Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 6,910
Hej alla!
Som jag skrev i en annan tråd har jag inte hållit mig up to date rörande rollspelshobbyn på många år, men har nu fått återuppväckt intresse för hobbyn igen. En företeelse som dykt upp under tiden som jag varit borta verkar vara så kallade skuggspel, det vill säga att rollpersonerna, samtidigt som de klurar ut det vanliga scenariot även inbördes bedriver intrikata skuggspel mot varandra. Jag tycker detta verkar superspännande och tror att det verkligen kommer att ge nytt liv i min spelgrupp. Jag skulle därför vilja introducera detta i en kommande kampanj men skulle gärna vilja ha input på hur man kan göra det på ett bra sätt. Jag har tänkt mig det hela på följande sätt:
Rollpersonerna befinner sig i en stad och tar där jobb som problemlösare åt stadens ordningsmakt. Rollpersonerna får ett antal uppdrag de förväntas lösa. Det kan röra sig om mordgåtor, att avslöja smugglarligor, att kväsa upplopp, avslöja spioner o.s.v. Denna stad kontrolleras av en totalitär organisation. Varje rollperson tillhör i hemlighet en hemlig motroganisation som vill största den totalitära organisationen och själv ta makten. Varje organisation har sin egen ideoligi (en vill ha mer makt åt folket, en vill ha ett religiöst styre etc.) Rollpersonerna och spelarna vet inte vilken organisation de andra rollpersonerna tillhör. Inför varje uppdrag rollpersonerna får av ordningsmakten får de även ett hemligt uppdrag av den organisation som de tillhör. Dessa uppdrag kan ibland stå i kollision mot det uppdrag de får mot ordningsmakten (om de får i uppdrag att lösa en mordgåta får kanske en rollperson uppdraget att mördaren inte får fångas in) och ibland kan de stå i kollision mot andra rollpersoners uppdrag (en rollperson får kanske i uppdrag att smuggla en SLP ur staden medan en annan rollperson får i uppdrag att lönnmörda samma SLP). För varje lyckat skuggspelsuppdrag får rollpersonens organisation ett inflytelsepoäng. Den organisation som har flest inflytelsepoäng när kampanjen är slut har tagit över staden. Om två eller flera organisationer slutar med samma antal poäng är läget i staden kaotiskt med en massa inbördes stridigheter.
Låter detta som ett bra system för skuggspel? Är det för enkelt? För svårt? Finns det bättre sätt att göra detta på? Har ju inte läst några av spelsystemen där man använder sig av skuggspel, så jag kanske är helt ute och cyklar
Som jag skrev i en annan tråd har jag inte hållit mig up to date rörande rollspelshobbyn på många år, men har nu fått återuppväckt intresse för hobbyn igen. En företeelse som dykt upp under tiden som jag varit borta verkar vara så kallade skuggspel, det vill säga att rollpersonerna, samtidigt som de klurar ut det vanliga scenariot även inbördes bedriver intrikata skuggspel mot varandra. Jag tycker detta verkar superspännande och tror att det verkligen kommer att ge nytt liv i min spelgrupp. Jag skulle därför vilja introducera detta i en kommande kampanj men skulle gärna vilja ha input på hur man kan göra det på ett bra sätt. Jag har tänkt mig det hela på följande sätt:
Rollpersonerna befinner sig i en stad och tar där jobb som problemlösare åt stadens ordningsmakt. Rollpersonerna får ett antal uppdrag de förväntas lösa. Det kan röra sig om mordgåtor, att avslöja smugglarligor, att kväsa upplopp, avslöja spioner o.s.v. Denna stad kontrolleras av en totalitär organisation. Varje rollperson tillhör i hemlighet en hemlig motroganisation som vill största den totalitära organisationen och själv ta makten. Varje organisation har sin egen ideoligi (en vill ha mer makt åt folket, en vill ha ett religiöst styre etc.) Rollpersonerna och spelarna vet inte vilken organisation de andra rollpersonerna tillhör. Inför varje uppdrag rollpersonerna får av ordningsmakten får de även ett hemligt uppdrag av den organisation som de tillhör. Dessa uppdrag kan ibland stå i kollision mot det uppdrag de får mot ordningsmakten (om de får i uppdrag att lösa en mordgåta får kanske en rollperson uppdraget att mördaren inte får fångas in) och ibland kan de stå i kollision mot andra rollpersoners uppdrag (en rollperson får kanske i uppdrag att smuggla en SLP ur staden medan en annan rollperson får i uppdrag att lönnmörda samma SLP). För varje lyckat skuggspelsuppdrag får rollpersonens organisation ett inflytelsepoäng. Den organisation som har flest inflytelsepoäng när kampanjen är slut har tagit över staden. Om två eller flera organisationer slutar med samma antal poäng är läget i staden kaotiskt med en massa inbördes stridigheter.
Låter detta som ett bra system för skuggspel? Är det för enkelt? För svårt? Finns det bättre sätt att göra detta på? Har ju inte läst några av spelsystemen där man använder sig av skuggspel, så jag kanske är helt ute och cyklar