjar med en vag idé av vad hela uppdraget ska handla om. Låt oss säga att RP ska frakta ett mystiskt paket till en avlägsen by. Paketet innehåller egentligen ingenting, utan avsändaren vill egentligen bara locka RP till byn. Avsändaren är en alien som antagit mänsklig form och denna by är full av hans barn som livnär sig på de "budbärare" som han lockar dit.
Nu har vi en grundtanke, men var ska man börja? Denna situation finner jag mig ofta i. Enligt detta system börjar man dela in det i c antal stora stycken, eller akter, som de kallas i Coriolis. Låt oss säga att vi vill dela in det i 4 akter.
Första akten kan vara hur RP träffar uppdragsgivaren och motiveras att ge sig ut på resan och om resan dit. Andra akten kan handla om hur de kommer dit och börjar upptäcka att något inte stämmer, eventuellt stöter de på aliens. Fjärde akten handlar om att fly/utförska/utrota dem.
Nu har vi styckat in uppdraget. Vad man gör nu är att man tar varje akt och bestämmer några "mål" eller tankar om vad akten resulterar i och ska innefatta och även miljön det utspelar sig i. I akt 1 kan målet vara att RP ska resa iväg. Tankar kan vara att de ska få en viss känsla av att avsändaren är speciell, samtidigt som avsändaren kanske ska erbjuda något som äventyrarna vill ha. Miljön kan vara en stad som man ger ett namn, placerar in på en större karta och kanske även att man skriver ner lite om känslan i staden. Kan vara "typ som staden i star wars episod ett med de flygande bilarna" eller "lite läskig och deppig med mycket metall och grå betong".
Nu delar vi upp akten i scener. För varje scen skriver vi upp ett mål och lite bakgrundsfakta, så som karaktärer och kartor för miljön. Detta ska vara lite mer detaljerat. Man gör det så detaljerat som man som spelledare känner för. Man kan skriva upp ordagrant texter man läser upp eller bara rita lite kartor och skriva stödord.
I akt ett kan första scenen vara hur rollpersonen kommer in i staden. Målet är att RP ska få en känsla för staden och känna stämningen som uppdraget ska ha. Bakgrundsfakta kan vara en stadskarta, lite anteckningar om en värdshus värd som de kommer träffa, kanske en liten text om när de kliver in igenom stadsmuren, en kort lista på lite varor som säljs och kanske några personbeskrivningar av lite adelsmän/uteliggare osv.
Andra scenen kan ha som mål att RP ska träffa uppdragsgivaren. Då kan detaljerna vara en beskrivning av hur avsändarens hus, kläder, ansikte, röst osv. är. Man kan även skriva ned lite idéer om varför de träffar honom. Kan vara "de behöver jobb, hittar hans annons", "blir jagade av tjuvar, han ger dem skydd", "blir tillfångatagna av polisen för något, han löser ut dem om de hjälper honom". Man behöver inte slaviskt följa detta men det kan ge lite idéer om hur Rp kan träffa honom, det ger även RP lite möjlighet att leva ut sina karaktärer. Om de är tjuvar kan de stjäla något och hamna i finkan. Om de är adelsmän kan de bli jagade av tjuvar osv.
Ni förstår principen vid det här laget. Det är helt enkelt bara att man bygger upp en tydlig hierarki. jag vill även förtydliga att detta inte behöver vara ett "på räls" äventyr. Scenerna handlar bara om att ge lite struktur till äventyret. Hur detaljerat detta är och hur "strikta" scenerna är avgör om det blir ett "vi gör vad vi vill och det blir ändå ett uppdrag" eller "vi hanterar situationerna som vi blir inkastade i" uppdrag.
Hoppas detta hjälpte er, om det finns några otydligheter eller om ni bara vill bolla idéer, be my guest
lycka till med skrivandet nu!
Egentligen kommer detta system ifrån Coriolis, ett "rymd" rollspel. Jag tänkte mest sammanfatta hur man deras uppdrag är strukturerade och hur man själv kan strukturera sitt uppdrag, oavsett vilken värld det utspelar sig i.
Om vi antar att vi börjar med en vag idé av vad hela uppdraget ska handla om. Låt oss säga att RP ska frakta ett mystiskt paket till en avlägsen by. Paketet innehåller egentligen ingenting, utan avsändaren vill egentligen bara locka RP till byn. Avsändaren är en alien som antagit mänsklig form och denna by är full av hans barn som livnär sig på de "budbärare" som han lockar dit.
Nu har vi en grundtanke, men var ska man börja? Denna situation finner jag mig ofta i. Enligt detta system börjar man dela in det i c antal stora stycken, eller akter, som de kallas i Coriolis. Låt oss säga att vi vill dela in det i 4 akter.
Första akten kan vara hur RP träffar uppdragsgivaren och motiveras att ge sig ut på resan och om resan dit. Andra akten kan handla om hur de kommer dit och börjar upptäcka att något inte stämmer, eventuellt stöter de på aliens. Fjärde akten handlar om att fly/utförska/utrota dem.
Nu har vi styckat in uppdraget. Vad man gör nu är att man tar varje akt och bestämmer några "mål" eller tankar om vad akten resulterar i och ska innefatta och även miljön det utspelar sig i. I akt 1 kan målet vara att RP ska resa iväg. Tankar kan vara att de ska få en viss känsla av att avsändaren är speciell, samtidigt som avsändaren kanske ska erbjuda något som äventyrarna vill ha. Miljön kan vara en stad som man ger ett namn, placerar in på en större karta och kanske även att man skriver ner lite om känslan i staden. Kan vara "typ som staden i star wars episod ett med de flygande bilarna" eller "lite läskig och deppig med mycket metall och grå betong".
Nu delar vi upp akten i scener. För varje scen skriver vi upp ett mål och lite bakgrundsfakta, så som karaktärer och kartor för miljön. Detta ska vara lite mer detaljerat. Man gör det så detaljerat som man som spelledare känner för. Man kan skriva upp ordagrant texter man läser upp eller bara rita lite kartor och skriva stödord.
I akt ett kan första scenen vara hur rollpersonen kommer in i staden. Målet är att RP ska få en känsla för staden och känna stämningen som uppdraget ska ha. Bakgrundsfakta kan vara en stadskarta, lite anteckningar om en värdshus värd som de kommer träffa, kanske en liten text om när de kliver in igenom stadsmuren, en kort lista på lite varor som säljs och kanske några personbeskrivningar av lite adelsmän/uteliggare osv.
Andra scenen kan ha som mål att RP ska träffa uppdragsgivaren. Då kan detaljerna vara en beskrivning av hur avsändarens hus, kläder, ansikte, röst osv. är. Man kan även skriva ned lite idéer om varför de träffar honom. Kan vara "de behöver jobb, hittar hans annons", "blir jagade av tjuvar, han ger dem skydd", "blir tillfångatagna av polisen för något, han löser ut dem om de hjälper honom". Man behöver inte slaviskt följa detta men det kan ge lite idéer om hur Rp kan träffa honom, det ger även RP lite möjlighet att leva ut sina karaktärer. Om de är tjuvar kan de stjäla något och hamna i finkan. Om de är adelsmän kan de bli jagade av tjuvar osv.
Ni förstår principen vid det här laget. Det är helt enkelt bara att man bygger upp en tydlig hierarki. jag vill även förtydliga att detta inte behöver vara ett "på räls" äventyr. Scenerna handlar bara om att ge lite struktur till äventyret. Hur detaljerat detta är och hur "strikta" scenerna är avgör om det blir ett "vi gör vad vi vill och det blir ändå ett uppdrag" eller "vi hanterar situationerna som vi blir inkastade i" uppdrag.
Hoppas detta hjälpte er, om det finns några otydligheter eller om ni bara vill bolla idéer, be my guest
lycka till med skrivandet nu!