Det är som sagt en del problem med Shadowruns regelsystem. Det har det alltid varit. Personligen anser jag nog att version 3 är det som funkar bäst.
Om du tycker vanliga strider är problematiska, vänta bara tills du blandar in decking, riggers som slåss om kontrollen över drones etc, och astralrymden.
I 3rd edition så är ju hastighet inte lika allena saliggörande som det var i 1st och 2nd. Där kunde den som hade högst iniativ göra 4 handlingar innan en normal person ens hann reagera.
Jag gjorde som så när jag spelledde Shadowrun att jag tog ett rutat papper där jag i ena kanten hade skrivit in skalan på reaktionshastigheten, och sedan på kortsidan skrev spelarnas namn och ev motståndare. Då kunde jag snabbt och enkelt se vems tur det var att agera igen, när jag bara prickade in i rutan var deras iniativ hamnade. Helst skulle man haft en bärbar dator som skötte det och där man då kunde pricka in skadan på varje enskild figur.
Regelsystemen har alltid varit FASA's stora akilleshäl.
Lösningen på att de skall ha vapen är nog att dra upp skadan på pistolerna, eller göra rustningar mindre vanliga. Sedan då i spelvärlden låta det avspeglas av tuffa vapenscanners lite här och där.
Lösningen på varelser med hög body är magi. Magi som går mot willpower.
/Ulfgeir