Nekromanti Skugglandshjälp

Woulf73

Veteran
Nu behöver nybörjaren lite hjälp...

Så på Rome i söndags och satte mig sedan för att göra en gammal legionär i stil med min hjälte Pullo, men tärningarna ville något annat... Mycket roligare!
Först blev han halvblod i familjetabellen, med okänd fader.
Sen slog jag fram "förvridet utseende" & "svuren lydnad"...
-Min tappre legionär blev istället en stigfinnare från Jargiens utmarker, född som halvblod till en Skugglandsvarelse med en kroppstemperatur på sådär 10 grader, blåsvart hud, helt blå ögon utan iris och vitt hår, som dessutom svurit lydnad till en av sin fars sort...
Tar tacksamt emot ideér och förslag, min SL har godkänt honom, men jag vill spinna vidare. Och var hittar man mer info om just Skugglandet, båda mina favoriter; tokon & kamorianer har ju det inpå sig? :gremconfused:

Poseur

Swashbuckler
Mer om skugglandet står i den spelarförbjudna boken Legender och hemligheter. och det står en hel del i den ännu mer spelarförbjudna boken Drakar( om du inte har böckerna själv prata med sl om han har dom om det finns något som du kan få läsa för att bli insatt i din karaktär mer)

AnVili

Warrior
Haha!!! Spelarförbjudna och ännu mer spelarförbjudna böcker! Jag tycker inte att de är så förbjudna... Jag tycker att de ger jättebra tips till nya karaktärsideér. Men visst det finns ju en del avsnitt i bägge böckerna som spelare inte får läsa.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag ser inte något problem med att spelare läser vad de vill, förutsatt att de är vettiga nog att inte dra fördelar av det i spelet (och är de det vill jag ändå inte spela med dem). Tvärt om kan det faktiskt hjälpa en del, både genom karaktärskoncept (som du säger) som knyter an till den framtida utvecklingen, och genom att de "spelar med" för att uppnå häftiga situationer i spelet.

Woulf73

Veteran
Tack för tipsen!
Vad det gäller att läsa sånt som spelare inte borde veta, så är det väl ändå ROLLspel vi pratar om? Hos oss är det numera en familjeangelägenhet, då jag spelar med mina barn och min X-fru, och för husfridens och min egen vilja att slippa vara ständig SL kör vi två paralella kampanjer; -En där jag får spela och en där jag är SL, så jag vet väldigt mycket mer än vad min kamorian gör... :gremsmirk:
Allt handlar bara om gott rollspelande (ska få min 14-åring att inse det också... När thism-vapenmästaren sa "well, jag är typ 40 år..." flög det en näve tärningar på henne!) :gremsuck:

Poseur

Swashbuckler
Jag som sl tycker iallafall att vissa böcker borde mina spelare aldrig ha läst. dom flesta faktiskt såhär nu i efeterskott.
Spelat tappar lite av sin tjusning när alla spelare vet allt om världen.
Visst som sl kan man alltid ändra och bygga om men tjusningen i världen har ändå förlorat lite av sin glans.
Eon är skitkul ändåock men hade nog varit roligare om spelarna inte visste lika mycket :gremsmile: