Nekromanti Släktforskning?

solvebring

Superhero
Hej!

Jag skulle vilja släktforska. ... Men det går tydligen inte utan kosing? Om man nu inte vill ta den länga vägen och släpa sig igenom fysiska böcker och kontakta arkiv och skit alltså... För det tänker jag inte göra. Nej, jag menar alltså via nätet.

Har kollat runt en hel del men allt som är gratis är rätt så tydligt bara värdelöst skräp.

Men man vet ju aldrig... Tacksam för tips.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur man öht skulle kunna släktforska utan att ta sig igenom fysiska böcker, arkiv och skit. Jag tror inte svenska kyrkan lagt upp alla kyrkböcker online liksom...eller har de? (Det finns ju helt klart -en del- såna efforts som är helt awesome; all korrespondens mellan brittiska imperiet och Qingimperiet finns tex upplagd på nätet, och kan accessas med studentlösenord och så).

G

Guest

Guest
solvebring said:
Hej!

Jag skulle vilja släktforska. ... Men det går tydligen inte utan kosing? Om man nu inte vill ta den länga vägen och släpa sig igenom fysiska böcker och kontakta arkiv och skit alltså... För det tänker jag inte göra. Nej, jag menar alltså via nätet.

Har kollat runt en hel del men allt som är gratis är rätt så tydligt bara värdelöst skräp.

Min far har framgångsrikt släktforskat ett bra tag och kommit så långt att det börjar bli knivigt att hitta dokumentation. Så har du några specifika frågor så kan jag ju fråga min far.

solvebring

Superhero
Stövelkatten said:
solvebring said:
Hej!

Min far har framgångsrikt släktforskat ett bra tag och kommit så långt att det börjar bli knivigt att hitta dokumentation. Så har du några specifika frågor så kan jag ju fråga min far.
Okej, soft.
Först och främst om han känner till några billiga eller konstnadsfria onlinetjänster.

solvebring

Superhero
Ymir said:
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur man öht skulle kunna släktforska utan att ta sig igenom fysiska böcker, arkiv och skit. Jag tror inte svenska kyrkan lagt upp alla kyrkböcker online liksom...eller har de? (Det finns ju helt klart -en del- såna efforts som är helt awesome; all korrespondens mellan brittiska imperiet och Qingimperiet finns tex upplagd på nätet, och kan accessas med studentlösenord och så).
Nej, det är sant. Jag vet inte heller men du har nog rätt. Dock tror jag att man nog kan ta sig en bra bit med de arkiv som finns online.

Sapient

Swashbuckler
Jag tror en jäkla massa kyrkböcker och soldatmönstringsprotokoll är inscannade och finns tillgängliga. Men det kostar i regel pengar att få komma åt dem.

Jag tror Riksarkivet har en en tjänst som är öppen för allmänheten. Svenska kyrkan har i alla fall en service där man kan få svar på församlingshistorik (vilka församlingar som legat var osv.) och vart man då bör vända sig med sina frågor.

Kika på nätet och se vad som finns.

(Anledningen till alla "jag tror" är att jag inte släktforskat själv, men en släkting har. Jag brydde mig dock inte om att ställa så mycket frågor om proceduren, så det bygger mycket på vad han sa, eller vad jag uppfattade det som ia f.)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det finns ett par hjälpmedel som jag tror matchar din ambitionsnivå.
Ett av den är Sveriges dödbok, en sökbar CD. Den kostar 600:- men kan kanske lånas av bibliotek eller "snälla bekanta". Det finns även fler.liknande skivor från samma utgivare.

Med den bör du kunna hitta några generationer i alla fall.

Lycka till!
//EvilSpook

solvebring

Superhero
EvilSpook said:
Det finns ett par hjälpmedel som jag tror matchar din ambitionsnivå.
Ett av den är Sveriges dödbok, en sökbar CD. Den kostar 600:- men kan kanske lånas av bibliotek eller "snälla bekanta". Det finns även fler.liknande skivor från samma utgivare.

Med den bör du kunna hitta några generationer i alla fall.

Lycka till!
//EvilSpook
Tackar för tipset! Då ska jag kika lite på de här befolkningsböckerna/skivorna får vi se.

G

Guest

Guest
solvebring said:
Okej, soft.
Först och främst om han känner till några billiga eller konstnadsfria onlinetjänster.
Min far föreslår att det första du bör göra är att ta reda på lite basfakta från dina föräldrar och mor/far-föräldrar. Vilka är dina föräldrar? Var bodde de under sitt liv? Har du några kusiner? Vilka var deras föräldrar? Åkte nån till Amerika i början av förra seklet?

När du byggt upp en liten databas med detta kan du bege dig ut på internet. Sveriges bästa tjänst för släktforskning är Ancestry vilken består av bland annat inscannade kyrkböcker, passagerarmanifest från amerikabåtarna och dylikt. Priset per månad är från 135 kr/mån om du vill söka i Sverige och upp till 295 kr/mån om du även vill ha möjlighet att söka lite mere internationellt.

Ett annat tips han gav var att leta upp andra i ditt nu framforskade släktträd som har samma anfäder med hjälp av google. Har du riktigt med tur så har även dessa ägnat sig åt släktforskning och då kan det vara så enkelt att ni byter databaser och blir på så vis mångt rikare.

Är du riktigt lat kan du låta ett proffs göra allt jobb; då ska du vända dig till Släktforskarnas Hus i Leksand.

eldilon

Veteran
Kan bara instämma i Stövelkattens inlägg!

Man brukar prata om att det är viktigast att samla information från de levande först. Arkiven försvinner (oftast) inte, men de äldre i en släkt kan sitta på massa information som inte finns nedskrivet någonstans och som försvinner så småningom.

Levande släktingar kan ju dessutom ofta ge annan intressant information om sig själva och sina nära släktingar som man inte kan få från kyrkoböcker eller liknande arkiv.

Om du förresten är intresserad av en databas att lägga in informationen i finns det många att välja på. Jag har ingen aning vilken som är bäst men min sambo har använt Min släkt, den finns som shareware (inga andra begränsningar än att det kommer upp en irriterande ruta då och då, annars kostar det 350 SEK).

Min Släkt