Nekromanti Skydda parketten?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spenderar omkring 12-16 timmar per dag framför min dator. Datorn är, likt mina övriga datorer, placerade i vardagsrummet. Jag sitter på en rätt skön datorstol med hjul, eftersom jag gillar datorstolar med hjul. Vardagsrummet har parkettgolv. Hjulen är anpassade för mjuka underlag.

Och det ser... fördjävligt ut. Vi har sedan vi flyttade in i den här lägenheten slipat om vardagsrumsgolvet två gånger, och det blir snabbt ett helvete igen. Man får för fan stickor om man inte passar sig.

Oaccaptabelt.

Så; hur rekommenderar ni, forumets samlade vardagsexperter, att jag löser problemet så billigt och bra som möjligt?

Det enda jag egentligen testat var såna där mattor man har i bilen, ni vet, med lätt luddig översida och gummiundersida. Det krävdes två per stol, och de gled isär och omkring hela förbannade tiden. Jag har hört ryktas om att det ska finnas mattor som faktiskt håller sig kvar även på parkettgolv, som man skulle kunna använda... Men jag vet inte.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns plastshok i grågenomskinlig plast man kan lägga mellan stol och golv för att skydda golvet, men ändå få en bra yta.

Annars kan du väl lägga en helt vanlig attans matta under stolen, hos matthandlarn kan du köpa en greppväv som man lägger under mattan så den inte rubbas ur sin position. Jag har sånt i hallen för att hålla mattan på plats så ingen snubblar och faller ner för trappen.

Organ

Out of time, out of mind
På Ikea har de skyddsmattor för just det du beskriver. De är ca. 1 x 1 meter och i transparant plast och kostar under en hundring. Dessutom dämpar de ljuden från stolens hjul.

/Anders

Big Marco

Läskig
Som Hr Höstdimma säger - en plastskiva är superb. Finns på IKEA bla och kostar inte så mycket. Den är tålig, ligger kvar och är len mot golvet.

krank

Det finns plastshok i grågenomskinlig plast man kan lägga mellan stol och golv för att skydda golvet, men ändå få en bra yta.
Vart hittar man såna?

krank

På Ikea har de skyddsmattor för just det du beskriver. De är ca. 1 x 1 meter och i transparant plast och kostar under en hundring. Dessutom dämpar de ljuden från stolens hjul.
Låter skitbra - hittar dem dock inte på ikeas hemsida. Är det jag som är kass på att söka, eller är det en sån där grej Ikea egentligen inte vill att folk ska kunna köpa?

wilper

IKEA har listigt nog olika sortiment i katalogen och på hemsidan. Så rota igenom återvinningen efter en katalog så kanske du har bättre tur. Annars kanske de finns på kontorsvaruhus också, kan ju vara värt ett försök. IKEAs frakt har varit rätt dyr de gånger jag beställt där.

krank

IKEA har listigt nog olika sortiment i katalogen och på hemsidan.
Fasen vad dumt.

Kanske är därför jag inte hittar tillbehören som ska finnas till mitt datorbord också. Eller så har de bara slutat tillverkas. Jag såg bl.a en gång en smart långsmal korg man kunde hänga under bordet och lägga sina kablar i. Skitsmart, och den skulle finnas just till mitt bord. Men nu - borta.

wilper

Annars har de ju telefonorder också, det går ju att ringa och fråga.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Jag såg bl.a en gång en smart långsmal korg man kunde hänga under bordet och lägga sina kablar i. Skitsmart, och den skulle finnas just till mitt bord. Men nu - borta.
Signum kabelkanal kanske?

Johan K

Gammal & dryg
Jag har samma problem som du...
Så jag ska ta & införskaffa en plastmatta, emn fört sblirt det nog att slipea lite där man har rullat runt med solen.

Snow

Swashbuckler
IKEA har listigt nog olika sortiment i katalogen och på hemsidan. Så rota igenom återvinningen efter en katalog så kanske du har bättre tur. Annars kanske de finns på kontorsvaruhus också, kan ju vara värt ett försök. IKEAs frakt har varit rätt dyr de gånger jag beställt där.
På hemsidan finns allt. I katalogen är det ett urval. På varuhusen varierar det lite. Jag tror att Malmö, Kurvan och Bäckebol är fullsortimentvaruhus just nu, övriga varuhus har lite varierande (här är jag lite osäker).

krank

Och här är ett blommigt golvskydd, lite mer än en hundring... men blommigt :)
Och det heter "kolon" också... "colon", liksom... äh, säkert bara jag som tänker röv...

Jaja, cool pryl, men 300:- är lite utanför min price range för tillfället. Noterar att det finns iaf.