Skurkar till Supergänget

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
RAGNARÖK

Ragnarök har ingen plan och inget mål -- han är en naturkraft skapad av någon kaotisk gud, och hans syfte är att förinta universum. Och det gör han, men det är ett stort universum, och trots att Ragnarök verkar vara ostoppbar kan han bara förinta en liten del i taget.

Ragnarök promenerar runt i universum med sjuljusårskliv, tills han stöter på något som går att förinta. Då går han lös på det med sin flammande yxa, tills bara spridda molekyler återstår. Sedan går han vidare, och tänker inte alls på att molekylmolnet någon gång i framtiden kommer att förtätas till en ny sol och ett nytt solsystem. Primitiva eller obefolkade planeter och solsystem är hjälplösa mot Ragnaröks framfart, medan mer avancerade civilisationer ofta känner till honom och kan dölja sig, eller skicka iväg honom i en annan riktning.

Eftersom Ragnarök är en sinnesslö naturkraft kan han styras av skurkar som behärskar lämplig magi, eller till magi gränsande teknologi. (Och naturligtvis även av personer som inte är skurkar, och kanske har ett gott syfte med att kontrollera honom, som att stoppa en skenande asteroid eller röja plats för en ny motorväg. Vad skulle kunna gå fel?)

Ragnarök tycks inte gå att stoppa eller förstöra permanent, men om han får så mycket stryk att han besegras kommer han att återskapas, nästan omedelbart, på någon slumpmässig plats i universum. Han skakar på sig och kontrollerar att alla delar sitter på plats innan han börjar promenera mot närmaste solsystem eller nebulosa.

RAGNARÖK

Egenskaper:

Superstyrka 3 -- Varje gång Ragnarök använder Superstyrka så suddar du ett kryss på en annan Egenskap eller ett Trick.
O Förintande ögonlaser 4
O Flammande yxa 5

Trick:
O Eldkvast från yxan [omslag]
O Välta byggnad [Effekt +1]

Tålighet: 7
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
SPIONKVINNAN

Du kan inte lita på spionkvinnan. Hon jobbar nämligen för regeringen och den kan du inte lita på. Eller... du kan lita på att den vill väl, men inte nödvändigtvis att det betyder att det de vill är bra för sig just nu. Det är komplicerat. Vad du behöver veta är att Spionkvinnan är cool och kompetent och har häftiga prylar och fordon. Och det är ju bra!

Spionkvinnan är agent för den topphemligaste svenska underrättelsetjänsten som är så hemlig att Säpoagenter som antyder att den finns blir omplacerade som städare på förskolan Flugsvampen i Burträsk: Allmän KRiminalitetshämmande Och NYfiken Myndighet (AKRONYM). Som hemlig agent kommer hon ofta på kant med superhjältar, eftersom dessa försöker göra vad som är rätt och uppenbart, som att stoppa skurkar, medan Spionkvinnan av skumma och topphemliga anledningar måste se till att skurkarna inte stoppas, eller i alla fall inte stoppas nu, och inte på det sättet, och inte av just de här hjältarna. Oavsett vad anledningen är (och det kan hon naturligtvis inte berätta) blir resultatet bråk, missförstånd och förödelse, och ofta att skurkarna kommer undan.

Vid andra tillfällen vill hon exakt samma sak som hjältarna och kan vara en värdefull allierad.

Spionkvinnan har inga superkrafter med som agent för AKRONYM är hon löjligt vältränad och kompetent, kan alla stridskonster du kan tänka dig, skjuta med alla vapen, tala alla språk, köra all fordon etc. Och som om inte alla vapen och fordon räckte förser AKRONYM henne med några specialtillverkade med unika funktioner. Hon har helt enkelt roligare leksaker än du har!

SPIONKVINNAN

Egenskaper:

Slåss 2
O Superhäftig agentpryl 4
O Annan superhäftig agentpryl 4

Trick:
O Cool replik [försvinner från striden och dyker upp igen senare]

Tålighet: 4

----------------
SPIONKVINNAN I EN BIL

Egenskaper:

Helt galen manöver 3
OO Målsökande raketer 4

Trick:
O Turbofart [Omslag]
O Dimma [reducerar skadan till noll]

Tålighet: 6
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
RÅTTDROTTNINGEN

När staden växer blir det inte bara fler och fler människor i den, utan även fler och fler råttor. En ensam råtta är smart, tio råttor är ännu smartare och 100000 råttor är så smarta att deras kollektiva intelligens tar fysisk form: som Råttdrottningen.

När Råttdrottningen fått fysisk form börjar hon sakta förvandla staden. Först är det nästan ingen som märker något: sophämtningen blir lite sämre, folk slänger trasiga plastpåsar med matavfall i gränder och parker, hundar och katter försvinner spårlöst, en svag stank och obehaglig känsla vilar över staden och växer sig mer påtaglig och starkare för varje dag. Sedan börjar kloaksystemet och gångarna under staden att förvridas i riktningar och dimensioner som inte har något namn. Råttorna kan nu komma in överallt: i de mest otillgängliga lägenheterna på tjugonde våningen och i hermetiskt tillslutna bergrum. Snart syns råttorna överallt och de blir aggressivare och större. De vet att de nu är stadens sanna härskare och det bara är en tidsfråga innan människorna tvingas fly.

Om det inte kommer några rådiga superhjältar och ingriper, förstås.

Råttdrottningen själv sitter på en tron i stadens hjärta, i ett underjordiskt rum dit alla kloakgångar leder, omgiven av sitt hov av råttjänare. Hon är inte ond, utan vill bara görastaden bättre för sig och alla råttorna. Människorna behöver den inte -- de har ju så många andra städer, och hade de brytt sin om staden hade de tagit bättre hand om den.

När Råttdrottningen besegras upplöses hon till en flock av råttor som snabbt flyr från platsen, och staden återgår sakta till det normala. Ibland kommer till och med en av de försvunna katterna tillbaka.

RÅTTDROTTNINGEN

Egenskaper:

Omforma kloakerna 3
Stark och snabb som en råtta 3
Tusen arga råttor med skarpa spetsiga tänder 3 [angriper alla närvarande hjältar; kan bara användas om Råttdrottningen skadades i förra rundan]

Trick:
O Sylvassa klor och tänder [omslag]
O Överraskande kloakvatten [omslag]
O Råttor innanför hjältens kläder [omslag]

Tålighet: 5
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
KALFAKTORN

När någon maktlysten superskurk har byggt sin underjordiska bas, utvecklat en osannolik plan och är redo att få världen att skälva, då kan hen behöva en assistent, som inte bara kan hantera räkningarna och logistiken, utan dessutom spöa upp superhjältar som kommer och stör. Vill man ha den bästa finns det bara ett val: Kalfaktorn!

Kalfaktorn är specialist på att vara personlig assistent till superskurkar. Han kan hantera deras ekonomi, transporter, byggen och allt annat som en ambitiös superskurk kan behöva. Om det blir nödvändigt är han dessutom utrustad med dussintals olika vapen för närstrid, avståndsstrid och allt däremellan. Han är kompetent, pålitlig och har ett mycket gott betyg på de ytterst hemliga sajter där superskurkarna sätter betyg på sina hantlangare.

Det är oklart om Kalfaktorn har någon superkraft. Om han har det så är det kraften att vara otroligt bra på allt han tar sig för, oavsett om det är teoretiska kunskaper, praktiska kunskaper eller fysiska aktiviteter. Han behärskar de flesta universitetsämnen till en mycket avancerad nivå och kan slåss i mängder av olika stilar, med de mest skiftande vapen. Mot riktigt kraftfulla motståndare har han ofta förberett någonting som ger honom möjlighet att slå ut dem, trots deras osårbarhet, kraftsköldar eller ogripbarhet.

Kalfaktorn har inga egna ambitioner över huvud taget. Han är bara intresserad av att göra ett bra jobb.

KALFAKTORN

Egenskaper:

Vapenexpert 3
OO "Jag har det perfekta vapnet för just den här hjälten" 5

Trick:
O Ögon i nacken [Kalfaktorn angriper två hjältar den här rundan, med samma tärningsslag]
O Oväntat användbar kunskap [Omslag]

Tålighet: 4
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,759
Det är oklart om Kalfaktorn har någon superkraft. Om han har det så är det kraften att vara otroligt bra på allt han tar sig för, oavsett om det är teoretiska kunskaper, praktiska kunskaper eller fysiska aktiviteter. Han behärskar de flesta universitetsämnen till en mycket avancerad nivå och kan slåss i mängder av olika stilar, med de mest skiftande vapen. Mot riktigt kraftfulla motståndare har han ofta förberett någonting som ger honom möjlighet att slå ut dem, trots deras osårbarhet, kraftsköldar eller ogripbarhet.

Kalfaktorn har inga egna ambitioner över huvud taget. Han är bara intresserad av att göra ett bra jobb.
Påminner litet om Taskmaster i Marvel, vars professionalism jag alltid uppskattar. Han anställs gärna för att utbilda minions, vilket han är bra på, men han vet också att storskurkens planer alltid går åt helvete och att han undantagslöst förlorar mot Captain America, så han förbereder sig på att kunna lämna uppdraget då. Men fram tills dess gör han ett pålitligt bra jobb.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
Påminner litet om Taskmaster i Marvel, vars professionalism jag alltid uppskattar. Han anställs gärna för att utbilda minions, vilket han är bra på, men han vet också att storskurkens planer alltid går åt helvete och att han undantagslöst förlorar mot Captain America, så han förbereder sig på att kunna lämna uppdraget då. Men fram tills dess gör han ett pålitligt bra jobb.
Ja, de är lite lika, även om den jag tänkte mest på när jag hittade på figuren var DC:s Deathstroke. (Mest kom han till för att jag tyckte att det var roligt att ha en skurk med det namnet.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
SCHRÖDINGERS KATTKVINNAN

"Hur skulle jag ha kunnat stjäla kronjuvelerna när det finns en övervakningsfilm som visar att jag satt på ett café och åt en bakelse precis samtidigt? Och som om inte det var nog finns det en annan övervakningsfilm som visar att jag var på biblioteket just när stölden begicks!"
"Det är något som inte stämmer här," sade polisen.

En dag fick Erwin Schrödinger för sig att hans tankeexperiment med en katt i en låda med en dos gift och en radioaktiv atom borde genomföras som ett riktigt experiment, utan en tanke. Katten placerades i lådan med den radioaktiva atomen och giftet. En viss tid gick, sedan skickade han fram sin assistent för att kontrollera om katten var levande eller död.

Katten bet assistenten!

Och att bli biten av ett djur påverkat av radioaktivitet kan, till skillnad från Schrödingers tankeexperiment, bara sluta på ett sätt. Assistenten erhöll inte bara kattens snabbhet och vighet, utan dessutom dess okollapsade kvanttillstånd, och började existera som en oändlig mängd möjliga versioner av sig själv. Nu kan hon befinna sig på flera platser samtidigt, attackera med fler möjliga sparkar och knytnävar än vad som är möjligt att värja sig mot, och fly från hjältar trots att de lyckats ta henne till fånga. Det kanske går att stoppa henne tillfälligt, men om hennes planer inte går i lås kan hon försöka igen, och igen och igen. Oändligt många apor kan skriva Shakespeares samlade verk. Oändligt många katter kan stjäla vad som helst.

SCHRÖDINGERS KATTKVINNAN

Egenskaper:

Snabb och smidig 2
O Vara på flera platser samtidigt 3
O Oändligt många attacker 4

Trick:
OOOOO Nytt försök [omslag]

Tålighet: 3
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
STRÅLKASTAREN

Strålkastaren är tonårsdotter till superskurken Fiat Lux. De har en lite ansträngd relation, men ibland följer hon med honom för att råna en bank eller en värdetransport, eftersom hennes mamma säger att hon borde göra saker med pappa för att göra honom glad. (Hennes mamma är inte superskurk utan tandläkare, är omedveten om exakt vilka aktiviteter det är han drar med henne på, och undviker i görligaste mån att träffa honom över huvud taget.)

Bankrånen brukar inte gå speciellt bra, men det är inget Fiat Lux tänkt närmare på, eftersom de flesta av hans planer brukar gå åt skogen. I just de här fallen är det för att dottern saboterar dem på diskreta sätt, eftersom hon inte tycker om att stjäla andras pengar, men ser till att de ändå kommer undan polisen och eventuella superhjältar. Fiat Lux märker ingenting av det, för han förstår inte hur mäktig dottern är. Hon har i själva verket löjligt mäktiga superkrafter. Fiat Lux kan kontrollera ljus. Strålkastaren kan kontrollera ljus, ljud, gravitation, temperatur, elektricitet, magnetism, starka och svaga kärnkrafter och minst två saker till, som hon inte riktigt vet vad det är, och inte kunde hitta någon information om ens i en riktigt avancerad fysikbok för universitetsstudenter, och det oroar henne. För sin pappa visar hon inget annat än ljuskrafter, och bara mindre kraftfulla än hans egna för att inte ge honom komplex.

Själv vill hon inte använda sina krafter för att begå brott, utan för att spela in kul filmer som hon lägger ut på nätet.

Förutom de vanliga tonårsnojorna oroar hon sig för att råka släcka solen om hon drömmer en mardröm.

STRÅLKASTAREN

Egenskaper

Kontrollera typ allting 15
Attackerar helst inte alls, utan använder bara sina krafter till försvar

Trick
OOOOO Använda sina krafter utan att Fiat Lux fattar vad som händer [-5 tärningar]
Försvarar sig alltid reflexmässigt med värde 8 i grunden (men 3 om hon använder sitt trick ovan).

Tålighet 2
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
Ibland får man en idé som bara blir dummare och dummare ju mer man tänker på den...

STIMMET
Stimmet är en ful fisk. För att vara mer exakt är han ungefär 200 fiskar med ett kollektivt medvetande. De simmar genom luften, som om det vore vatten (och kan naturligtvis även simma i vatten om de skulle känna för det). Privat är han lika oformlig som ett riktigt fiskstim, men när han samverkar med människor hänger han på sig en tröja och ett par byxor, och antar en humanoid form, med en stor fisk som huvud, och små fiskar som fingrar.

Stimmet är ledare för ett gangstergäng, och är både respekterad och fruktad. Det som gör honom fruktad är att han inte bara är en samling mörtar eller braxar -- om han vill kan varje fisk i stimmet byta form och egenskaper till vilken annan typ av fisk som helst. Normalt väljer han att bestå av ofarliga fiskar som återfinns i svenska åar och sjöar, men om det blir nödvändigt förvandlas en del av fiskarna till något betydligt värre. Vanliga val är att förvandla några fiskar till stenfiskar, barracudor, drakfiskar, elektriska ålar, eller ett helt stim med pirayor. När han verkligen menar allvar är det vithaj som gäller. Han skulle kunna förvandla alla fiskarna i stimmet till vithajar, men kan inte hålla den formen länge och en sådan kraftansträngning skulle lämna honom utmattad och sårbar.
Han är även sårbar för värme och torr luft, som gör det svårt för fiskarna att andas.
Det är oklart om Stimmet är en man som förvandlats till fiskar eller fiskar som uppträder som en man. Den enda ledtråden till hans ursprung är att han talar med en tydlig engelsk brytning. Hans riktiga namn är Wilson. BARA Wilson!

STIMMET

Egenskaper

Fiskattack 2
O Rovfisk 3
O Giftfisk 3
O Hajtornado 6 (Angriper alla hjältar - kryssa alla Egenskaper och trick, och efter attacken har Stimmet bara 1 Tålighet kvar)

Trick
O Hal som en ål 5 (kan bara användas som försvar)
OO Pigg som en mört [omslag]

Tålighet 4
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,076
Ibland får man en idé som bara blir dummare och dummare ju mer man tänker på den...

STIMMET
Stimmet är en ful fisk. För att vara mer exakt är han ungefär 200 fiskar med ett kollektivt medvetande. De simmar genom luften, som om det vore vatten (och kan naturligtvis även simma i vatten om de skulle känna för det). Privat är han lika oformlig som ett riktigt fiskstim, men när han samverkar med människor hänger han på sig en tröja och ett par byxor, och antar en humanoid form, med en stor fisk som huvud, och små fiskar som fingrar.

Stimmet är ledare för ett gangstergäng, och är både respekterad och fruktad. Det som gör honom fruktad är att han inte bara är en samling mörtar eller braxar -- om han vill kan varje fisk i stimmet byta form och egenskaper till vilken annan typ av fisk som helst. Normalt väljer han att bestå av ofarliga fiskar som återfinns i svenska åar och sjöar, men om det blir nödvändigt förvandlas en del av fiskarna till något betydligt värre. Vanliga val är att förvandla några fiskar till stenfiskar, barracudor, drakfiskar, elektriska ålar, eller ett helt stim med pirayor. När han verkligen menar allvar är det vithaj som gäller. Han skulle kunna förvandla alla fiskarna i stimmet till vithajar, men kan inte hålla den formen länge och en sådan kraftansträngning skulle lämna honom utmattad och sårbar.
Han är även sårbar för värme och torr luft, som gör det svårt för fiskarna att andas.
Det är oklart om Stimmet är en man som förvandlats till fiskar eller fiskar som uppträder som en man. Den enda ledtråden till hans ursprung är att han talar med en tydlig engelsk brytning. Hans riktiga namn är Wilson. BARA Wilson!

STIMMET

Egenskaper

Fiskattack 2
O Rovfisk 3
O Giftfisk 3
O Hajtornado 6 (Angriper alla hjältar - kryssa alla Egenskaper och trick, och efter attacken har Stimmet bara 1 Tålighet kvar)

Trick
O Hal som en ål 5 (kan bara användas som försvar)
OO Pigg som en mört [omslag]

Tålighet 4
Bästa!!!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Som nybliven forumit, undrar ju jag om de här egenskaperna som listas i slutet av varje post i denna eminenta tråd är kopplade till något specifikt spel, eller om de bara Är.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,156
Location
The Culture
Som nybliven forumit, undrar ju jag om de här egenskaperna som listas i slutet av varje post i denna eminenta tråd är kopplade till något specifikt spel, eller om de bara Är.
Speldatan är för spelet Supergänget (länken leder till Adlibris). En gång i tiden fanns hela spelet att läsa på nätet, men Google gjorde om de gratissidor där jag lagt upp det, och jag har inte haft tid/ork att lägga upp det ordentligt någon annanstans.

Men det är ett rollspel på 28 sidor, presenterat helt i serieform. Man spelar sig själv, fast med superkrafter. Reglerna är enkla och uppmuntrar spelarna att beskriva hur de använder sina krafter på kreativa sätt. Här är första sidan:
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,608
KALFAKTORN

När någon maktlysten superskurk har byggt sin underjordiska bas, utvecklat en osannolik plan och är redo att få världen att skälva, då kan hen behöva en assistent, som inte bara kan hantera räkningarna och logistiken, utan dessutom spöa upp superhjältar som kommer och stör. Vill man ha den bästa finns det bara ett val: Kalfaktorn!

Kalfaktorn är specialist på att vara personlig assistent till superskurkar. Han kan hantera deras ekonomi, transporter, byggen och allt annat som en ambitiös superskurk kan behöva. Om det blir nödvändigt är han dessutom utrustad med dussintals olika vapen för närstrid, avståndsstrid och allt däremellan. Han är kompetent, pålitlig och har ett mycket gott betyg på de ytterst hemliga sajter där superskurkarna sätter betyg på sina hantlangare.

Det är oklart om Kalfaktorn har någon superkraft. Om han har det så är det kraften att vara otroligt bra på allt han tar sig för, oavsett om det är teoretiska kunskaper, praktiska kunskaper eller fysiska aktiviteter. Han behärskar de flesta universitetsämnen till en mycket avancerad nivå och kan slåss i mängder av olika stilar, med de mest skiftande vapen. Mot riktigt kraftfulla motståndare har han ofta förberett någonting som ger honom möjlighet att slå ut dem, trots deras osårbarhet, kraftsköldar eller ogripbarhet.

Kalfaktorn har inga egna ambitioner över huvud taget. Han är bara intresserad av att göra ett bra jobb.

KALFAKTORN

Egenskaper:

Vapenexpert 3
OO "Jag har det perfekta vapnet för just den här hjälten" 5

Trick:
O Ögon i nacken [Kalfaktorn angriper två hjältar den här rundan, med samma tärningsslag]
O Oväntat användbar kunskap [Omslag]

Tålighet: 4
Namnlös.png
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,608
/.../mest känd för när han tillsammans med Gåsapågen stoppade Danskjäveln från att spränga Öresundsbron, /.../
Väntar fortfarande ivrigt på djupare beskrivningar av dessa två!
 
Top