Re: Lite mer detaljer, tack!
Jag slutade i och för sig på jobbet för att jag inte gillar att hålla på med säljsnack, men kan ju försöka mig på lite när det gäller annat än pensionsförsäkringar.
I just den här texten så behöver man inte bry sig speciellt mycket om något annat än människor, även om det finns alver, dvärgar, reptilmän osv.
Det jag vill ha ut av texten är en översikt över om de har någon vara som andra länder vill ha, vad de har för "kultur", är centralmakten stark eller gör provinserna som de vill, vad har en person av "fin" familj för rättigheter gentemot personer av inte så "fin" familj.
Magi är ovanligt och handlar om att kanske påskynda sårläkning en smula, öka sin uppfattningsförmåga litet (lite skarpare syn, höra lite bättre en stund), dölja sig lite bättre (inte bli osynlig, men en aning suddig), tända en eld utan verktyg, få en fisk att hoppa upp på land, tala med och kontrollera andar (möjligtvis). För "vanliga" människor spelare det ingen större roll eftersom det är okännt och det okända är farligt.
Gudarna finns och påverkar människornas liv till viss del, de hoppar naturligtvis inte fram från ingenstanns och delar ut gudomliga uppdrag till höger och vänster, men de tar väldigt allvarligt på folk som försöker komma på hur det ligger till med gudarnas väsen, tvivlare och avvikare. Så en blixt från klar himmel kan ju komma. Präster är naturligtvis väldigt respekterade och gillar att lägga sig i politik, och det är vanligare att de straffar folk med felaktiga åsikter än att blixten kommer.
Arméer bygger till större delen på legosoldater, feodalism och/eller en mindre andel killar som är anställda direkt av "kronan". Vissa prästerskap har egna arméer av yrkessoldater. Inga paladiner (fantasy paladiner dvs. sen att jag hört/läst att både Karl den stores och Kung Arturs inre krets av riddare kallas för det spelar ingen större roll), bara vanliga nissar med stark tro, i vissa fall finns det krigarpräster.