Nekromanti Skuggspring, tärningspölar, vapen, och problem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Skuggspring, tärningspölar, vapen, och problem

Det som gör Shadowrun till Shadowrun är världen, inte regelsystemet.

Och då är det enklare att lägga till rymdalverna i CP2020 än att laga det som är trasigt i det regelsystem som följer med Shadowrun. Så är vi tillbaka där vi började. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Skuggspring, tärningspölar, vapen, och problem

Och då är det enklare att lägga till rymdalverna i CP2020 än att laga det som är trasigt i det regelsystem som följer med Shadowrun. Så är vi tillbaka där vi började. :)
Vaddå laga det som är trasigt? Jag kan slita ut regelsystemet och använda, säg gurps eller brp eller friform eller vadsomhelst, och det tar kanske en halvtimme, max.

Att lägga till rymdalver kräver ett mycket omfattande arbete med att skriva om hela Mutantvärlden.

Ulfgeir

Swashbuckler
Det är som sagt en del problem med Shadowruns regelsystem. Det har det alltid varit. Personligen anser jag nog att version 3 är det som funkar bäst.

Om du tycker vanliga strider är problematiska, vänta bara tills du blandar in decking, riggers som slåss om kontrollen över drones etc, och astralrymden.

I 3rd edition så är ju hastighet inte lika allena saliggörande som det var i 1st och 2nd. Där kunde den som hade högst iniativ göra 4 handlingar innan en normal person ens hann reagera.

Jag gjorde som så när jag spelledde Shadowrun att jag tog ett rutat papper där jag i ena kanten hade skrivit in skalan på reaktionshastigheten, och sedan på kortsidan skrev spelarnas namn och ev motståndare. Då kunde jag snabbt och enkelt se vems tur det var att agera igen, när jag bara prickade in i rutan var deras iniativ hamnade. Helst skulle man haft en bärbar dator som skötte det och där man då kunde pricka in skadan på varje enskild figur.

Regelsystemen har alltid varit FASA's stora akilleshäl.

Lösningen på att de skall ha vapen är nog att dra upp skadan på pistolerna, eller göra rustningar mindre vanliga. Sedan då i spelvärlden låta det avspeglas av tuffa vapenscanners lite här och där.

Lösningen på varelser med hög body är magi. Magi som går mot willpower.

/Ulfgeir