Nekromanti skulle man kunna få ytterligare lite hjälp?

Bullowar

Veteran
jag frågade för ett tag sen lite om litteratur till ett arbete jag håller på med om medletiden (tack för alla svar)

om det är någon som kan mycket om ämnet så skulle jag uppskatta ytterligare lite hjälp... under högmedeltiden kunde man generellt sett dela in folket i präster, riddare och bönder.. men vad för folk bedde egentligen i städerna? bönderna var ju livegna och bodde på landsbygden... riddare och präster tillhörde ju adeln, och jag antar att inte dom utgjorde hela städernas befolkning... givetvis fanns det köpmän och hantverkare också, men var bestod "den stora massan" av egantligen?

tacksam för svar...

Krille

Super Moderator
"bönderna bodde i städerna.. sedan hadde dem en farm utanför// rätta mig om jag har fel"

Känn dig rättad.

90% av befolkningen levde i byar ute på landsbygden, nära sina gårdar. Större delen av adeln levde också där ute, nära produktionscentra, liksom större delen av prästerskapet som levde nära de själar som de skulle sörja för. Städer befolkas i princip av alla andra.

Låt oss nu betrakta en stad, från dess födelse i en något förenklad form.

Om man tar en väg (här: led för att transportera gods och varor) och korsar den med en annan väg (dvs en motsvarande transportled) så får man en naturlig mötesplats för handel. Det kan vara en flodmynning vid ett hav, en väg som går över en flod, eller en väg som leder ut till havet. Det är ofta vid sådana ställen som byar och marknader växer upp. Om transportlederna är tillräckligt stabil och varorna flödar så kommer korsningen att leda till växande kommers. Detta kommer att dra mer varor till transportlederna, vilket i sin tur drar mer kommers till korsningen.

Det folk som dras till korsningen är sådant folk som har någon nytta av transportleden. Bönder har inte nytta av dem - de lever glatt och lyckligt i sina små byar på allt som åkrarna producerar. Det enda som de behöver handelsplatsen till är att byta en del av sin produktion mot saker som de inte kan producera själva, till exempel järn. De som däremot har nytta av korsningarna är handelsmän och hantverkare. Hantverkare har tillgång till alla de råvaror som de behöver för sitt yrke och har samtidigt en marknad för dem utanför dörren. Handelsmän lever slutligen på att vara mellanhänder. Därtill dyker det upp en hel tjänsteindustri (tavernor, bankirverksamhet, barberare etc) för att se till att handelsmän och hantverkare kan syssla med sitt yrke. Det är i sådana lägen som man får en stad.

Observera att bönder fortfarande inte har någon anledning att flytta in i staden. De måste fortfarande ut på åkrarna och arbeta, och på grund av att jordbruksmetoderna kräver en hel del manuellt arbete per kvadratmeter så kommer de bo kvar nära åkrarna, så länge som ingen uppfinner pendeltåget.

Bullowar

Veteran
tackar för svaret, men jag kunde ändå inte riktigt urskilja vad du sa att stadens befolkning till största delen bestod av... om en stad har, låt säga 3000 invånare... hur många av dessa är hantverkare, köpmän, biträden av olika slag, tjänstefolk och överklass? grovt räknat då alltså...

Krille

Super Moderator
"om en stad har, låt säga 3000 invånare... hur många av dessa är hantverkare, köpmän, biträden av olika slag, tjänstefolk och överklass?"

Vi klipper lite från Geografica Vistfarthi till Västmark:

Tabell GV-03: Antal invånare som krävs för en viss tjänst
<table border="1" width="500"><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Hantverk eller tjänst </font></td><td width="50%"><font SIZE="2">Antal folk som krävs för tjänsten</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Skomakare*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">150</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Stadsvakter</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">150</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Pälsbrämare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">250</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Tjänsteflickor</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">250</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Skräddare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">250</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Barberare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">350</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Juvelerare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Tavernor*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Klädhandlare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Köksor</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">500</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Murare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">500</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Snickare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">550</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Vävare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">600</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Ljusmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">700</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Köpmän</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">700</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Kopparslagare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">700**</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Bagare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">800</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Vattenbärare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">850</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Slidmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">850</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Vinsäljare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">900</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Hattmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">950</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Sadelmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Fågelslaktare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Börsmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1100</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Grovslaktare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1200</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Fiskhandlare*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1200</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Ölsäljare*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Spännmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Gipsare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Kryddhandlare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Grovsmeder*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1500</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Målare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1500</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Läkekunniga*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1700</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Takläggare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1800</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Låssmeder</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1900</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Badstugor</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1900</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Repmakare*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">1900</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Värdshus*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Garvare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Skrivare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Skulptörer</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Mattvävare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Rustmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Blekare*</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2100</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Höhandlare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2300</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Charkuterist</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2300</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Handskmakare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Vedsäljare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Finsnickare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">2400</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Bokbindare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">3000</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Illuminatörer</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">3900</font></td></tr><tr><td width="50%"><font SIZE="2">Boksäljare</font></td><td width="50%"><font SIZE="2">6300</font></td></tr></table>
* finns även på landsbygden
** eller en per lördagskväll och person

I en stad på 3000 pers så borde det finnas 3000/900 = 3,33 vinsäljare, till exempel (vilket kan tolkas som att det garanterat finns 3 stycken och det finns 33% chans att det finns en fjärde).

Gör dig själv en tjänst: plocka ner Geografica. Även om den inte är till Eon så borde den ge dig i alla fall lite mer hum om saker och ting.

Bullowar

Veteran
räknade lite på dom där listorna, och i en stad med 1000 invånare är det bara runt 60-70 som sysslar med det som omnämns på listan.. alltså 6-7%.. vad gör resterande 94% av stadens befolkning? det är den stora massan som jag är ute efter....

Bullowar

Veteran
Re: Uppenbarligen måste jag ha...

jag har inte på något sätt ignorerat dig.. tvärt emot har jag använt din lista på yrken som källa, och du ska ha tack för att du la upp den... men den innehöll ändå ingen information om hur många som arbetade med de olika yrkena, och inte heller någon direkt info om vad den största delen av befolkningen bestod av.. och det var det jag ville ha reda på ifrån första början.... och jag har faktiskt läst böcker, och jag vet ungefär hur en medeltida stad skilde sig från en nutida, men det är mycket sällan (iaf gör inte mina böcker det) som böckerna innehåller några siffror....

- Fredrik, som inte hade som mening att vara otacksam

Krille

Super Moderator
"vad gör resterande 94% av stadens befolkning?"

Leker (dvs är barn), lagar mat och tar hand om huset (är hustrur), är gamla (dvs är åldringar) eller lär sig yrket (dvs är lärlingar och gesäller).

Vi har kända 70 hantverkare i en stad. Antag nu att min lista är rätt ofullständig (det vet jag att den är - den innehåller bara de folk som jag kunde hitta). Säg att det borde vara ca 2/3 av alla yrken som Herr Nils räknar upp. För att göra det enkelt (det är ändå bara överslag) så ökar vi på antalet yrkesverksamma med 30%. De är nu 91.

Dessa har en fru var - eventuella muslimer försvinner bort i det statistiska vimlet. Vi är nu uppe i 182 pers.

Varje familj har ca 5 barn. Det är ca 455 pers till. Vi är nu uppe i 637 pers.

Varje familj tar hand om en gammal person. Det är 91 pers till och summan är 728.

Varje hantverkare har en gesäll och två lärlingar, utöver kottar. Det är 273 pers till och antalet uppräknade folk är numera 1001.

Och därmed är vår folkräkning komplett.

King Kromm

Hero
Re: Litet tillägg

"Dock är den medeltida staden mycket liten jämfört med våra modärna städer. Stockholm har under högmedeltiden ca: 5000 invånare."

Men jag vill minnas att det fanns relativt stora städer på den tiden också, exempelvis så vill jag minnas att paris var en riktigt stor stad(okej ingen miljon stad men men...)

Krille

Super Moderator

"Men jag vill minnas att det fanns relativt stora städer på den tiden också, exempelvis så vill jag minnas att paris var en riktigt stor stad(okej ingen miljon stad men men...)"

Jo, men Paris är perverst mycket större än Stockholm än idag, så trenden håller sig.

Helmgast
Frisören Sören

Är inte barberaren en hantverkare? Kunde inte de vara lärlingar, gesäller och mästare?

King Kromm

Hero

"Jo, men Paris är perverst mycket större än Stockholm än idag, så trenden håller sig."

Jag var liksom tvungen att påpeka det för det lät nästan som om stockolm skulle a varit en jättestor stad även på världskartan, vilket det kanske var, men det fanns bra mycket större saker, och föresten, ingen som vet hur stort paris var under högmedeltiden?

Helmgast
Lärling, gesäll och mästare

Är inte gesäll en som redan kan yrket? Lärlingar lär sig, gesäller kan, mästare bestämmer?

Krille

Super Moderator
Re: Lärling, gesäll och mästare

"Är inte gesäll en som redan kan yrket? Lärlingar lär sig, gesäller kan, mästare bestämmer?"

Nästan. Lärlingar lär sig, gesäller kan, mästare får öppna eget och lära upp lärlingar. Och det är de egenöppnade som listas i listan, dvs mästarna.

Krille

Super Moderator
Re: Frisören Sören

"Är inte barberaren en hantverkare? Kunde inte som vara lärlingar, gesäller och mästare?"

Jodå, de har oftast ett eget skrå med lärlingar, gesäller etc. Skillnaden är att de inte tillverkar en vara, utan utför en tjänst (dvs rakar folk, klipper håret och tar hand om skador). Därav "tjänsteindustri".

Men skrån och gesällbrev och mästarbrev, det har de flesta yrken, även de i "tjänsteindustrin".

Tyr

Hero

och föresten, ingen som vet hur stort paris var under högmedeltiden?

Mot slutet av högmedeltiden, och innan digerdöden, så hade Paris ungefär 90 000 invånare. Men trots digerdöden så lyckades de ändå knalla över 100 000-sträcket mot slutet av 1300-t. 100 år senare så hade stadens invånare fördubblats, så att de var 200 000 invånare.

Enligt nationalencyklopedin.