Nekromanti Slå ihjäl en dag i Stockholm

Übereil

Swashbuckler
Det lutar starkt åt att jag imorgon ska bege mig till våran fagra huvudstad och göra ett arbetsprov. Arbetsprovet kommer ta ungefär en och en halv timme att utföra, så jag skulle gissa att det blir två och en halv timme som spenderas på arbetsplatsen i fråga.

Grejen är att jag ska åka buss dit och jag dyker upp 10 och åker 18. Med tanke på det jag nämnt ovan så innebär det att jag har fem och en halv timme i Stockholm jag inte har den blekaste aning om vad jag ska göra med.

Så, hur kan man slå ihjäl fem timmar i Stockholm? Både direkt och indirekt hjälp skulle uppskattas.

(Direkt hjälp: träffas och spendera tiden tillsammans. Indirekt hjälp: tips på tänkbara aktiviteter.)

Übereil

Eksem

Champion
Har bara indirekt hjälp:

Muséer upptar minst 1 timme av din tid, och för sådana som mig blir det inte sällan 2 timmar. Stockholm har många fina tycker jag (som aldrig varit i New York), såsom Medelhavsmuséet, Nationalmuseum, Tekniska Museet och fler.

Vad gäller shopping kan jag lätt ägna 2 eller fler timmar en dag åt ren nördshopping om jag skulle vilja. Min vanliga nördvända består av Alvglans, Staffars Serier, den andra tidningsbutiken på Bellmansgatan, Comics Heaven i Gamla Stan, Science Fiction-bokhandeln och Serieboden (även den i gamla stan). I den andra delen av stan finns ju också Arcane, som med sitt mysiga second hand-utbud gällande brädspel, rollspel och kortspel kan äta en hel del tid trots sin ringa storlek. Sedan finns det en hel del rimlig klädshopping att göra i Stockholm, oavsett smak och plånbok.

Det finns ju alltid bio, förstås, även om det inte är något jag själv ägnar mig åt.

Det finns en hel del skatespots i staden, om man gillar att åka bräda. Björns Trädgård och Observatorielunden är de bästa centrala platserna.

Är det bra väder är det, tycker jag, en väldigt trevlig stad att bara flanera i. Jag går gärna runt i några timmar.

På Kungsholmstorg finns Dragon's Lair, ett spelcafé kan man väl säga, eller nördfritidsgård. Det är lite olika vad som pågår där olika tider på dygnet och i veckan, men det finns speldatorer och lånebrädspel och annat. Men det är en väldig chansning att veta vilka som är där.

För ölfantaster finns en del bra ölhak, finns dock bättre tipsare än jag på det området på det här forumet :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Trevligt, jag var orolig för att jag skulle behöva hänga på SF-bokhandeln i fem timmar... :gremlaugh:

Hur långt är det från centrum (centralstationen etc) till Arcane? Och hur långt är det till Dragon's Lair? Då jag inte gillar vare sig öl eller serier så var det de två tipsen som verkade intressantast, bortsett från museer (och i Dragon's Lair kan man väl om inte annat sitta och läsa om man inte har något bättre för sig).

Übereil

Storuggla

Champion
"Hur långt är det från centrum (centralstationen etc) till Arcane?"

Hitta.se säger 2.7 kilometer om man kör bil, men då kör men några meter i konstiga riktningar också.

"Och hur långt är det till Dragon's Lair?"

1,2 kilometer enligt samma sida men där ser jag en uppenbar genväg för gångtrafikanter som drar av 200-500 meter kanske.

Storuggla, ett nedrans träd

hakanlo

Hero
Eksem said:
På Kungsholmstorg finns Dragon's Lair, ett spelcafé kan man väl säga, eller nördfritidsgård. Det är lite olika vad som pågår där olika tider på dygnet och i veckan, men det finns speldatorer och lånebrädspel och annat. Men det är en väldig chansning att veta vilka som är där.
Vill bara tillägga att Dragon's Lair har bra utbud av brädspel och kortspel i sin butik, som därför är klart värd ett besök. De har allmänt bättre priser än SF.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tekniska museet har en intressant temporär rymdfartsutställning med bland annat riktiga rymdkapslar från 1960-talet. Det går buss från Sergels Torg. Nackdelen är att det kostar ett par hundralappar i inträde.

Möller

Hubert Hortlax
Jag ska till stan imorgon visade det sig, så finns det intresse kan vi möta upp. Ta en kopp kaffe, dra runt i gamla stan eller nått.