Före sin tid?
En kompis till mig köpte Skuggornas Mästare när det kom (nån gång på 80-talet), på den tiden var man ju grymt imponerad av allt som inte var Äventyrsspel. Vi körde en del roliga äventyr, bland annat en sväng på det då hyperaktuella temat U-137, alltså en rysk ubåt som strandat i en svensk skärgårdsvik. Jag minns att vi sprang omkring i skogen i ninjadräkt och duckade ryssar med Kalasjnikov, och vi hade vansinnigt roligt!
Jag köpte spelet begagnat för ett tag sedan och har läst igenom det översiktligt. Det är en kul produkt att ha i hyllan även om det förstås känns lite föråldrat (men vilket spel från 80-talet gör inte det?). Spelet innehåller monsterbeskrivningar för allehanda läskigheter såsom varulvar, aliens och massmördare, men verkar ändå mest uppmana till jordnära äventyr i vår egen värld. I de äventyr vi spelade höll vi oss till mer normala fiender som mc-gäng och maffiaskurkar, och det var kul.
Ska man sammanfatta stämningen så är det väl "pulp-action" som gäller, med spännande och lagom trovärdiga äventyr i en lite kryddad version av vår egen värld. Jag vill inte hålla med om att spelidén skulle vara ur tiden, idag finns det ju massor av nutidsspel som bygger på liknande monster-konspirationer: Conspiracy X, Delta Green, GURPS Black Ops, hela Buffy-svängen mm, för att inte tala om de litterära framgångarna med Da Vinci-koden och liknande böcker. Om något så var väl SM i så fall före sin tid, eftersom det dök upp på marknaden i en tid då rollspel var i stort sett synonymt med fantasyäventyr.