Visst, valen av färdigheter och vilken nivå en går in i konflikter på är ju input till berättandet men annars är det väl ett väldigt bra exempel på "slå en massa tärningar, tärningarna är resurser som du kan göra olika saker med"?Finns ett gäng berättarspel som använder detta, som Rory's Story Cubes eller Once Upon a Time. Det enda jag spel, som är närmast rollspel, som jag kan tänka mig är Universalis. Där vadslår man med resurser i början av en runda och den som vinner får använda sina resurser för att komma på en berättelse. Ett spel som skapar rätt spretiga berättelser, så det är inte direkt bra, men jag hade varit nyfiken på rollspel som faktiskt använder det.
Min poäng är dock att man kanske får tänka bort hur slumpmomentet ska fungera (tärningar). Once Upon a Time hade funkat som ett rollspel, enligt mig.
På ett sätt fungerar Dogs in the Vineyard på detta sätt. Man väljer förvisso vilka färdigheter/egenskaper man slår för men sedan är det resultatet fast och man spenderar delar av resultatet varje runda. Där går det förvisso att eskalera konflikten, vilket ökar risken i konflikten, för att slå fler resultat att spendera.
Jag hade också kunnat tänka mig ett skräckspel där man har X resurser att spendera på effekter (tänk resurserna som färdigheter) men vid varje ny scen förlorar varje spelare en slumpvis vald resurs.
Om THZ inte kikat på det så är det ett system för att lösa konflikter som börjar med att båda parter slår en hög tärningar och sedan använder dem för att "ta stick" (typ whist). Resultaten av "sticken" ger output och när tärningar väl är slagna är det ingen slump inblandad. Lösandet av konflikten i berättelsen kan gå snabbt (som i en revolverduell) eller långt och utdraget (en förhandling som börjar på en plats, fortsätter på en annan och eskalerar till en brottningsmatch 30 min senare på en tredje).
Det är ett system med fokus på historieberättandet snarare än taktik och det finns därmed inte en massa taktiska finesser men principen är där.
Rickard, är inte Thrice ganska mycket det här? Eller minns jag fel?
Last edited: