Så jag har återigen börjat fundera på ett koncept jag hade tidigare, och det har utvecklats lite i mina tankar. Del ett finns här:
https://www.rollspel.nu/threads/skymning-över-okänd-stig.78961/
Även tangentiellt relevant är tråden om gamla svenska tilltal:
Min process med rollspelsmakande funkar lite såhär: Jag kommer på en idé, låter den gro lite, kanske skriver litegrann, sedan ger jag upp den och går vidare. Men om det är något intressant kommer den ofta tillbaka, kanske muterad. Och över tid växer den till något som kan speltestas. Då speltestar jag det, och antingen funkar det eller så funkar det inte. Ett spel som inte känns riktigt rätt vid första speltestet blir oftast övergivet för alltid. Vi får se hur det blir med det här konceptet.
---
Så, mitt nytag på det här spelet sätter det i ett lite odefinierat 1800- eller tidigt 1900-tal. Vi är i en by ute i skogen, i bergen eller liknande. Nära vildmark, långt från stad. Här finns en präst och en kyrka, och i skogen runtomkring finns oknytt. Oknyttens drottning är huldran, även känd som Freja. Förr dyrkad och hyllad, men numera demoniserad av kyrkan.
Spelet har två spelledare: en som spelar prästen och en som spelar huldran. Prästen står för samhörighet, trygghet och mänskliga relationer, men också för hierarki, status quo och förtryck. Huldran står för frihet, vildmark, individualitet och kreativitet, men också för egoism, våldsamhet och galenskap. Resten av spelarna är rollpersoner i byn. Eventuellt är "resten av spelarna" en enda, och spelet är specifikt för tre. Vet inte ännu hur väl det funkar med flera rollpersoner.
Tankar hittills är att prästen och huldran delar upp spelledaransvaret mellan sig och är lite i konflikt. I alla sociala konflikter avgör prästen vem som vinner, men i fysiska konflikter avgör huldran, när det är jämnt läge, där en beväpnad person räknas som två. Så en beväpnad mot två obeväpnade är jämnt, och huldran avgör. En obeväpnad mot en beväpnad så vinner den beväpnade, och så vidare.
Dessutom: Den som vill undvika prästens sociala makt kan göra det genom att dricka brännvin. Då får man agera som man vill. Och om det är trolltyg inblandat så är det alltid huldran som avgör. Om hon blåst i din gevärspipa för att du aldrig ska missa, om du har fått en kniv i dvärgastål, eller om älvorna är i närheten och blandar sig i, då spelar antalet ingen roll längre, och till och med sociala konflikter avgörs av huldran. (Känns som att ett flödesschema behövs här!)
För övrigt spellederi vacklar jag lite, men just nu lutar jag mot att prästen är SL när det är flera människor i scenen, och huldran är SL när du är ensam eller tillsammans med oknytt. Huldran är inte SL bara för att du har en kniv i dvärgastål, men väl om gårdstomten är närvarande.
Jag föreställer mig också ett relationsschema där prästen ritar upp relationer med raka pilar, hierarkiskt ordnat efter social status, och huldran ritar ut rollpersonernas begär, som går tvärs över detta och med böjda pilar. Men jag vet inte om detta ska göras som prepp innan spel, eller om det ska ritas upp under spelets gång. Jag gillar ju när det går snabbt att komma igång och spela, så jag lutar mer åt det senare, men vet inte riktigt detaljerna ännu.
https://www.rollspel.nu/threads/skymning-över-okänd-stig.78961/
Även tangentiellt relevant är tråden om gamla svenska tilltal:
Gamla svenska tilltal
Ädla och högaktiga forumsmedlemmar! Som svensk har jag någon sorts vestigial känsla för gamla svenska tilltal, uppsnappat till stor del från Åsa-Nisse, men det är mycket fläckvis, och jag lyckas inte hitta någon ordentlig guide på nätet. Så jag tänkte fråga forumet om hjälp. Placerat i...
www.rollspel.nu
Min process med rollspelsmakande funkar lite såhär: Jag kommer på en idé, låter den gro lite, kanske skriver litegrann, sedan ger jag upp den och går vidare. Men om det är något intressant kommer den ofta tillbaka, kanske muterad. Och över tid växer den till något som kan speltestas. Då speltestar jag det, och antingen funkar det eller så funkar det inte. Ett spel som inte känns riktigt rätt vid första speltestet blir oftast övergivet för alltid. Vi får se hur det blir med det här konceptet.
---
Så, mitt nytag på det här spelet sätter det i ett lite odefinierat 1800- eller tidigt 1900-tal. Vi är i en by ute i skogen, i bergen eller liknande. Nära vildmark, långt från stad. Här finns en präst och en kyrka, och i skogen runtomkring finns oknytt. Oknyttens drottning är huldran, även känd som Freja. Förr dyrkad och hyllad, men numera demoniserad av kyrkan.
Spelet har två spelledare: en som spelar prästen och en som spelar huldran. Prästen står för samhörighet, trygghet och mänskliga relationer, men också för hierarki, status quo och förtryck. Huldran står för frihet, vildmark, individualitet och kreativitet, men också för egoism, våldsamhet och galenskap. Resten av spelarna är rollpersoner i byn. Eventuellt är "resten av spelarna" en enda, och spelet är specifikt för tre. Vet inte ännu hur väl det funkar med flera rollpersoner.
Tankar hittills är att prästen och huldran delar upp spelledaransvaret mellan sig och är lite i konflikt. I alla sociala konflikter avgör prästen vem som vinner, men i fysiska konflikter avgör huldran, när det är jämnt läge, där en beväpnad person räknas som två. Så en beväpnad mot två obeväpnade är jämnt, och huldran avgör. En obeväpnad mot en beväpnad så vinner den beväpnade, och så vidare.
Dessutom: Den som vill undvika prästens sociala makt kan göra det genom att dricka brännvin. Då får man agera som man vill. Och om det är trolltyg inblandat så är det alltid huldran som avgör. Om hon blåst i din gevärspipa för att du aldrig ska missa, om du har fått en kniv i dvärgastål, eller om älvorna är i närheten och blandar sig i, då spelar antalet ingen roll längre, och till och med sociala konflikter avgörs av huldran. (Känns som att ett flödesschema behövs här!)
För övrigt spellederi vacklar jag lite, men just nu lutar jag mot att prästen är SL när det är flera människor i scenen, och huldran är SL när du är ensam eller tillsammans med oknytt. Huldran är inte SL bara för att du har en kniv i dvärgastål, men väl om gårdstomten är närvarande.
Jag föreställer mig också ett relationsschema där prästen ritar upp relationer med raka pilar, hierarkiskt ordnat efter social status, och huldran ritar ut rollpersonernas begär, som går tvärs över detta och med böjda pilar. Men jag vet inte om detta ska göras som prepp innan spel, eller om det ska ritas upp under spelets gång. Jag gillar ju när det går snabbt att komma igång och spela, så jag lutar mer åt det senare, men vet inte riktigt detaljerna ännu.