Nekromanti Skumt cdrom fel i Ubuntu

solvebring

Superhero
Vet att det finns allehanda Ubuntuforum, men jag tycker bäst om att söka hjälp där jag känner mig hemma...

Min Cdrom-enhet beter sig väääldigt skumt. Den har fungerat felfritt tills för några månader sedan. All of a sudden slutade skivorna den brände att fungera. Nu vill den inte läsa skivorna - alls. Den läser in dem, men det går tydligen inte att köra dem...? Iaf inte såsom jag upplever det utifrån denna afton.

Så här var det:

Jag tänkte jag skulle drämma in Diablo II under Wine eftersom jag gärna skulle vilja slöspela om jag måhända, mot alla odds skulle få tid över. Har erfarenheter av att DII funkar bra som Wine.

... Nå, stoppar jag i en skiva för att installera spelet dyker enheten upp i listan för enheter. Jag kan med andra ord se skivan, den dår rätt ikon och hela köret. Jag kan dessutom öppna den och kika på filerna. De finns där allihop. Med andra ord är det so far inget fel på någonting. Allt det normalt ut. Men om jag försöker köra en fil på skivan får jag svaret att det inte sitter någon skiva i. Ska stoppar jag t.ex. i "Diablo II Install Disc - CD 1" (-isch) och kör Setup.exe, alternativt Install.exe, så får jag ett felmeddelande som ber mig att sätta i "Diablo II Install Disc - CD 1" i cdromenheten - som om den inte redan skulle finnas där?! Duh!

Idéer?

Jarl

Hero
Det här löser inte ditt cd-problem, men om du är ute efter att spela Diablo II, så har jag ett tips:

Om man registrerar sin cd-nyckel hos Blizzard så behöver man inte cd-skivorna längre, utan kan ladda ner en installer som körs direkt från hårddisken. Rätt schysst faktiskt, då det går mycket snabbare att installera och inte kräver en cd i läsaren för att spela.

solvebring

Superhero
Jarl said:
Det här löser inte ditt cd-problem, men om du är ute efter att spela Diablo II, så har jag ett tips:

Om man registrerar sin cd-nyckel hos Blizzard så behöver man inte cd-skivorna längre, utan kan ladda ner en installer som körs direkt från hårddisken. Rätt schysst faktiskt, då det går mycket snabbare att installera och inte kräver en cd i läsaren för att spela.
Najs! Ska checka det. Hoppas det är inkl. expansionen och alltsammans, för jag har trots allt alla skivorna. =)

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jarl said:

Najs! Ska checka det. Hoppas det är inkl. expansionen och alltsammans, för jag har trots allt alla skivorna. =)
Håller på att tanka ned spelen nu. Stort tack för upplysningen, Jarl! :gremdrink: