Skriv pyttelitet.
Det är faktiskt svårt att få ner sina tankar på så vis att en läsare kan förstå vad man vill ha fram. Det är frustrerande att ha en massa visioner och inte kunna få ner dem som man vill på papperet, men om du skriver mycket kommer du med tiden lära dig att "tänka i rätt ordning", alltså på ett sådant sätt att det blir lätt för läsaren att förstå vad du menar.
Jag har två idéer:
1. Skriv bara ner kalla fakta, med ett helt opersonligt språk, förklara sedan med dina egna ord för dina kompisar hur de skall begripa vad du har skrivit. (Håller du på och skriver ditt eget rollspel? Skriv då bara ned det allra viktigaste om vapnen, monstrena och annan "sifferinfo" och förklara sedan reglerna muntligt för dina polare.)
Varför då? Jo, för när du har en levande människa att prata med så ser du direkt när han fattar vad du menar och vad som är oklart. Den hjälpen har man inte när man bara skriver på ett papper. Genom att förklara för dina kompisar (försök förklara för dina föräldrar och alla andra som du kan få att lyssna också.) Varje ny gång du förklarar så borde du märka att det går bättre och bättre, och till slut så framstår det ganska klart hur du skall gå tillväga för att få ner dina tankar på papper.
-Det här låter som rena dagistipset, men faktum är att det är jättebra och de flesta gör nog så här utan att tänka på det. Jag märker ofta att när jag pratat om ett projekt med några kompisar så kan jag gå tillbaka till det jag skrivit och korrigera något för att undvika en formulering som lett till missförstånd.
2. Titta hur andra gör. Alltså, titta ordentligt hur dina favoriter verkligen har gjort, hur de har bundit ihop olika stycken på ett strömlinjeformat sätt och fått små textfragment att verka riktigt spännande och roliga att läsa. Jag vet att du redan läst texterna flera gånger förut, men titta ordentligt nu. Det är otroligt hur blind man är när man bara läser en text för att se vad som sägs i den. Om du nu tittar på dem med andra ögon och bara tänker på hur de gör för att inleda sina texter, binda samman dem och sedan avsluta dem, vad ser du? Ja, det är otroligt vad man kan lära sig för nya saker av texter man redan läst flera gånger.
Sno deras uppbyggnad rakt av, vetja. Åtminstone till en början. När de pratar om sina saker så byter du bara ut deras ord mot det som du har hittat på. När man väl har kommit igång så brukar det släppa och man kan skriva hur avslappnat och problemfritt som helst.
Jag hoppas att det kan hjälpa dig, det brukade hjälpa mig en gång i tiden när jag skulle rita serier och inte fick till någon inledning. Det var först när jag läste mina favvoserier som jag kunde se hur de verkligen hade gått till väga för att etablera karaktärerna och förklara handlingen på ett naturligt sätt.
Lycka till!
/Rising
som fortsätter med små teasers:
[color:\\"purple\\"]Apex Duo
Men nu vill jag att du frågar dig själv; vad tror du att de tänker på när de mår dåligt? De har ju ingen att jämföra sig med. De har ju ingen att peka finger och skratta åt. De är ju inte alls som du, för de har ju ingen att trycka ned!
-Utom sig själva.[/color]