Från crowdfundingsidan, lite om hur tidsresor fungerar i Skuggornas mästare.
Tidsresor
Tidsresor är en relativt viktig del av Skuggornas mästare. Vissa personer kan hoppa naturligt i tiden med hjälp av PSI-krafter eller magi.
Förutom detta finns det tidsmaskiner och intertemporala kommunikatorer (tänk tidstelefon). De varierar i storlek och funktion. De enklaste är stora tefatsliknande konstruktioner som man sitter i, medan mer avancerade ser ut som termosar som man bara ställer in och lägger handen på för att nyttja. Det finns även fasta installationer som fungerar som ett portalnätverk mellan olika tider och platser. Tidtjänsten brukar ha sådana maskiner i sina baser.
Det är i stort sett bara är människan som har tidsmaskiner i Vintergatan. Till och med anunnaki har förbjudit dem. Det är helt enkelt för farligt, och även om tiden oftast är svår att påverka kan saker ändå gå väldigt fel om man har otur.
Tiden i sig är linjär och liknas ofta vid en väv. Det finns inga alternativa tidslinjer. Tiden har inbyggd felhanterng och en förmåga att laga sg själv vid fel. Detta så länge som de inte är för allvarliga. I vissa fall kan till och med den äldste som personifierar tiden blanda sig i och med brutal hand ställa saker till rätta.
Även om tidsresor är farliga är de därmed inte så farliga som man kan tro. Skulle man råka trampa på fel insekt eller skjuta Hitler lagar sig tiden automatiskt och gör att historien som tidsresenären känner den inte ändras nämnvärt. Åker man tillbaka i tiden och mördar Adolf Hitler kommer hans okände bror Ralf att ta över hans plats i värdshistorien.
Det är svårt att skapa paradoxer tack vare den inbyggda felhanteringen. Det är till och med livsfarligt för en tidsresenär att försöka göra det, aktivt eller av misstag. Tidens väv tar gärna livet av den som riskerar att skada den. En tidsresenär som försöker åka tillbaka och dräpa sig själv för att skapa en paradox kommer därmed att dö innan hon hinner sätta planen i verket.
Det är dock ej helt omöjligt att skapa en paradox, vilken i sin tur kan leda till tidsrevor eller tidsstormar. Revor är permanenta tidsportaler, vilka förbinder två eller fler platser och tidpunkter. Både farligt och förvirrande för dem som sugs igenom till andra sidan. Tidsstormar är stora skador som nästan är omöjliga att fixa. Tiden i ett område, från en soffa upp till ett universum i extremfall, slutar fungera och alla tidpunkter binds ihop samtidigt. Folk och saker slits ofta sönder av kraften i en tidsstorm och gör de inte det kommer de förr eller senare att bli galna.
Hjälp Skuggornas mästare: http://igg.me/at/sm25/
Tidsresor
Tidsresor är en relativt viktig del av Skuggornas mästare. Vissa personer kan hoppa naturligt i tiden med hjälp av PSI-krafter eller magi.
Förutom detta finns det tidsmaskiner och intertemporala kommunikatorer (tänk tidstelefon). De varierar i storlek och funktion. De enklaste är stora tefatsliknande konstruktioner som man sitter i, medan mer avancerade ser ut som termosar som man bara ställer in och lägger handen på för att nyttja. Det finns även fasta installationer som fungerar som ett portalnätverk mellan olika tider och platser. Tidtjänsten brukar ha sådana maskiner i sina baser.
Det är i stort sett bara är människan som har tidsmaskiner i Vintergatan. Till och med anunnaki har förbjudit dem. Det är helt enkelt för farligt, och även om tiden oftast är svår att påverka kan saker ändå gå väldigt fel om man har otur.
Tiden i sig är linjär och liknas ofta vid en väv. Det finns inga alternativa tidslinjer. Tiden har inbyggd felhanterng och en förmåga att laga sg själv vid fel. Detta så länge som de inte är för allvarliga. I vissa fall kan till och med den äldste som personifierar tiden blanda sig i och med brutal hand ställa saker till rätta.
Även om tidsresor är farliga är de därmed inte så farliga som man kan tro. Skulle man råka trampa på fel insekt eller skjuta Hitler lagar sig tiden automatiskt och gör att historien som tidsresenären känner den inte ändras nämnvärt. Åker man tillbaka i tiden och mördar Adolf Hitler kommer hans okände bror Ralf att ta över hans plats i värdshistorien.
Det är svårt att skapa paradoxer tack vare den inbyggda felhanteringen. Det är till och med livsfarligt för en tidsresenär att försöka göra det, aktivt eller av misstag. Tidens väv tar gärna livet av den som riskerar att skada den. En tidsresenär som försöker åka tillbaka och dräpa sig själv för att skapa en paradox kommer därmed att dö innan hon hinner sätta planen i verket.
Det är dock ej helt omöjligt att skapa en paradox, vilken i sin tur kan leda till tidsrevor eller tidsstormar. Revor är permanenta tidsportaler, vilka förbinder två eller fler platser och tidpunkter. Både farligt och förvirrande för dem som sugs igenom till andra sidan. Tidsstormar är stora skador som nästan är omöjliga att fixa. Tiden i ett område, från en soffa upp till ett universum i extremfall, slutar fungera och alla tidpunkter binds ihop samtidigt. Folk och saker slits ofta sönder av kraften i en tidsstorm och gör de inte det kommer de förr eller senare att bli galna.
Hjälp Skuggornas mästare: http://igg.me/at/sm25/