Vanligast? (spoiler Elvis spelare)
Jag tror helt enkelt det är kryotropi som man lättast förknippar med skugglandet imho.
Men jag ser det helt idividuellt och knappast heller som någon sorts standard att folk kan alstra saker bara för dom har skugglandsblod.
I mitt mundana så är alla skuggvarelser indelade i fyra hov.
Månskenshovet
Svarta hovet
Pärlemorshovet
och "Frosthovet"
Skillnaden är lätt sagt att Månskenshovet och Pärlemorshovet har land där månen skiner respektive alla haven och djupa sjöar och vida floder som sin "domän"
Svarta hovet har en sorts skuggig(are) baksida om skugglandet som sin domän. Ett rike fyllt av mörka istäckta skogar och höga frusna vulkaner.
Frosthovet består bara utav ett hundratal individer som fortfarande erkänner den gamle Iskungen som för länge sedan blev usurperad av Dimmornas herre som tog över hans rike och bannlyste honom till en stoder av is. Froshovet är numera bara ett minneblott och är sedan länge ersatt med Svarta hovet.
(jag skriver gärna mer om det finns intresse, det är ju dock en gammal tråd)
Men för att komma tillbaka till aspektfrågan så ser jag det helt individuellt. Alla skuggvarelser är olika i form och varande. Vissa är bönder, vissa är slavar, andra hantverkare och vissa hovtrollkarlar. Alltså olika.
Tex om Kallare än is, en gammal soldat i Frostkonungens livgarde skulle få barn med någon på mundana är det mycket otroligt att personen skulle kunna alstra kryo bara för det. men då man här det på namnet så kanske hans son/dotter skulle kunna få det lättare att alstra. kanske skulle kunna göra kropslig alstring utan svårighetsökning?
Eller
Måndroppe som är en kort liten figur som älskar att dansa och förföra män, helst med skägg, Hon däremot är en mycket skicklig månmagiker och hon behöver månsken för att kunna vara glad och leva ett "vanligt" liv. Om hon (5 tum lång) skulle få avkomma med en mundan varelse så skulle den nog med största sannolikhet kunna alstra selenotropi naturligt men förmodligen vara allergisk emot solen kanske.
Hoppas det fanns något i mitt mummel och surrande
/Poseur som återigen virrar bort sig själv.Läntar tillbaka till skugglandet