Personligen har jag lyckats undvika det, men jag var med om en olycka där en kvinna föll och slog i bakhuvudet.
Resultatet: Hjärnskakning vilket resulterade i tillfällig medvetslöshet och partiell minnesförlust (hon minns inte vad som hände precisnär hon ramlade). Permanenta skador: problem med lukt/smaksinnet pga. hjärnskador.
När en person blir träffad i skallen (hjärnan) så uppkommer skador främst på tre olika sätt:
1) hjärnan blir omskakad, vilket kan resultera i medvetslöshet, minnesförlust, skador på sinnena och i allvarligare fall hjärnblödning som kan leda till döden.
2) Krossat skallben, vilket ofta leder till (extern, alltså på utsidan av själva hjärnan) hjärnblödning. Dödligt, men (relativt) lätt att behandla, man kunde faktiskt åtgärda det redan på stenåldern...
3) Penetration in i hjärnan, antingen av benflisor från det krossade skallbenet eller från vapnet. I pricip samma resultat som en hjärnblödning, men oftast dödlig. Notera dock att det går att överleva även den typen av skador, men de permanenta skadorna blir oftast allvarliga (blindhet, paralysering, minnesförluster, stora personlighetsförändringar osv.).
Ju hårdare föremål och ju hårdare det träffar desto större är risken att skadorna blir allvarliga (/images/icons/doh.gif), för att bara knocka någon vill du ha ett mjukt/fjädrande föremål som inte riskerar att krossa skallbenet. Ett riktigt hårt knytnävslag kan få någon att svimma (men man skadar antagligen handen om den inte är skyddad). Chanser? jag vet inte riktigt, 10-20% om man satsar på det skulle jag gissa på. Med ett bra tillhygge (stekpanna, någon?) så stiger nog chansen till 80-90%.
/Henrik