Nekromanti Slå hål på ILLUSIONer?

Pendragon

Swashbuckler
Besvärjelsen ILLUSION i Magiboxen skapar en illusion som har grundegenskaper och kan göra fysisk skada om man inte genomskådar den. Den har mao fysisk form tills man inser att det är en illusion. Så långt allt väl.

Två frågor:

Kan man skada ILLUSIONen med fysiskt våld?

Ska man bara slå för att förhäxa en person eller ska alla inom synhåll för ILLUSIONen riskera att förhäxas?

Jag har inte kollat i boken, men jag tolkar den som att alla som kan se illusionen( dvs är inom syn/hörsel-etc-håll) kan tro på den. Just me and my 2 cents, though!

Rickard

Urverk speldesign
Första frågan är en klurig en.. Har själv våndats över den.. Som jag ser det (kom på det nu) så kan en ILLUSION dö av KP-förlust, men detta för att attackeraren ser skadan och antar att den är dödlig och på så sätt tror att den dör.. Om den inte dör (vilken den inte kan) så genomskådas den direkt (inget slag) och försvinner..

Ang. förhäxning.. Kommer ihåg en episod då en SL ville slå för alla inom räckvidden när jag spelade OBEMÄRKT för 20 orcher.. Risken att besvärjelsen inte funkade på flertalet några orcher var rätt stor. Visserligen är detta Harmonism men saken är densamma..
Som jag ser det så kan en ILLUSION bara genomskådas om den uppträder onaturligt, t.ex. bara "ploppar upp" ur ingenstans, skadar utan att skada eller om man vet att magikern är illusionist. Att alla automatiskt kan genomskåda en ILLUSION tycker jag bara är löjligt..

/[color:448800]Han</font color=448800> som funderar på att ha en automatisk slutkommentar som säger "Allt det jag skriver är mina egna åsikter och inget annat" men då skulle hans nuvarande slutkommentar förlora värde

Feuflux

omjonasson.se
Ska man bara slå för att förhäxa en person eller ska alla inom synhåll för ILLUSIONen riskera att förhäxas?

Alla som ser illusionen kan förhäxas av den.

Kan man skada ILLUSIONen med fysiskt våld?

Hmm, den var klurigare. Måste läsa på lite....snart tillbaka. Nu är jag tillbaka (du märkte säkert inte ens att jag var borta /images/icons/smile.gif). Men det stod inget om att skada illusioner i magiboxen så jag får improvisera istället. Om man (för att ta första exemplet som dök opp i mitt inre) hugger en illusion, som man är helt övertygad om är verklig, av ett skogstroll i huvudet med ett svärd så borde ju illusionen ta skada av detta och troligtvis "dö". Man har ju "dödat" skogstrollet liksom. Har inte tänkt på det här faktiskt.... är brist på illusioner hos mig.... hmm, antar att jag skulle göra det som passar bäst när jag SL:ar en situation där jag måste bestämma mig för vad som händer egentligen.

Pendragon

Swashbuckler
Vad sägs om att man får en chans att genom skåda om man pluggar t ex ett illusionstroll i huvudet, och får någon form av bonus beroende på hur mycket skada man orsakar?

Direkta regler blir knepiga, utan man får nog mest lita på att SL kan höfta det lite...

Rickard

Urverk speldesign
"Vad sägs om att man får en chans att genom skåda om man pluggar t ex ett illusionstroll i huvudet, och får någon form av bonus beroende på hur mycket skada man orsakar?"
Njaee.. Det är nog bättre om SL höftar.. Själv är jag inte så förtjust i specialregler i enskilda fall..

Tänkte bara nämna att jag läste igenom mitt inlägg igen och tänkte kommentera det..
"Att alla automatiskt kan genomskåda en ILLUSION tycker jag bara är löjligt.."
Jag menar "Att alla automatiskt får chansen att kan genomskåda en ILLUSION tycker jag bara är löjligt.."

Hmmm.. Vidare.. Jag har, som skrivet, lyckats förlora Magiboxen men lyckligtvis har jag skrivit av några magiskolor med alla besvärjelser i kort form.. Jag kan ju alla besvärjelser utantill (förutom varaktighet och ibland SV) så det var tänkt att spelarna skulle läsa dem..
Detta är vad jag baserar mina teorier på..

" Magikern frammanar en illusion med STO 3/E som magikern använder för detta ändamål. En varelse har grundegenskaper på högst vad den kan ha, men har magikerns färdighetsvärde. Illusionen försvinner bara om den "dör", om man genomskådar (se AVBILD) den eller om magikerns koncentration bryts. "

Jag var rätt ung (15, tror jag) när jag skrev detta och detta är det enda som jag har i magiväg.. /images/icons/frown.gif Måste skaffa Magiboxen (eller i.a.f. de dryga 1000 besvärjelserna)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle vara tacksam om någon kunde skriva hur det eg. är