Nekromanti Skriva ut panoramas?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag håller just nu på med ett litet projekt där jag dokumenterar mina morföräldrar stuga och dess omgivning. Stugan byggdes av min morfar ("med hans egna två händer") av virke han samlade på sig under många år, och området är helt sjukt vackert. Då jag nyligen fått tag på en laddare till min digitalsystemkamera (Sony DSC-V3, och jo, det är en systemkamera. Det finns utbytbara objektiv till den, bara inte så många) tänkte jag att detta skulle få bli mitt projekt.

Just nu sitter jag och stitchar ihop ett par vackra panoramabilder där jag tog originalbilderna igår. Skitvackert blir det.

Däremot funderar jag på om det skulle gå att få slutresultaten utskrivna. Det vore en häftig present, känner jag, till t.ex min mormor och även övrig släkt. Målet är alltså en väldigt avlång utskrift, i och med att jag inte tog så många bilder uppåt och neråt denna gång utan mest gjorde ett horisontellt varv runt...

Går det att få sånt utskrivet? Alls? Och vart vänder man sig?

//Krank, som återgår till Photoshop

Snow

Swashbuckler
Det finns ganska gott om skrivare som kan skriva ut från rulle. Den jag har tex: Epson Stylus photo R800.

Jag har inte undersökt detta noggrant men det känns som om man hyfsat enkelt skriver ut det du vill ha. Däremot ska man ju vara säker på att få tag på rätt färgprofil för kombinationen skrivare+bläck+papper och ha en kalibrerad skärm.

Testa annars att gå till www.crimson.se. De kan skriva ut i alla möjliga format.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Alla vettiga utskriftstillhandahållare borde kunna fixa en s.k. banderollutskrift (dvs. utskrift på rulle i stället för ark).

När jag ska skriva ut enstaka storformatsprylar använder jag mig av Crimson färglabb i Stockholm. Jag har med mycket gott resultat skrivit ut förstoringar i 50 × 70 cm på både matt och blankt fotopapper (kolla deras Prefix-erbjudande som åtminstone jag tycker är mycket prisvärt).

krank

Dante said:
Alla vettiga utskriftstillhandahållare borde kunna fixa en s.k. banderollutskrift (dvs. utskrift på rulle i stället för ark).

När jag ska skriva ut enstaka storformatsprylar använder jag mig av Crimson färglabb i Stockholm. Jag har med mycket gott resultat skrivit ut förstoringar i 50 × 70 cm på både matt och blankt fotopapper (kolla deras Prefix-erbjudande som åtminstone jag tycker är mycket prisvärt).
Nu är ni två som rekommenderat Crimson. Hur funkar det egentligen? Hur ser jag vad det kommer att kosta?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Hur funkar det egentligen?
Du skickar en originalbild i rätt format. De skriver ut den och (om du vill) skickar den till dig.

krank said:
Hur ser jag vad det kommer att kosta?
En äventyrligare person hade vågat klicka på länken »Priser och tider« på Frontweb Prefix-sidan jag länkade till. :gremsmirk:

krank

Dante said:
En äventyrligare person hade vågat klicka på länken »Priser och tider« på Frontweb Prefix-sidan jag länkade till. :gremsmirk:
Inte kan väl jag rå för att jag är blind heller...

Johan K

Gammal & dryg
Tackar för det här länktippset !!
Tror bestämmt att jag ska använda mig av den här sidan !

krank: Kan man få se på fotona dina ? Alltid kul att se på vackra foton !

krank

Johan K said:
krank: Kan man få se på fotona dina ? Alltid kul att se på vackra foton !
Egentligen ganska standard sommarfoton, men jag gillar dem... Ska se om jag orkar starta Photoshop senare och göra klart mina panoramor och isåfall också fixa en webbvänlig version (just nu är bara en klar, och en jpg av den blir 11mb = inte snällt att lägga ut på nätet)...

//krank, som kör Photoshop i vierualiserat windows, eftersom han kör Linux numer, vilket gör att det blir lite omständigare att starta programmet

krank

Här finns de:

http://vault.omegarpg.net/?p=images/panorama/

Jag är rätt nöjd, själv. Det mesta grovjobbet gjordes av Photoshop CS3's autofunktion för sånt här, sedan lite lätt efterarbete... Kommentera gärna.

För bästa effekt: om ni kör en webläsare som envisas med att skala ner bilder som är för stora, zooma in så panoramat upptar så stor del av bildskärmens höjd som möjligt - sedan kan man se sig om =)

EDIT: Innan någon förekommer mig: Det finns en katalog med komprometterande material på min vault-server också. Känsliga läsare varnas.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vajjert! En fin utskrift av det där blir en fantastiskt uppskattad present fo' sure. Ser ut som ett bra ställe att spendera sina sommardagar på. :gremsmile:

krank

DeBracy said:
Vajjert! En fin utskrift av det där blir en fantastiskt uppskattad present fo' sure.
Det tror jag också. Min ekopnomi tillåter inte så mycket till utsvävningar, men min kära mormor (damen som tittar på hunden) fyller år kring jul, då borde jag och min bror kunna gå ihop om ett ordentligt tryck... 3-600:- ser det ut att gå på per utskrift, beroende på om man kör 18cm höjd eller 28..

DeBracy said:
Ser ut som ett bra ställe att spendera sina sommardagar på. :gremsmile:
Japp! Många av min barndoms varmaste minnen har formats där.

Enda problemet är att jag i egenskap av ickebilist är beroende av föräldrar vad gäller transport. och de glömmer gärna bort att jag vill med =)

Johan K

Gammal & dryg
Ok, ok !
Hosat till om/när du läggr upp dem.

/ Johan K, som borde ut & fota lite snart igen.

Johan K

Gammal & dryg
krank said:
Du missade tydligen länken... =)
Oopppppssss... *Visslar lite oskylldigt*
Jädrar va´idylliskt det verkar vara där ! Skulel åxå gjärna ha ett sådant ställe !

krank

Johan K said:
Jädrar va´idylliskt det verkar vara där !
Att det är! Helt underbart. Min enda sorg är att jag itne är där tillräckligt ofta...

Johan K

Gammal & dryg
Mmmm !
Kan tänka mig det ja ! Var glad att du har ett sådant ställe, jag har det inte tyvärr..