Nekromanti Skulle rollspel kunna bli mer populärt/"approachable" om spelen hade fler artefakter?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Jag tror det. Men det krävs mer. Det skulle krävas ett spel som skulle kunna heta:

Youve been Trumped!
Där man tar rollen som en amerikansk karikatyrpolitiker som ska navigera sig fram genom ett snårigt politiskt landskap.

De olika scenerna avgörs av kort och övriga spelare tar rollen som journalister, opositionspolitiker, ambassadörer etc med uppgiften att sätta dit presidentkandidaten.

I spel bygger man ett House of Cards där varje kort utgör en allierad eller maktbas.

Alltså en blandning mellan rollspel, Kreml, Junta, politik och TV-serier.

Det hade funkat!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Henke;n333272 said:
Nu har jag dock spelat en del mutant år noll och inser att korten är rätt behändiga så just nu står jag och väger lite.
Mutant: År Noll har som sagt kort för olika föremål man hittar, för mutationer man får och för hot mot rollpersonerna. Sen fanns det åtminstone i någon version markörer för strålning och mat och sånt. Och en karta för hexcrawl. Så det är ju halvvägs till brädspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
ceruleanfive;n333307 said:
Mutant: År Noll har som sagt kort för olika föremål man hittar, för mutationer man får och för hot mot rollpersonerna. Sen fanns det åtminstone i någon version markörer för strålning och mat och sånt. Och en karta för hexcrawl. Så det är ju halvvägs till brädspel.
Jag tänker också att M0-modellen vore en väg att gå, fast kanske mer utifrån den utgångspunkt Rymdhamster skriver, alltså mer fokuserade rollspel. Men som sagt måste man ta bort en del av friheten och mer göra det som ett Legacy-game. Tänk en färdig Ark med färdiga SLP och givna relationer och en RP av varje arketyp som en tom ruta i chartet för varje spelare att fylla i. Sedan en begränsad hexkarta, ett häfte med förberedda zonsektorer och så 10 scenarion i Vägen till Eden-kampanjen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
stenhöna;n333261 said:
Gör det? Vilka då?
Jag skulle säga att Warhammer Fantasy Roleplay Third Edition är "höjdpunkten" på "brädspelsrollspels"-formatet. Grundboxen hade en massa olika kort och pluppar och sånt. Gillade det inte själv först, för plottrigt, men vi förenklade det något och körde sen nått år med det.

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
stenhöna;n333300 said:
Kan du komma på ett äventyr på rak arm som kunde passa att förenkla? Valfritt system.
Alla?

Det är min absolut vanligaste kritik mot varende äventyr jag försöker läsa in mig på. Är de tillräckligt komplexa för att vara intressanta så är de jätteusla på presentera information.

När det kommer till äventyr ser jag inte nödvändigtvis att äventyret i sig behöver förenklas. Däremot hur informationen presenteras, och det är där jag tror lite "bös" faktiskt kan vara tillhjälp, så länge det är rätt bös.

En lagom enkel och tydlig karta över staden och dess innehåll. Ett porträttgaleri med namn på alla SLP:er. Kanske rent av en tidlinje. Dessa handouts behöver inte növändigtvis vara kopplade till saker karaktärerna hittar in game.

Jag vet att "meta" är ett fult ord i vissa rollspelskretsar, men i min erfarenhet så är det en av de vanligaste sakerna nya till rollspel har problem med. De är rädda att göra fel, och har svårt att dra gränsen mellan vad deras rollperson rimligen borde veta och vad de själva kanske vet. Att hjälpa dem kontextualisera sånt skulle vara ett stort steg på vägen.

Eller vill du ha faktiska, specifika förslag på äventyr du kan utgå från för att skapa något nybörjarvänligt? Uppdrag Mos Mosel tycker jag i så fall är klockrent.

Det är rätt bra redan som det är, har en bra handout i kartan över Mos Mosel, funkar utmärkt att köra även om man skalar bort en del regler.

Borde till och med gå rätt bra att konvertera det till fantasy, om man vill.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Magnus Seter;n333312 said:
Jag skulle säga att Warhammer Fantasy Roleplay Third Edition är "höjdpunkten" på "brädspelsrollspels"-formatet. Grundboxen hade en massa olika kort och pluppar och sånt. Gillade det inte själv först, för plottrigt, men vi förenklade det något och körde sen nått år med det.

/Magnus
Jag har ofta grunnat på om det spelet hade blivit mer populärt om det inte hade släppts som just "nya WHFRP". Om de gjort ett mer generiskt Fantasy-lir av det.

Well... ofta var kanske att ta i. Med det har hänt ett par gånger.

FFGs Star Wars verkar ju ha gått betydligt bättre, exempelvis.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Jag upplevde att WFRP3 alla tokens och kort egentligen bara tyngde och förenklade aldrig så jag undrar om en annan setting hade hjälpt. De blev liksom extra pålagor ovanpå ett redan konventionellt system. Vi spelade ändå ett år men fick aldrig in något flyt. Jag antar att SW-inkarnationen gjort en del förenklingar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,606
Location
Ludvika
Bifur;n333331 said:
Jag upplevde att WFRP3 alla tokens och kort egentligen bara tyngde och förenklade aldrig så jag undrar om en annan setting hade hjälpt. De blev liksom extra pålagor ovanpå ett redan konventionellt system. Vi spelade ändå ett år men fick aldrig in något flyt. Jag antar att SW-inkarnationen gjort en del förenklingar.
Jag har inte spelat det själv, men jag tror bland annat att de har plockat mycket av korten och plupparna från spelet =D
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Jag tror att olika personer lockas av olika saker om man vill göra nåt lätt att sätta sig in i. Enkla regler och formulär tror jag trumfar komplexare system med kort, figurer och vad det nu än må vara. Men det finns ju en bunt olika målgrupper. Om man vill locka äventyrsbrädspelarna från Gloomhaven, Shadows of Brimstone och liknande kanske visuellt godis som golvplaner, kartor och figurer funkar bra.

Mutant År 0 som nämnts i tråden har kartor, plus ibland markörer för mat, vatten, sprit och patroner. I början använde vi alla markörerna, men efter några spelsessioner började preferenserna hos spelarna visa sig. Vissa körde vidare med dem och några noterade på sina formulär.
Spelet har också kort för artefakter, mutationer, robotdelar, moduler, sinnesstämningar och djurförmågor. Även där skiljer sig användandet. Vissa kollar bara på korten, andra skriver ner allt på formulären istället.
Något som jag märker gillas i min grupp är formelkort för de spel där man spelar formelkastare. Har man bara sin egen lista med formler går det snabbare än att bläddra i en bok med en bunt andra formler i.
En nackdel jag ser med saker mer än formuläret är den ökade ytan som tas upp av övriga saker.

Sen lockelsen med sidosysslor som med lajvet har det tagits upp i tråden väldigt utförligt. Det finns en mängd att göra. Personligen tror jag inte att det skulle göra en skillnad om ett spel propsade på att man ska göra sidosysslorna. Återigen är det individuellt från spelare till spelare. Det finns förstås en vinst om man gör som en hel del spel nu att man kan köpa specialtärningar, specialkort och figurer, att man kan sälja på den existerande basen mer prylar.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,129
Location
Uppsala
Skulle man kunna se någon form av krossning mellan samlarkortspel och rollspel. Tänker mig att det skulle kunna finnas starterpak men säg 20 kort som beskriver en arketyp av karaktär som är rätt generisk.
T.ex: En magiker, en krigare, en köpman osv.

Vill man sedan specialisera sig på något yrke, land eller liknande så kan det finnas boosterpak för Varje som kanske innehåller 10 kort.
T.ex: En nekromantiker, en Harharhur troende helare, en pälshandlare från Pallur bergen.

När man har börjar samla på sig en massa kort så kan man kombinera ihop dem till mer unika karaktärer.
T.ex. Blandar kort så att man får en nekromantiker med helande krafter från Pallur bergen.

Varje äventyr skulle då kunna komma med en egen uppsättning av kort för monster, färdigheter, förmågor, vapen, magi osv som då blir tillgängliga.
T.ex: Blir tvignad att lägga till kortet haltande efter en kritisk skada men fått förmågan förnimma spöken, eldsvärd. Kanske även rykteskort för hjälte vid slaget om borgen Kryltak. Och även färdighet i förföra efter att ha spelat bra vid mötet med grevinnan av Kryltak.

Ingen aning hur mekanikerna skulle kunna se eller vad det skulle kunna förenkla men tänker mig att istället för att ha långa listor över skador så drar man kort ur en skadelek. Alla fasta tabeller skulle kunna vara egna kortlekar som kommer med grundspelet men som kan utökas om man köper expansioner. Då behöver man inte ha olika böcker utan varje expansion slås ihop med flera kort till befintliga lekar eller tillför nya lekar för olika saker.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Celledor;n333337 said:
Skulle man kunna se någon form av krossning mellan samlarkortspel och rollspel. Tänker mig att det skulle kunna finnas starterpak men säg 20 kort som beskriver en arketyp av karaktär som är rätt generisk.
T.ex: En magiker, en krigare, en köpman osv.
Påminner lite om @rjonas tanke för länge sedan med stats till rollpersoner i form av trisslotter. Så man skrapar fram sin STR, DEX, osv. Jag vet att det fanns ett tvspel på 90-talet som hade stats på hjältarna i spelet baserat på streckkoder. Nu för tiden skulle det gå att få QR-koder för att kunna generera fram rollpersoner.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Celledor;n333337 said:
Skulle man kunna se någon form av krossning mellan samlarkortspel och rollspel. Tänker mig att det skulle kunna finnas starterpak men säg 20 kort som beskriver en arketyp av karaktär som är rätt generisk.
T.ex: En magiker, en krigare, en köpman osv.

Vill man sedan specialisera sig på något yrke, land eller liknande så kan det finnas boosterpak för Varje som kanske innehåller 10 kort.
T.ex: En nekromantiker, en Harharhur troende helare, en pälshandlare från Pallur bergen.

När man har börjar samla på sig en massa kort så kan man kombinera ihop dem till mer unika karaktärer.
T.ex. Blandar kort så att man får en nekromantiker med helande krafter från Pallur bergen.

Varje äventyr skulle då kunna komma med en egen uppsättning av kort för monster, färdigheter, förmågor, vapen, magi osv som då blir tillgängliga.
T.ex: Blir tvignad att lägga till kortet haltande efter en kritisk skada men fått förmågan förnimma spöken, eldsvärd. Kanske även rykteskort för hjälte vid slaget om borgen Kryltak. Och även färdighet i förföra efter att ha spelat bra vid mötet med grevinnan av Kryltak.

Ingen aning hur mekanikerna skulle kunna se eller vad det skulle kunna förenkla men tänker mig att istället för att ha långa listor över skador så drar man kort ur en skadelek. Alla fasta tabeller skulle kunna vara egna kortlekar som kommer med grundspelet men som kan utökas om man köper expansioner. Då behöver man inte ha olika böcker utan varje expansion slås ihop med flera kort till befintliga lekar eller tillför nya lekar för olika saker.
Cool idé! Men jag skulle inte begränsa det till kort, utan även inkludera tärningar, kartor, figurer och liknande. OCH även redskap att skapa sina egna prylar, t.ex. tomma kort.

Vi borde rösta fram ett äventyr att utgå ifrån och sen skissa på hur kort/figurer/kartor/tärningar/pluppar kan ersätta böcker och tabeller för just det äventyret. Som en prototyp 1. :)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,129
Location
Uppsala
stenhöna;n333360 said:
Cool idé! Men jag skulle inte begränsa det till kort, utan även inkludera tärningar, kartor, figurer och liknande. OCH även redskap att skapa sina egna prylar, t.ex. tomma kort.

Vi borde rösta fram ett äventyr att utgå ifrån och sen skissa på hur kort/figurer/kartor/tärningar/pluppar kan ersätta böcker och tabeller för just det äventyret. Som en prototyp 1. :)
Ja kanske ta det i en separat tråd. Jag ser framför mig hur man kan köpa en snygg figur med tillhörande kort i en förpackning likt x-wing skeppen. Men det viktiga och kluriga är ju att inte få det att vara ett brädspel utan fortfarande ett rollspel. För annars så finns det nog en uppsjö av spel som redan gör typ det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Personligen är jag ingen fantast av pluppar, kort och dylikt till rollspel. Jag tycker att sådant lätt kan bli distraherande och kännas för brädspeligt för min smak. I den mån kort och annat gör spelen lättare att komma igång med skulle jag dock säga att det är bra. Behovet av att läsa på och förbereda är nog i många fall en bromskloss. Sedan tror jag att fler skulle lockas till hobbyn om de visste att det finns både bordsrollspel och lajv. Jag upplever nämligen att en vanlig missuppfattning är att rollspel är enbart lajv. Den missuppfattningen leder i sin tur till att vissa avfärdar rollspel som helhet när bordsrollspel faktiskt skulle kunna intressera dem.
 
Top