Nekromanti Skuggornas Mästare

AEGIS PRIME

Swordsman
Finns det någon som skulle kunna ge lite kommentarer om det här gamla spelet. Jag letar efter det av nostalgiska syften men det hade varit intressant att höra något från någon som har spelat/spellett det

peta

Warrior
Tyckte väldigt bra om Skuggornas Mästare på den tiden när jag spelade det. Var ett sånt där spel som om man hade sett något häftigt i en film så kunde man ta Skuggornas Mästare och spela det. Bara regeln att psykotiska massmördare tål sex dödliga sår med motiveringen att fler än sex filmer blir det sällan säger väl det mesta om spelet. Har hört folk klaga på att spelsystemet var pest med det var inget som jag upplevde när jag spelade det. Reglerna var väl inte utmärkta med de fyllde sitt syfte.

Lambi

Swordsman
Daliga regler, bra stammning

Reglerna suger riktigt hart. Men spelet ar tufft. 17 tarningsslag senare kan SL meddela om man ens traffade... etc. Skulle jag spelleda det igen sa skulle jag kora pa 1T10 och saga hur det gick. Hofta lite...

Det ar helt ok att springa runt i kavaj med laderforstarkning pa armbagarna och rikta vapen med folk och skrika "Freeze!".

En annan fordel: Man kan vara ninja! (behover jag saga med?)

Det ar ett tokigt roligt rollspel, men det ar svart att inte ta det mesta med en nypa salt. Tokigt bra for att gora en lite mork konspirations alla mot de balla agenterna-kampanj.

Gordeg

Hero
Har aldrig spelat Skuggornas mästare men när det kom fick jag veta att man kunde välja mellan att spela "agent, ninja eller brottsbekämpare". Sedan ville jag inte veta mer!

Gordeg

Lambi

Swordsman
Man kan inte ta det pa allvar

...for da funkar det helt enkelt inte. Jag kopte boken begagnat for ett par ar sedan. Nar jag laste om de tre kategorierna sa fick jag mig en tokig skratt-attack. Lever nog minst 10 min langre tack vare den boken =)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Daliga regler, bra stammning

Å andra sidan är reglerna ju nästan identiska med Kult, och det finns ju många som gillar de reglerna, även om de knappast är några höjdarregler. (Eller har jag fel, är det verkligen alla som avskyr kultreglerna?)

Däremot måste jag instämma i att Skuggornas mästare är ett charmigt spel, även om det knappast är något jag skulle vilja spela idag.

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
Före sin tid?

En kompis till mig köpte Skuggornas Mästare när det kom (nån gång på 80-talet), på den tiden var man ju grymt imponerad av allt som inte var Äventyrsspel. Vi körde en del roliga äventyr, bland annat en sväng på det då hyperaktuella temat U-137, alltså en rysk ubåt som strandat i en svensk skärgårdsvik. Jag minns att vi sprang omkring i skogen i ninjadräkt och duckade ryssar med Kalasjnikov, och vi hade vansinnigt roligt!

Jag köpte spelet begagnat för ett tag sedan och har läst igenom det översiktligt. Det är en kul produkt att ha i hyllan även om det förstås känns lite föråldrat (men vilket spel från 80-talet gör inte det?). Spelet innehåller monsterbeskrivningar för allehanda läskigheter såsom varulvar, aliens och massmördare, men verkar ändå mest uppmana till jordnära äventyr i vår egen värld. I de äventyr vi spelade höll vi oss till mer normala fiender som mc-gäng och maffiaskurkar, och det var kul.

Ska man sammanfatta stämningen så är det väl "pulp-action" som gäller, med spännande och lagom trovärdiga äventyr i en lite kryddad version av vår egen värld. Jag vill inte hålla med om att spelidén skulle vara ur tiden, idag finns det ju massor av nutidsspel som bygger på liknande monster-konspirationer: Conspiracy X, Delta Green, GURPS Black Ops, hela Buffy-svängen mm, för att inte tala om de litterära framgångarna med Da Vinci-koden och liknande böcker. Om något så var väl SM i så fall före sin tid, eftersom det dök upp på marknaden i en tid då rollspel var i stort sett synonymt med fantasyäventyr.