Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Lustigt, jag går precis i tankar kring hur man ska starta upp en ny kampanj i D&D. Jag tänkte att man skulle få två alternativ:
-Antingen så slår man 2d6+6 för varje grundegenskap och väljer sedan fritt var dessa ska placeras.
...eller så...
-Slår man 3d6, väljer de två bästa tärningarna för att därefter addera sex. Men! Man får inte väja var dessa siffror ska hamna. Man slår de i den ordning de kommer: Str, Con, Dex, Int, Wis, Cha.
Jag tycker att det första alternativet ger tillräckligt bitiga rollpersoner för en hjälteaktig kampanj. Men det andra är coolare, då man som spelare tvingas spela en rp som kanske har väldigt blandade kvalitéer och kanske inte är så apgrym på just bara en grundegenskap, utan mer-än-medelbra på de flesta istället. Vilket öppnar för ett rollspelande som kräver mer än bara höga värden på karaktärsbladet. Ok, ska man vara riktigt hardcore så slår man ju bara 3d6 rakt upp och ner och sätter ut det som slås fram på karaktärsbladet, men jag tror att det bara är jag i hela rollspels-Sverige som verkligen skulle acceptera en sådan framslagningsmetod...
Men den största fördelen med det andra alternativet ovan och med att slå fram siffror, vilka de än är och står för, är att man får en mer verklighetstrogen karaktär! Min rollperson är alltså lik mig själv, man kan ju inte välja tex hårfärg eller vilka starka/svaga sidor man har. Det är ofta ett resultat av slump, släktens gener och miljön där man växte upp. IRL så brukar man ju till slut inse att man är en person med både bra och dåliga sidor. Att göra en sådan rollperson är sällan ett populärt val för mina spelare, men då avsäger de sig samtidigt den häftiga utmaningen det innebär att försöka göra en vardaglig person med bra och dåliga sidor till en riktig hjälte!
/Basse
-Antingen så slår man 2d6+6 för varje grundegenskap och väljer sedan fritt var dessa ska placeras.
...eller så...
-Slår man 3d6, väljer de två bästa tärningarna för att därefter addera sex. Men! Man får inte väja var dessa siffror ska hamna. Man slår de i den ordning de kommer: Str, Con, Dex, Int, Wis, Cha.
Jag tycker att det första alternativet ger tillräckligt bitiga rollpersoner för en hjälteaktig kampanj. Men det andra är coolare, då man som spelare tvingas spela en rp som kanske har väldigt blandade kvalitéer och kanske inte är så apgrym på just bara en grundegenskap, utan mer-än-medelbra på de flesta istället. Vilket öppnar för ett rollspelande som kräver mer än bara höga värden på karaktärsbladet. Ok, ska man vara riktigt hardcore så slår man ju bara 3d6 rakt upp och ner och sätter ut det som slås fram på karaktärsbladet, men jag tror att det bara är jag i hela rollspels-Sverige som verkligen skulle acceptera en sådan framslagningsmetod...
Men den största fördelen med det andra alternativet ovan och med att slå fram siffror, vilka de än är och står för, är att man får en mer verklighetstrogen karaktär! Min rollperson är alltså lik mig själv, man kan ju inte välja tex hårfärg eller vilka starka/svaga sidor man har. Det är ofta ett resultat av slump, släktens gener och miljön där man växte upp. IRL så brukar man ju till slut inse att man är en person med både bra och dåliga sidor. Att göra en sådan rollperson är sällan ett populärt val för mina spelare, men då avsäger de sig samtidigt den häftiga utmaningen det innebär att försöka göra en vardaglig person med bra och dåliga sidor till en riktig hjälte!
/Basse