Nekromanti skulle man kunna få ytterligare lite hjälp?

King Kromm

Hero
och många fler

Och det fanns la dessutom någon redig arabstad om jag inte e ute oc cyklar, ryssen ade ju också sina städer.. så det finns många å välja på, men paris låg nära till hands..

Krille

Super Moderator
Re: Rom & Daval

"Rom hade en miljon invånare."

Fast inte jämt. Miljonsiffrorna kom från senantiken. Under medeltiden var Roms befolkningssiffror rätt långt ner - typ tiotusentalet eller så.

Tyr

Hero

Rom hade en miljon invånare.
Nja, det var innan romarrikets fall. Under hela medeltiden fram till slutet av högmedeltiden så hade Rom mellan 20 000 och 35 000 invånare.

King Kromm

Hero

Men under romarrikets glansdagar, vafan gjorde alla människor i rom då? Var det hundratusen hantverkare mm och deras familjer/lärlignar osv eller funkade staden anorlunda då?

Helmgast

Det visste jag väl, jag är inte helt obildad, om än inte lika bildad som du. Milano var större än Rom på den tiden; över 100.000 invånare, även Paris var rätt stort. Jag skrev faktiskt Rom hade en miljon invånare.

Tyr

Hero

Rom var så offantligt stort så att man delade in staden i 14 regioner som styrdes separat. Efter alla krig som härjade Italiens landsbygd så tvingades allt fler bönder att söka sig in till staden, och där bildade de en egendomslös massa. Det fanns oerhört många egendomslösa, proletärer, i Rom som i princip bara levde på bidrag. Och så sålde de sina röster för "bröd och skådespel". Det fanns också en massa slavar i staden som gjorde sitt till befolkningsmängden.

Annars så antar jag att den fungerade ungefär som en mycket stor medeltida stad.