Nekromanti Skuggornas sekel - världsbeskrivning

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
jag funderar lite vad man faktiskt vill se av en världsbeskrivning. Rimligtvis så ska världsbeskrivningen leda till dels äventyr, rollpersonsskapande och atmosfär, frågan är då vad det är för information som leder till detta.

Dels så tänker jag mig att det behövs en hel del vardagsbeskrivning i och med att vardagen är så annorlunda vilket rimligtvis borde ge en del atmosfär och hjälper till rollpersonsskapandet.

Jag tänker mig också att den politiska situationen i Europa skapar möjlighet för äventyr och rollpersonsskapande, om den görs rätt. Frågan är då dels om du håller med mig och vad jag har missat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu ska vi se...

Jag vill först och främst gärna se organisationer, som ligger i olika konflikter med varandra och som tycker saker om varandra. Och att rollpersonerna gärna ska tillhöra eller ha anledning att gå med i någon av dem. Jämför Vampire eller Mutant Chronicles.

Sedan vill jag se fokus kring sådant som är omedelbart relevant för sånt rollpersonerna är tänkta att hålla på med. Detaljerad information om olika adelstitlar är helt värdelöst om rollpersonerna inte ska hålla på med hovintriger, liksom.

Sedan vill jag gärna att spelvärldens element ska beskrivas med någon form av fästyte-tanke. Alltså, att elementen (personer, organisationer, platser) skrivs på så vis att de har potentiella kopplingar till andra saker, och går att använda i flera äventyr.

Eftersom världen skiljer sig från vår vardagliga så skulle jag mycket uppskatta en översikt över skillnader. Vad finns, vad finns inte? Gärna vardagsfokus här; hur man betalar, transporter, mat, bostäder etc.

Överhuvudtaget skulle jag vilja säga såhär: Skriv inte bara om den politiska situationen i Europa. Skriv om den på ett sätt som aktivt inbjuder till äventyrsmakande, via små trådar, krokar, potentiella stories. Samma sak gäller allt annat. Att bara skriva en sammanfattad historiebok är helt värdelöst. Har du bara fokus på vad rollspelet är tänkt att handla om (vilka rollpersonerna är, hur äventyren ser ut, friktion, motkrafter etc) så blir det nog bra. Eller iaf bättre än typ allt som producerats i tradväg.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Vardag (färg), ja, definitivt. Gärna ett rejält stycke om samhälle, social struktur och tankevärld, men bara om det tydlig går att koppla till rollpersonerna/karaktärsgestaltning och om det är relevant för din värld.

Angående den politiska situationen: "Europa" och "1700-tal" är ganska stort. Försök inte ge dig på att skildra europeisk storpolitik under ett helt sekel - land för land, eller år för år - det är ett rollspel du skriver, inte en historiebok. Håll det allmänt och konkret och koppla det tydligt till vad rollpersonerna ska göra i spelet. Ska de spela spioner? Skriv ett allmänt hållet stycke om spionväsendet i Europa (vem är spion, vad gör en spion, vilken slags uppdrag har en spion), gärna med hooks eller äventyrsuppslag. Sammaledes med diplomati, om det också är relevant.

Kan du utveckla lite vad du menar med "den politiska situationen i Europa skapar möjlighet för äventyr"

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag vill först och främst gärna se organisationer, som ligger i olika konflikter med varandra och som tycker saker om varandra. Och att rollpersonerna gärna ska tillhöra eller ha anledning att gå med i någon av dem. Jämför Vampire eller Mutant Chronicles.
Varför ser du det som viktigt att man ska kunna bli medlem i dessa grupperingar?

krank said:
Eftersom världen skiljer sig från vår vardagliga så skulle jag mycket uppskatta en översikt över skillnader. Vad finns, vad finns inte? Gärna vardagsfokus här; hur man betalar, transporter, mat, bostäder etc.
Detaljer som att man exempelvis dricker öl för att det är hälsosammare än vatten? :gremwink:

krank said:
Överhuvudtaget skulle jag vilja säga såhär: Skriv inte bara om den politiska situationen i Europa. Skriv om den på ett sätt som aktivt inbjuder till äventyrsmakande, via små trådar, krokar, potentiella stories.
Ja, alltså när jag nämner den politiska situationen i Europa så tänkte jag på saker som kan inbjuda till äventyr, exempelvis vad som ledde upp till det Österrikiska tronföljdskriget (Charles den sjätte ville säkra att hans dotter fick tronen efter honom och förhandlade därför bort galet mycket för att få länder som skulle stödja henne, samtidigt som hans bröder jobbade för att få sina egna barn på tronen).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Skarpskytten said:
Angående den politiska situationen: "Europa" och "1700-tal" är ganska stort.

Kan du utveckla lite vad du menar med "den politiska situationen i Europa skapar möjlighet för äventyr"
En liten detalj jag glömde nämna, spelet utspelar sig under 1740-talet, så det finns en avgränsning i tid :gremwink:

När jag nämner den politiska situationen i Europa så tänker jag framför allt på att det sker en väldig massa förändring, framför allt hur politik förflyttas från hoven till gatorna och hur makt decentraliseras från adeln till ämbetsmän.

Cassius

Hero
Satt och funderade på en kampanj i tidigt 1700-tal. Något som är jävligt spännande och roligt är Ostindiska kompaniet. De reser runt, har en större agenda förutom att endast stödja sitt land och var bitvis ett riktigt pack. Passar sjukt bra till rollspel helt enkelt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cassius said:
Satt och funderade på en kampanj i tidigt 1700-tal. Något som är jävligt spännande och roligt är Ostindiska kompaniet. De reser runt, har en större agenda förutom att endast stödja sitt land och var bitvis ett riktigt pack. Passar sjukt bra till rollspel helt enkelt.
Jo visst är dom coola, men jag har lite problem med att se hur de passar in i ett skräck-rollspel? Du kanske kan utveckla din tanke lite...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tony.M.Meijer said:
En liten detalj jag glömde nämna, spelet utspelar sig under 1740-talet, så det finns en avgränsning i tid :gremwink:
Jag misstänkte att du inte försökte bita över hela 1700-talet. Men nu vet jag. :gremgrin:

Tony.M.Meijer said:
När jag nämner den politiska situationen i Europa så tänker jag framför allt på att det sker en väldig massa förändring, framför allt hur politik förflyttas från hoven till gatorna och hur makt decentraliseras från adeln till ämbetsmän.
De riktigt stora förändringarna kommer på 1760- och 1770-talet. Vad har du för källa?

Då talar vi alltså om de Österrikiska tronföljdskriget? Ska du inte ha militära arketyper, som "husar" och "grenzer"? Kosacker kanske? De kan ju sammanfattas under paraplyet "irreguljära soldater".