Nekromanti Skuggspelspjäser för Svavelvinter

Bassejr

Hero
Spelade mitt första seriösa spel av Svavelvinter igår med ungeffär halva min spelgrupp. Var inte berättare för en gångs skull, och fick uppleva ett problem som jag blir förvånad om ingen känner igen sig i.

Vi använde oss av skuggspelskartan över saphyna, och fick lov att spela helt utan pjäser, utan bara spela med skuggspelsformulären, vilket gjorde spelet svårt att förstå för de två nya spelarna som inte var bekanta med spelet.

Jag har ett flertal gånger utttryckt åsikten att Fria Ligan borde börja sälja officiella skuggspelspjäser, men jag kan förstå om det inte är en möjlighet. Har fått tippset att använda "Meeplarna" från Carcassonne, men har bara en uppsättning, och den är hos farsan, och han vill inte låna ut den varje gång vi ska spela.

Ni som spelar svavelvinter med skuggspel, vad använder ni för att visualisera spelet?

Snow

Swashbuckler
Jag kommer att modelera några gubbar i Blender, en för varje skuggmakt och en för var och en av deras resurser. Sen beställer jag dem från Shapeways. Antagligen i plast, men det hade varit lyxigt med stål.

Möller

Hubert Hortlax
Spelbutiker, åtminstone Dragons Lair i Stockholm, säljer ibland separata meeplar och liknande tillbehör till brädspel.

Annars kan man ju tillverka något eget. Rita eller skriva ut pappersfigurer som man viker eller monterar i plastfötter från pundrat barnspel för att få dem att stå upp.

Karl Olsson

Veteran
Vi brukar använda tärningar som spelpjäser. Olika sorters T20 är skuggmakter, T4 något annat osv. Funkar riktigt bra.

Snow

Swashbuckler
Tarr said:
Vi brukar använda tärningar som spelpjäser. Olika sorters T20 är skuggmakter, T4 något annat osv. Funkar riktigt bra.
Speciellt som resurserna har poängvärde 1-5 som är bra att ha koll på funkar tärningar riktigt bra.

Bassejr

Hero
Tänkte att man skulle försöka få tag på diverse olikformade olikfärgade nålar att använda som pjäser på en korktavla. Det kan nog också fungera.

Men tack för tipset. Tärningarna låter nog som det bästa alternativet innan vi köpt in någonting annat.