Änglar & demoner
Det jag minns termen ängel ifrån är mystik och magi ,tror jag.
Ifall du skulle kunna ge en sidreferens vore jag jätteglad; jag är väldigt intresserad av den officiella inställningen till begreppet.
ag tycker helt enkelt att enstaka gudar behöver allierade, liksom oavsett hur många troende du har så är det ändå problematiskt att bekämpa flera gudar.
Tror det står uttryckligen i Religion-delen av SLG (kanske den bästa källan till metafysik-info Eon, om du frågar mig) att har demoner som tjänare och ibland som extra kraftkällor; kolla på Makhtahs dwarkkas för ett faktiskt exempel. Och glöm inte att det finns både andar, helgon och svagare gudar att välja på också (vem säger att de fyra profeterna, som mer eller mindre räknas gudomar underställda Daak, inte är det? Har ju själv haft lite roliga teorier om det här i andra trådar). That being said så bär ändå änglar på så starka kulturella associationer att de per definition är häftiga.
Och angående apoteois så är det min egna översättning såsom jag har valt att se det. Apoteos låter så fult i mina öron, och Apotheosis(tror det är rätt) är ju som sagt engelska.
"Apoteosis" är faktiskt vad det heter på grekiska (romaniserat, vill säga); anledningen till formen "apoteos" är troligen att det andra är mycket krångligare att säga i svenska
Jo absolut håller jag med dig här, men bara för att deras aspekt är annorlunda behöver det inte betyda att de inte är demoniska väsen.
Och:
Encyklopedia Mundana sid 26: Gud : I strikt magiteoretisk synvinkel en extremt kraftfull demon.
Någon har uppenbarligen en mycket lustig definition på termen "demon"...
Ok, tillbaka till EM:
Demon: En varelse som lever på andeplanet och har förmågan att viljemässigt manifestera sig på det fysiska planet.
Med den definitionen är det ju inte så svårt att konstatera att gudar är mäktiga demoner; deras inkarnationer måste ju räknas som att "manifestera sig på det fysiska planet". Min definition är alltså annorlunda än den "magiteoretiska" definitionen. Jäkla vetenskapsmän till att aldrig kunna använda den allmänna definitionen på någonting... Vi kollar Magi & mystik.
...där lärde jag mig mycket. Demoner behöver inte materia för att manifesteras. Thakalatribunalerna baserar påstående om att gudar är demoner på att de kan manifestera sig på det fysiska planet (inkarnationer). Måste banne mig börja sätta igång och läsa igenom de mest grundläggande modulerna igen. Det är en guldgruva av information som man aldrig kommer ihåg fanns där.
Slutsats: enligt gängse magiteoretiska definition är gudar och änglar demoner. Jag använder en annan, aspektbaserad, definitionsmodel (och det är den som kommer att ta över i den mer utvecklade framtiden på Mundana, hah!
).
Det betyder dock även att det enda EM egentligen säger om änglar är att de lever på andeplanet och viljemässigt kan manifestera sig på det fysiska planet; vi kan alltså köra på din version utan några som helst problem med det officiella materialet! (ännu
)