Nekromanti Skyrealms of Jorune...

walium

Ganska töntig, faktiskt
...är någon slags science-fantasy-spel enligt en sökning här på forumet. Men vad betyder det och är det bra? Såg det nämligen här för en ganska billig penning.

Arfert

Facit
Jorune är ett av de verkligt klassiska SF-rollspelen (första versionen kom i mitten på 80-talet), som man kan kalla SF-spelens "Tekumel". Det utspelar sig på en planet med en helt annorlunda kultur, flora och fauna än den jordiska som är väldigt genomarbetad. Människorna på planeten har helt tappat kontakten med den jordiska kulturen och blivit en del av den utomjordiska kulturen själva.

Det var 15 år sen jag spelade det senast, men på den tiden var det ett av mina favoritspel... Det man kan säga är att spelets styrka är även dess största svaghet; just för att allt är så "alien" så krävs det massor av inlevelse både för spelare och spelledare.

En annan grej är att illustrationerna i spelet var helt outstanding för sin tid, som klassiska oljemålningar. Det är fortfarande få spel som har lika bra bilder.

Den bästa versionen är 2nd edition, om du kan hitta den.

läs mer på www.jorune.org

Storuggla

Champion
Jorune är ungefär som Tekumel, fast sämre. Skumma aliens, samma bakgrund och samma publikationskatastrofer. Dock fler laservapen i Jorune. Fanns en hemsida förut, vet itne om den är aktiv fortfarande. Jag var aldrig så värst impad av Jorune, ifall det är någon måttstock.

Storuggla, kitten in headlock

Arfert

Facit
nej inte alls som tekumel, fast de ofta jämförs... är ju som att jämföra CoC och Kult eller Vampire... det är STOR skillnad...

enda likheten är att det finns människor som tappat kontakten med sin ursprungsvärld och förändrat sin kultur... Tekumel känns ju mycket mer gamla jordiska kulturer, trots allt.

men akta er för tredje editionen, den är stympad och svårspelad.

Storuggla

Champion
"enda likheten är att det finns människor som tappat kontakten med sin ursprungsvärld och förändrat sin kultur... Tekumel känns ju mycket mer gamla jordiska kulturer, trots allt."

Likhet nog för mig. Jag fick Tekumelvibbar av Jorun när jag läste det, och dessutom tyckte jag Tekumel gjorde Tekumel bättre :gremwink:

Storuggla, ahoggyá!

Arfert

Facit
nja jag har ju spelat båda spelen ganska mycket.. så där Jorune är alien är Tekumel som att spela nån blandning av gamla kulturer från mellanamerika och sydöstasien... mycket onda gudar, bärstolar och fjäderprydnader, blandat med gamla ruiner, om du fattar... och palatsintriger på det. Jorune har inga jordiska referenser alls.

Storuggla

Champion
Men... jag fick fortfarande Tekumel-vibbar av Jorune. Det är försent att ändra på det. Dessutom är Prof. MAR Barker tuffare än den nörd som skrev Jorune :gremwink:

Storuggla, it's been growing for a while

Rosen

Myrmidon
Jorune är ungefär som Tekumel, fast sämre.

Eller mycket coolare, beroende på smak.
Båda utspelas i världar där människorna var ditflyttade en gång i tiden (och har sedan länge blivit en del av lokalmiljön i Tekumel, hör nästan men inte riktigt hemma där i Jorune) och har väldigt distinkta lokala kulturer (med märkbara jordiska förlagor i Tekumel, utan i Jorune). I båda handlar mycket av spelupplevelsen om culture gaming, att sätta sig in i hur folk egentligen lever i spelvärlden och haka på. Där upphör likheterna.

--
Åke

Arfert

Facit
Att Tekumel är tuffare är det ju inget snack om.. det FINNS ingen tuffare spelvärld än Tekumel... den är ju både stenhård och supergrym.

Jorune är mer mysigt och culture gaming som Rosen skrev...

Nightowl

Champion
Dessutom är Prof. MAR Barker tuffare än den nörd som skrev Jorune
Fast han är åtminstone förståelig. Att spela Tekumel känns väldigt mycket som att farbror Uffe bjuder ned en i källaren för att leka med sin stora fina tågbana (som man givetvis inte får röra).

Erik