Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,072
Jag tycker nya Drakar och Demoner verkar awesome, men en sak som verkligen gjorde mig förvånad är att man slår fram grundegenskaperna. Denna förvåning gjorde att jag började fundera kring denna företeelse rent allmänt och det vore kul att bolla lite tankar om det. Detta handlar alltså rent allmänt om att slå fram grundegenskaper, det handlar inte enkom om DoD.
Jag förstår verkligen inte grejen med att slå fram grundegenskaper. Jag förstår inte hur det gör spelet roligare eller gör min rollperson mer intressant. Om jag ägnar tid åt att tänka ut en karaktär som jag verkligen vill spela tycker jag att det är jättekonstigt att allt jag funderat ut går i stöpet för att jag hade otur med tärningarna.
Ett motargument jag stött på ibland är att det ju ofta erbjuds olika metoder för att slå fram. Man tar bort tärningen med lägst värde, man slår om en tärning, man tar bort den sämsta siffran etc. Men för mig är dessa metoder bara ett bevis för att framslagandet i grunden är dålig. Man försöker kringgå de uppenbara nackdelarna med företeelsen.
Jag kan tänka mig två situationer där det kan vara till fördel att slå fram grundegenskaper. Den första är om man vill spela knappt och galet och få fram så knasiga rollpersoner som möjligt. Den andra är om man vill slå fram grundegenskaperna innan man ens tänkt ut vilken rollperson man vill spela och sedan formar sin karaktär efter resultaten. Men är dessa situationer verkligen så vanliga att hela metoden med att få sina grundegenskaper borde modelleras därefter?
Vad säger ni? Vad finns det annars för fördelar med att slå fram grundegenskaper? Vad missar jag?
Jag förstår verkligen inte grejen med att slå fram grundegenskaper. Jag förstår inte hur det gör spelet roligare eller gör min rollperson mer intressant. Om jag ägnar tid åt att tänka ut en karaktär som jag verkligen vill spela tycker jag att det är jättekonstigt att allt jag funderat ut går i stöpet för att jag hade otur med tärningarna.
Ett motargument jag stött på ibland är att det ju ofta erbjuds olika metoder för att slå fram. Man tar bort tärningen med lägst värde, man slår om en tärning, man tar bort den sämsta siffran etc. Men för mig är dessa metoder bara ett bevis för att framslagandet i grunden är dålig. Man försöker kringgå de uppenbara nackdelarna med företeelsen.
Jag kan tänka mig två situationer där det kan vara till fördel att slå fram grundegenskaper. Den första är om man vill spela knappt och galet och få fram så knasiga rollpersoner som möjligt. Den andra är om man vill slå fram grundegenskaperna innan man ens tänkt ut vilken rollperson man vill spela och sedan formar sin karaktär efter resultaten. Men är dessa situationer verkligen så vanliga att hela metoden med att få sina grundegenskaper borde modelleras därefter?
Vad säger ni? Vad finns det annars för fördelar med att slå fram grundegenskaper? Vad missar jag?