Nekromanti Skumma drifter hos spelkonstruktörer

Nightowl

Champion
Alltså, det finns ju de här som brukar tycka att speldesign, det är en sorts konst.

Om vi nu accepterar att de har rätt, tänk er följande: Den kända designern Vilhelmina Vaselin vaknar en morgon och tänker: Fan! Jag skulle vilja måla en tavla som ska va som den gamla Kalles Kaviar-reklamen man hade på tidigt 80-tal, med sagofigurer och så tillsammans med Kalle! När hon hämtat sig från den tanken kommer det plötsligt Och ingen jävla ironi - man ska verkligen bli sugen på Kalles när man ser den Vid första morgonciggen kommer sedan Jag borde nog göra det där som en väggmålning. Tempera, och jag ska blanda färgen själv och Men den måste vara tänkt för en japansk publik, alltså som om man skulle börja exportera Kalles extrasaltat till Japan

Vid det här laget börjar Vilhelminas förnuft, självkänsla och andra högre själsfunktioner protestera. Hon har en hel del andra uppdrag på gång ocg förresten är det ju skulptör hon är. Dessutom hatar hon Kalles kaviar! Men ändå. Undrar om man kan få med en referens till sådana där gamla Viola-annonser för tabletter också

Alltså, om det fortfarande är någon kvar, händer det någonsin att ni drabbas av designlust inför något som egentligen är mot er vanliga smak och designprinciper, något som ni vet ni absolut inte har tid att göra (åtminstone bra), något som verkar helt vansinnigt... och det finns ändå kvar där på morgonen?

Var Nalle Puh med i de där annonserna också, eller har jag hallucinerat det?

Erik

Rising

Vila i frid
Ja. Jag vet fortfarande inte om mitt vurmande för spelbarhet är allvar, ironi eller postironi. Alltså, den Johan Rising som jag skulle vilja kalla den riktige Johan Rising; han diggar friform och tycker faktiskt att DnD är yatzy-rollspel. Men han är också galen i kortspel, brädspel och speldesign.

Så, tycker jag bara att problemlösningsrollspel är lattjo som grimas, tidsfördriv och komisk blinkning (=ironi), tycker jag på allvar att det är engagerande rollspel (=allvar) eller tycker jag att det egentligen är corny fastän det ändå är viktigt att någon försvarar det, eftersom försvarandet i sig är ett hedervärt ändamål? (=postironi)

Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte. Det har gått så långt att jag börjat mena att uppriktighet bara är en sorts pretention.

Vad är det för mening med att ha en uppriktig åsikt, egentligen? Det är ju pretentiöst att mena att något vi gör/säger blir finare bara för att vi uppriktigt menar det. Min nya idé är att utgå från hur grejerna uppfattas.

Spelare X skiter i om jag är allvarlig, ironisk eller postironisk. Själv kan jag inte se någon skillnad. Det viktiga är om man tycker att det känns engagerande eller inte.

Så visst, ur detta nya perspektiv kan jag vilja göra saker som jag förmodligen inte egentligen själv tycker om, men som ändå engagerar mig och som jag tror kan engagera andra. Det viktigaste just nu: <ul type="square"> [*]Kockspelet. Jag har tänkt på det här jättelänge. Man ska bjuda monster på god mat så att de somnar, varpå man kan ta med sig dem och tillaga dem och servera dem som maträtter till andra monster och i matlagningstävlingar mot andra monster. Det gäller att ha bra ingredienser för att våga sig in i hemliga skogar och liknande där det växer bra örter, svampar och frukter som man behöver i ens matlagningskonst. Jag har värsta idéerna på hur man skall kunna gissa sig till vad jurymedlemmar och monster tycker om för smaker, och hur man ska tillaga ens rätter så att de blir så goda som möjligt. Jag tror jättemycket på idén, men samtidigt känns det jättebarnsligt.
[*]="%"#¤. Jag kan inte berätta vad det ska heta (för jag kan komma att göra det som dogma) men det är ett samberättarspel om sex. Jag vet precis hur jag vill att det ska låta medan man spelar, men jag känner mig skitdum varje gång jag försöker att skriva reglerna.
[*]Dan Brown i Chronopia. Inget rollspel, utan en bok (eller åtminstone en novell). En Dan Brown-deckare som utspelas i Chronopia med Aaron Dufva i huvudrollen som gåtmästare som löser en massa koder och klurar en djäkla massa om kejsaren, stadsalver, drakoniternas dekrypteringskonst och liknande. Det låter jättesmart i mitt huvud, men samtidigt är jag vagt medveten om att det är den dummaste idé jag någonsin haft.
[*]Ett dockskåpsfantasyspel. Jag har en gammal idé; en gammal dockskåpsfantasyvärld som vi spelade friform i, som faktiskt var rätt häftig, och som jag gärna skulle vilja brodera ut och göra på riktigt. Det är en värld som är högt utvecklad socialt, men som är rena rama bronsåldern tekniskt sätt, där monarki, kyrkan och aristokraterna krigar mot varandra, och där scenerierna är väldigt Brom och väldigt afrikanska/sydamerikanska. Någonstans i bakhuvudet tycker jag att den här världen är häftig, fastän jag egentligen hatar dockskåpsvärldar, samt fastän jag tycker att Brom börjar bli en rätt töntig illustratör.
[*]En Eskapixserie: Jag har flera (nja, två) seriemanus hemma som utspelar sig i Eskapix-världen. En handlar om en flicka som mobbas i skolan och som har en stor djävla mandrill som låtsasvän. Mandrillen är helt psykotisk och mordisk och vill alltid mörda dem som trackar flickan, men hon bara skakar på huvudet och repeterar "nej" som ett mantra när apan dyker upp. Till slut har de sex och morgonen därpå så går flickan bugfuck och hon säger till slut "ja" för första gången, varpå mandrillen får fria tyglar. (Det är typ handlingen till Carrie, fast sämre berättad och med en stor löjlig mandrill i en viktig biroll. Den här typen av förutsägbara skräckserier är typ det lökigaste som finns inom hela serie-fandomen, ändå så vill jag verkligen teckna det.)
[*]Trippen-spelet! Jag har gjort massor med knarkspel redan, men trippen! skall bli det bästa, eftersom det bara skall handla om att ta droger, och inte om att sälja dem. Tyvärr så har varje försök hittills blivit skrattretande uselt. Typ, man röker tre spliffar en och samma dag och dör av hjärtattack.
[/list]

Lindenius

Swashbuckler
Rollformulär

Jag måste alltid göra rollformulär åt allt jag kommer i närheten av, om så bara ett engångsspel eller spelidé.

//erik. har skrikande tvillingar

Whizzman

Warrior
låter verkligen intressant det här... känner faktiskt igen mig...

Efter en lyckad spelkväll säger min polare att han ska göra ännu ett fantasy-rollspel, jag ryser och är ganska nöjd med att inte göra det själv...
dagen därpå så frågar min kamrat mig om jag skulle ville hjälpa till lite med själva världen i rollspelet. kör på! säger ja å tror att jag bara ska behöva rita en karta lr nå...

två veckor sitter jag vid mitt skrivbord och bygger ihop hela regelsystem till det förbannade rollspelet, fattar inte varför ja gör det då jag mycket hellre skulle vilja snickra på mitt nya postapokalyktiska rollspel... i sf miljö...

men jag njöt helt plötsligt av idén att göra en hel fantasy värld att jag till slut lät mig övretalas att göra hälften och fick mitt namn på creditlistan... lite underligt är det jhu...

Troberg

Sinister eater
Kockspelet. Jag har tänkt på det här jättelänge. Man ska bjuda monster på god mat så att de somnar, varpå man kan ta med sig dem och tillaga dem och servera dem som maträtter till andra monster och i matlagningstävlingar mot andra monster. Det gäller att ha bra ingredienser för att våga sig in i hemliga skogar och liknande där det växer bra örter, svampar och frukter som man behöver i ens matlagningskonst. Jag har värsta idéerna på hur man skall kunna gissa sig till vad jurymedlemmar och monster tycker om för smaker, och hur man ska tillaga ens rätter så att de blir så goda som möjligt. Jag tror jättemycket på idén, men samtidigt känns det jättebarnsligt.
Låt mig gissa, du har sett på The Trapdoor?

Rising

Vila i frid
The Trapdoor? Lerprogrammet med en blå droppformad gubbe i huvudrollen och ledsången "stay away from that trapdoor!"?

Där fanns det ingen kock, så vitt jag kommer ihåg. Nä, min inspirationskälla var mest pokemon, matlagningsreglerna i Suikoden 2, japanska matlagningsserier, pratet om häxbrygder här på forumet och ett gammalt kortspel jag har gjort där man skulle bygga ett fungerande kretslopp.

Dimfrost

Special Circumstances
Dan Brown i Chronopia. Inget rollspel, utan en bok (eller åtminstone en novell). En Dan Brown-deckare som utspelas i Chronopia med Aaron Dufva i huvudrollen som gåtmästare som löser en massa koder och klurar en djäkla massa om kejsaren, stadsalver, drakoniternas dekrypteringskonst och liknande. Det låter jättesmart i mitt huvud, men samtidigt är jag vagt medveten om att det är den dummaste idé jag någonsin haft.
Nejdå. Jämfört med idén ovanför är den här helt sansad. Och, eh, kanske mandrillserien också.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Alla Risings ideér är sansade [ANT]

Han vill bara förvirra oss genom att påstå att de inte är det,
för vad säger att han har rätt i det.

Gwrerrrgagh brrrum brumm iiih shclliadd

Krille

Super Moderator
"händer det någonsin att ni drabbas av designlust inför något som egentligen är mot er vanliga smak och designprinciper, något som ni vet ni absolut inte har tid att göra (åtminstone bra), något som verkar helt vansinnigt... och det finns ändå kvar där på morgonen?"

Jupp.

Senast det hände var i dogma-spelet "Blå himmel". Liksom, jag har lovat mig själv att aldrig göra ett spel med tärningspölar eller d20-systemet. Likförbannat satt jag och experimenterade med tärningspölar och omslag i bästa Warhammer-stil. Jag har fortfarande kvar systemet på disken nånstans.

Orsaken till att vi inte nämner Lemuria i det här sammanhanget är att Lemuria till stor del är orsaken till att jag lovat mig själv att aldrig göra ett spel till d20. Maken till meck får man fanimej leta efter!

Rickard

Urverk speldesign
Jag är så jävla tråkig.. Jag kan liksom inte bryta från mina vanor.. Allt jag gör blir totalt oorginellt.. Liksom, när jag är som vildast så kan jag på min höjd tänka "Åh, tänk om jag skulle måla det här huset blått istället för rött.. Vilken crazy idé.. Blått liksom..".. Min fantasi är urtråkig.. Vad gäller design är väl det det mest otroligt konstiga jag gjort en hemsida som är en triangel.. Jag var så trött på att alla hemsidor utgick från rektanglar så jag testade hur det skulle se ut om man gjorde en triangel istället.. Tja, resultatet blev min temporära <A HREF=http://dod.slurk.cjb.net>DoD-sida</A>..

Om det är någon som har tips på inspiration som kan få mig att tänka i helt nya banor så tar jag gärna emot dem.. Jag har kollat på surrealistisk konst men de konstnärerna är så skickliga att jag istället beundrar deras färgsättning och sammanhang i bilden än att jag inspireras till att bryta av mot de gamla vanorna och tankesätten..

/Han som är mer inne på att presentera koncept och stämningar

Nightowl

Champion
Ironi

Vad jag menade med ironi var... tja, jag vet inte. Men en Kalles-annons som anstranger sig for att fa askadare av min (och Vilhelminas) generation att tanka "FAN vad lojliga de dar var! Alltsa, hur kunde'rom tro att ungar skulle kaka mer kaviar for att de hade de dar annonserna i Kalle Anka & Co?" Inte "Fan, Kalles! Pa en limpmacka!"

Erik, fortydligar

Nightowl

Champion
Kan ingen stoppa ideerna!?

Om det är någon som har tips på inspiration som kan få mig att tänka i helt nya banor så tar jag gärna emot dem..
Nya banor och nya banor... Jag tycker de flesta har pa designforumet har mer skillz an mig vad galler sadant.

Vad jag pratar om ar inte sa mycket kul ide'er som att man drivs av en lust att sitta och skriva ned ideer tvangsmassigt, samtidigt som man vet att det har ar dodfott.

Jag ska presentera mitt spelkoncept i en annan post.

Erik

Nightowl

Champion
World of Synnibar, but done right

Jag har WoS pa dataskrivbordet. Den ligger under dataskarmen for att den ska komma hogre upp. Den talar till mig.
Eeerik! Eeerik! You want to play me!
Nej, det vill jag egentligen inte. Men efter att ha meckat en del med sambons alla data- och videospel pa sista tiden, framforallt da Wizardry8 och Might and Magic modell aldre, har jag gripits efter ett sug efter... tja, egentligen inte grottkral i sig, men ett WoS-spel. Haftigheter staplade pa haftigheter. Cyborger och trollkarlar och ninjor. Men det maste vara done right.

Det handlar alltsa egentligen inte om nagot dockspelsknapande eller low fantasy eller sa, det handlar bara om att, sag, Raven cd McCracken och jag tycker att olika saker ar balla. Och om att hans spelsystem suger.

Problemen ar manga, men jag ska forsoka vara positiv och inte fokusera for mycket pa dem. Lat mig bara forst besvara nagra invandningar.
Borde det har inte passa perfekt till d20?
Jo. Jag saknar till och med Trobergs hat eller Krilles mer resonabla motvilja mot d20. Men nej. Jag vill inte gora ett d20-spel, fastan det jag vill gora ar javligt nara "D&D, fast utan alver". Detta har egentligen ingen sarskilt rationell motivering, det bara ar sa.
Ar du inte riktigt klok!?
Nej. Men skapande ar liksom konstigt pa det sattet. Jag har bra mycket vettigare saker for mig (jag ar dessutom grasankling i tva veckor) men nej. I can't get it outta my head.
Mitt spelsystem X skulle passa perfekt till det du ska gora!
Not interested. Ingen offense, men just nu kanns det som om jag vill mecka.

Vad spelet ska innehalla:
*Det ar en korvtarta vi talar om, men det ar en korvtarta som bara anvander vissa av ingredienserna i skafferiet, de som tilltalar min inre tolvaring. Saledes ar antroporunk helt ute, liksom konstiga men effektiva och nyskapande satt att utnyttja regelsystem.
*Spelvarlden ska ha dungeons. Nu kan jag inte stanga av akademikern helt, sa jag tankte mig en forklaring till detta. Spelvarlden bestar mest av dungeons. En gang fanns det en (mansklig) hypercivilisation pa jordytan, men den gick under i ett magiskt apokalyptiskt krig (ingrediens: postapokalyps). Civlisationen overlevde bara pa de platser utanfor den vanliga ekosfaren som undgick kriget - bland annat i en massa underjordiska grottor som fornmanniskorna byggt och bodde i. Ganska nyligen kom en andra, mindre apokalyps, nar en ras underjordingar som forslavats av de urmanniskor som fortfarande levde kvar startade en varldsomfattande revolution.
Saledes finns det mangder av grottor fulla med loot, ofta skyddat av magi, fallor, monster och lokalbefolkning som kommer att protestera ivrigt om nagon forsoker sno den.
*Tankta spelarraser i nulaget ar manniskor (den aldsta inhemska rasen i spelet), barbarer (grupper av manniskor som var tvungna att overleva pa ytan och muterat till att anpassa sig till omgivningen), morlocker (attlingar till underklassen nere i den underjordiska varlden, gjorde nyligen uppror som lyckades storta manniskorna men misslyckades med att verkligen uppratta ett fungerade samhalle, fungerar samtidigt som smarta orcher och brutala dvargar), lepidopter (insektoider som mer likna fjarilar an myror till utseendet, immigrerade till manniskans varld under den forna storhetstiden som gastarbetare, bebor flygande oar bland molnen, de man kan spela ar rasens "dronare" for de ar de enda som har en fri vilja), djupfolk (fiskman typ deep ones, bor i stader pa havsbotten, immigranter som inte kunde atervanda), ofidier (serpent people, intellektuella och tekniskt lagda, andra immigranter som klarade sig bra pa ytan eftersom de var vana vid okenmiljo och bra pa tekniska istallet for magiska losningar), djurfolk (skapade som slavar under forntiden, mer civiliserade an barbarerna, av ett begransat antal arter), haxor (en underart av manniskor med medfodd magisk formaga, som uppstod som en mutation under den magiska katafluxen - psi-mutanter, helt enkelt), nekromater (urverksrobotar skapade av ofidierna, men med ett spoke bundet i sig sa att de blir intelligenta, gjorde sympatiuppror tillsammans med morlockerna) och mandragoror (intelligenta vaxter som kopierar doda som begravs nara deras moderplanta - som sjyssta lil, ungefar).

Slut pa skrivtid. Aterkommer nar jag har tid igen. Da med normalt tangentbord, forhoppningsvis.

Erik

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Rollformulär

Du har möjligtvis inte ett schysst formulär till Call of Cthulhu ???

Lindenius

Swashbuckler
Re: Rollformulär

Tyvärr inte. Eftersom vi bara spelat några enstaka spelmöten har jag fuskat och monterat in de officiella pdf-filerna i InDesign och skrivit in spelvärden och sådant ovanpå.

Däremot är jag rätt nöjd med mitt rollformulär till Ars Magica. :gremgrin:

//erik. paula abdul? det var länge sedan.

Arfert

Facit
jag och johan danforth + anders blixt sitter ju och småpular med ett steampunk-spel som går under arbetsnamnet STEAM1888 (bättre namn kommer säkert).. från början var det tänkt att vara d20 som Lemuria... men vi gav upp och håller på att porta det till SAGA-systemet istället... för fasen till meck får man leta efter.... d20 är jävulens påfund ;-) ... men du kanske syftade på nåt annat, krille?

Krille

Super Moderator
"men vi gav upp och håller på att porta det till SAGA-systemet istället... för fasen till meck får man leta efter.... d20 är jävulens påfund ;-) ... men du kanske syftade på nåt annat, krille?"

Närå, det var exakt det jag syftade på.

Troberg

Sinister eater
The Trapdoor? Lerprogrammet med en blå droppformad gubbe i huvudrollen och ledsången "stay away from that trapdoor!"?
Där fanns det ingen kock, så vitt jag kommer ihåg.
Ja och nej. Om jag minns rätt så skulle Berk (blå lerklumpen) laga underliga maträtter till han där uppe och var då tvungen att gå ner genom trapdooren för att samla olika underliga kritter som ingredienser. Åtminstone datorspelet var något åt det hållet.

Arfert

Facit
trodde väl det... fanken vilket skitsystem (d20 Modern). Nu är en och annan här bli lite putt ;-)