Nekromanti Skurkologi

Mask_UBBT

Hero
Jag tänkte disskutera en liten sak...
Skurkar i rollspel!

Är det bara jag som verkligen sakar rikiga superskurkar i rollspel? Jag syftar inte på Demoner stora som hus, eller sadistiska drakar, utan riktigt mysiga slemmproppar som man verkligen älskar att hata! Det som jag stör mej på är att rollspelskurkarmera är ett av många hinder att övervinna, och i slutänden blir skurken bara något att sätta emot RPns siffror.
Ganska platt, om man tänker efter.
Dessutom, vilken spelledare låter egentligen sina skurkar synas? Vanligast är ju att folk är så rädda för att bli av med sina fina skurkar att de stoppar undan dem till absolut sista striden, då spelaren först då blir introducerad till denne.
Finns det något hopp kvar inom skurkologin nuförtiden? Kommer vi någonsin se en värdig motsvarighet till Darth Vader, Jack the Ripper eller Sryptosy igen?

Finns det någonting vi rollspelsskapare kan göra åt saken...

/[color:red]Mask</font color=red> är arg för att Maul dör i SW1/images/icons/mad.gif

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är faktiskt en mycket viktig fråga... finns det några riktiga skurkar?

Jag är nog rädd för att filmiska skurkar inte går att ordna i rollspel på samma sätt eftersom det inte är lätt att "klippa" i handlingen så man ser vad skurkarna håller på med... detta förstör liksom hela meningen.

Men med detta inte sagt att det inte kan finnas några sadistiska och elaka typer - ta bara korrumperade rollpersoner som exempel. Lismande, lallande spelare representerar karaktärer som faktiskt bryter mot allt vad etiska regler heter genom att försätta sina före detta vänner i farliga situationer och själva kamma hem guld för det. Är inte det ren ondska?

...är arg för att Maul dör i SW1

Heh. Men Sidious är ju med genom alla sex episoder!

"Darth Hitler! Det är vad du är!"
-Kommentar i en helt Star Wars-orelaterad kampanj

Rickard

Urverk speldesign
"Jag är nog rädd för att filmiska skurkar inte går att ordna i rollspel på samma sätt eftersom det inte är lätt att 'klippa' i handlingen så man ser vad skurkarna håller på med..."
Just detta är något som brukade användas i äventyren till Stjärnornas Krig.. Det bidrog till stämning och lite skräck i form av metaspelande..

~Metaspelande är när man använder information som ens rollperson egentligen inte vet om (så nu har [color:448800]Han</font color=448800> klargjort det)

Mask_UBBT

Hero
"Men med detta inte sagt att det inte kan finnas några sadistiska och elaka typer - ta bara korrumperade rollpersoner som exempel"

Jao, men jag tycker aldrig att det känns som riktiga fiender... Inga riktiga motståndare...

"Heh. Men Sidious är ju med genom alla sex episoder!"

Det är inte riktigt samma sak, ändå... Sidious är lite mer den här, smyga, luras och manipulera, figuren, och är ganska opersonlig ändå... Men just för honom passar det ju. Han ska vara precis ouppnåelig för de vanliga personerna. Men helt ärligt, vem ser man som den riktiga skurkpolarn i SW? Vader! Tveklöst!
Maul är ju rent öppet ond! Han komer in, slåss som en gud, och slösar inte tid med att slabba sentimentalfraser eller ondskedeklarationer på sina finder, och sedan har den där Obi den osannolikt dåliga smaken att döda honom!

Det borde vara straffbart!

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Det bidrog till stämning och lite skräck i form av metaspelande"

Gillar inte metaspelande. Gillar inte ens att spelarna har läst igenom världsbeskrivningen, eller ens spelat tidigare!

/Mask

Johan K

Gammal & dryg
Skoj med skurkar !

Saknar åxå den store skurken !
Sådana skurkar är skoj efter de är såpass "onårbara" fäör spelaren. De råkar bara ut för all jävelskap som de ger order om...
Kan ju alltid hoppas att det kommer nån superskurk i rollspelen.

Snow

Swashbuckler
Jag tycker att man gott kan väva in lite extrascener till exempel i början på ett scenario.
Man ser skurken, fast inte egentligen för han sitter i en stol med väldigt högt ryggstöd, i sitt kontor. Där ser man också hans underlydande som darrar av skräck. De pratar om något och bossen gör klart för sin underlydande att ett misslyckande inte är accepterbart. Han kanske till och med gör något med honom för att garantera lojaliteten, cybernetiskt implantat, magiformel, plantera en muriansk hjärnparasit i örat på honom.

Rollpersonerna konfronteras med udnerhuggaren och får en aning om hur mäktig han är. Hur mäktig måste då inte bossen vara. Eftersom de inte såg hur bossen såg ut kan det vara vem som helst. Oj, nu blev detta ganska mycket starwars märker jag...

Skurkar är bra.. och ännu bättre är det när man besegra dem efter att ha blivit dragen vid näsan för många gånger.

zuntona

Swordsman
Starwars

Varför *censur* ska darth maul dö. Han lungt bättre än både Darth Vader och Sirdous (eller hur man stavar det).

Underskatta inte kraften av den mörka sidan.

entomophobiac

Low Prep High Play
Instämmer. Spelare bör vara totalt oförstående inför alla "inre hemligheter." En snäll spelledare låter dem själva göra sina rollpersoner :)

Allvarligt talat så är hemlighetsmakeri kontra metaspelande övervägande mot hemlighetshållet. Om spelarna själva blir förvånade när vissa saker inträffar har man lyckats som SL. Talar man om dessa saker för nämnda spelare så förstör det mycket av handlingen, i min mening.

Däremot använde en kompis till mig sig av ett ganska fiffigt knep för att "simulera" metaspelande. Vi spelade varsin menlös Svensson som kom hem till sina hus sent en kväll. Klipp. Nu spelar vi, beskriver han, två skurkar som rånar ett hus. En av rånarna tvingas skjuta en envis farfar under flyktförsöket och när vi kommer tillbaka till våra vanliga karaktärer - gissa vem som är skjuten och vart rånet ägde rum...

Mask_UBBT

Hero
Tävling, kanske?

"Man ju alltid hoppas att det kommer nån superskurk i rollspelen"

Kanske man ska anordna en tävling, eller turnering, eller något?

Den schysstaste skurken vinner?
Röstning?

Jagvetefan!

/Mask

zuntona

Swordsman
Re: Tävling, kanske?

Det borde man göra. För det mesta är det ju regeltekniska prylar som sätter stopp för en superskurk. Ideer har man ju fullt av.

Det finns bara en mästare och jag följer honom, Josef

Mask_UBBT

Hero
"Skurkar är bra.. och ännu bättre är det när man besegra dem efter att ha blivit dragen vid näsan för många gånger. "

Det är ju det som är det största prolbemet. Många träffar ju inte skurkarna innan man har ihjäl en. Och det är ju inget kul!

Lontryuin

Veteran
Alltså... Jag tycker nog att det här är ett problem mer för Spelledare än för spelsystemen... I de allra flesta system är det inga problem alls med att göra en übermächtig ondis...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Hmmm... (OT)

Typ nåt vanligt, Eon, eller nåt?

Varför inte något bra istället ?

(F'låt!)