Nekromanti Slå ihop färdigheter

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Jag har tre färdigheter som jag funderar på att slå ihop. Kunskapsfärdigheter, Värdera och Hantverk. Anledningen är för att de inte används tillräckligt. Hantverk tar i regel alltför lång tid för att användas (i spelet) på ett vettigt sätt, Värdera kan man anlita någon till att göra och Kunskapsfärdigheterna är färdigheter som anger teoretisk kunskap. I de två förstnämnda har jag även inbegripit historisk kunskap. Om jag utökar Kunskapsfärdigheterna till delvis praktisk kunskap så kan Värdera och Hantverk lika gärna ingå däri, eller vad säger ni?

Sedan funderar jag att blanda in Överklass i Kulturkännedom eller ta bort färdigheten helt. Dels så har jag aldrig använt färdigheten och dels så tycker jag att sociala klassen lika gärna kan säga hur väl man kan föra sig i en viss klass. Jag vet inte vad jag ska göra egentligen. Undre världen har jag redan tagit bort.

Btw, har indelat alla A-färdigheter i B-färdighetsnivåer, därav den specifika förklaringen för nivåerna.

/Han som bara har 39 färdigheter kvar om han tar bort de tre färdigheterna

från Kunskapsfärdighet said:
inriktning: andeplanskunskap, demonkunskap, drakkunskap, fiskekunskap, jordbrukskunskap, odödskunskap, etc.
Detta är samlingsnamnet för alla de kunskapsfärdigheterna som inte tagits i beskrivning då de är för smala i sitt användningsområde eller är så pass exotiska att endast en sysselsättning använder dem. Hitta på ett område som du tycker rollpersonen bör kunna och sätt ”kunskap” bakom det. Inga nivåer kommer att beskrivas i denna färdighet.
från Hantverk said:
inriktning: bryggning, drejning, fiske, garvning, gjutning, grovsmide, juvelsnideri, klensmide, läderarbete, stenhuggning, snickeri, sömnad, timmerarbete, träsnideri, tygfärgning, vävning.
När det krävs att skapa något med händerna så är någon inriktning i denna färdighet att rekommendera. Utövaren kan värdera allting i sin egen inriktning, kvalitet- som värdemässigt och då fungerar färdigheten som Värdera. Givetvis kan utövaren även reparera föremålen om rätt verktyg finns tillgängliga. Utövaren kan även göra hantverk som ligger i en närliggande grupp med halverat färdighetsvärde. Spelledaren bestämmer vad som kan bedömas som närliggande.



Nivå 1: Föremålen är varken vackra eller funktionella och värderas endast till en femtedel av priset.
Nivå 2: Utövaren kan kränga sina föremål till halva priset och göra relativt avancerade saker.
Nivå 3: Utövarens hantverk har godkänd kvalitet och kan säljas till normalpris.
Nivå 4: Föremålen värderas till dubbla priset. Utövaren får sätta sitt hantverkssigill på föremålet för att marka ut kvaliteten på föremålet.
Nivå 5: Föremålet kan värderas till femdubbla priset. Utövaren kan bearbeta mithril.
från Värdera said:
inriktning: böcker/pergament, drycker/kryddor, konstverk, mineraler/metaller/ädelstenar, riddjur, skinn/pälsar, slavar, smycken/juvelerararbeten, vapen/rustningar, vävnader, ägor.
Kan bestämma ett föremåls ungefärliga värde beror på skaparens skicklighet, föremålets skick, vanlighet i området, utsmyckningar och artistiska utseende. Är föremålet beryktat så varierar priset kraftigt liksom om det är magiskt, något som är svårt för en normal köpman att få reda på. Det värderade priset är alltid i runda tal och aldrig helt exakt. Misslyckas värderingen så räkna ut en differens mellan färdighetsvärdet och tärningsslaget och multiplicera talet med 10%. Priset felvärderas med så mycket. Är talet på tärningen ett udda tal så undervärderas föremålet och om det är ett jämnt tal så övervärderas den. Kom ihåg att man ändå bara kan få ut runt 50-70% av det egentliga priset om man säljer värdesaken även om man värderat den rätt. Köpmannen som köper den vill ju också ha en vinst.



Nivå 1: Har mest kännedom om priset på de vardagliga sakerna.
Nivå 2: Regelrätta gissningar om de flesta saker i inriktningen kan ske.
Nivå 3: Kan historiken och var någonstans föremålet är vanligast.
Nivå 4: Har djupare kunskaper inom sin inriktning och kan känna igen hantverkare genom deras verk.
Nivå 5: Kan känna om det är något speciellt med föremålet, som att det är magiskt eller vad föremålet har gått igenom. I vissa fall även veta vem som ägde föremålet innan dess förra ägare.
från Överklass said:
Hur man ska föra sig när det är dags att röra sig i de övre klasserna. Ger även kunskap om adeln.



Nivå 1: Har en kunskap i nivå med vilka adelstitlar som finns och vilka bestick man ska använda vid matbordet.
Nivå 2: Har kännedom om hur en duell ska utföras. Kan uttrycka sig förfinat.
Nivå 3: Känner till adelsfamiljers heraldiska vapen, färger, släktskap, utbredning och leverne.
Nivå 4: Har kännedom om adelsfamiljsmedlemmar och känner till rykten som går och frodas inom adeln.
Nivå 5: En mer fullärd sprätt får man leta efter. Känner till några mörka hemligheter om familjerna.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Lösa funderingar

Njae. Tankebanorna är rätta, men jag håller nog inte med dig till fullo. Jag har lite lösa funderingar som kanske inte leder någon vart...

Vi tar en färdighet i taget.

Värdera:
Värdera föremål kan ersättas med ett slag i en annan färdighet, t.ex. för att uppskatta värdet på ett schysst svärd används motsvarande vapenfärdighet. En gammal bok kan värderas med lämplig lärdomsfärdighet, ett smycke med lämplig hantverksfärdighet (se dock nedan) o.s.v. Jag har för mig att du redan använder den här principen i dina husregler.

Hantverk:
Japp, hantverksfärdigheterna är i praktiken oanvändbara i spel om man inte spelar en kampanj där man också ägnar sig åt att simulera "dödtiden" mellan äventyren. Det är förvisso realistiskt att en rollperson med bakgrund som smed har kunskap i Smide, men rent krasst är det ett slöseri med färdighetspoäng att köpa färdigheter som inte kan användas bara för att det ger rätt stämning och bakgrund och kommer förmodligen att leda till att spelarna bara väljer bakgrunder där man kan maximera utbytet av färdighetspoäng. Hantverksfärdigheterna kan dock användas för att värdera föremål enligt principen ovan, men man kanske kan lösa det på något annat sätt. Man kanske kan ersätta hantverksfärdigheterna med ett INT-slag eller liknande om SL och spelaren anser att rollpersonen har den kunskapen från sin bakgrund?

Kunskapsfärdigheter:
Tja, det är ju inte _en_ färdighet det här, utan massor. Du vinner egentligen inget på att slå ihop de två färdighetskategorierna ovan med Kunskapsfärdigheterna, resultatet är bara en ännu större kategori i stället för tre mindre.

Klass- och kulturkännedom tycker jag är en Kunskapsfärdighet.

Få se om jag kan summera mina snabba tankar:

- Värdera utgår, ersätts med slag i annan lämplig bruksfärdighet
- Hantverk, har mer med rollpersonens bakgrund att göra och saknar i stort sett praktisk användning i spel.
- Klass- och kulturkännedom kan vara en kunskapsfärdighet(sgrupp).

Dewil
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Lösa funderingar

"Tja, det är ju inte _en_ färdighet det här, utan massor. Du vinner egentligen inget på att slå ihop de två färdighetskategorierna ovan med Kunskapsfärdigheterna, resultatet är bara en ännu större kategori i stället för tre mindre."
Vilket var hela tanken. Det är jobbigt med tre färdigheter och mindre jobbigt med en. Om jag kapar ner det hela, så kommer jag att skriva lite utförligare vad man kan göra med kunskapsfärdigheten som man själv får hitta på.

"- Klass- och kulturkännedom kan vara en kunskapsfärdighet(sgrupp)."
Sant. Kulturkännedom är något jag ändå aldrig har orkat använt.

Ok, nu kanske det låter som att jag lika gärna kan slänga in alla teoretiska färdigheter i Kunskapsfärdighet, men det är bara det att jag vill ta bort de färdigheter som sällan används eller som jag inte... [och i denna stund så blev han kontaktad på Msn och efter att ha snackat med henne så glömde Rickard bort vad han mer skulle skriva för något]

"Man kanske kan ersätta hantverksfärdigheterna med ett INT-slag eller liknande om SL och spelaren anser att rollpersonen har den kunskapen från sin bakgrund?"
Kan säga att istället för yrken så får spelaren välja ifrån 5 levnadsbanor i mina regler. "Jaha", kanske du tänker. "Vad har det med saken att göra?". Jo, läs vidare nedan.

Den behagande
Ditt liv har hittills gått ut på att tillhandahålla folk tjänster eller varor.
Lärdomsfärdigheter 4 <-- Antal färdighetsval från den gruppen
Relationsfärdigheter 4
Skumraskfärdigheter 4
Vildmarksfärdigheter 2

Den bildade
Kunskapstörsten har för dig varit större än för andra.
Lärdomsfärdigheter 8
Relationsfärdigheter 3
Vildmarksfärdigheter 3

Den brottsliga
Ödet har styrt dig till att begå brott och på den banan har du fortsatt.
Lärdomsfärdigheter 3
Relationsfärdigheter 3
Skumraskfärdigheter 8

Den strövande
Vandraren som sällan har en fast boplats och som lever av det naturen ger.
Kampfärdigheter 2
Lärdomsfärdigheter 2
Skumraskfärdigheter 2
Vildmarksfärdigheter 8

Den stridslystna
Våldet som följde i din väg har sedermera blivit ditt levebröd.
Kampfärdigheter 4
Lärdomsfärdigheter 3
Relationsfärdigheter 3
Skumraskfärdigheter 2
Vildmarksfärdigheter 2

Man skulle kunna tänka sig att den färdighetsgrupp som man har flest val hos, ger utökat färdighetsnyttjande för de färdigheter som tillhör den gruppen. Alla praktiska färdigheter inbegriper kanske en viss teoretisk kunskap också. En soldat (stridslystna banan) har exempelvis praktisk kunskap med svärd men kan även värdera olika svärd och känner till olika legendsvärd och -krigare. Utöver detta så får även personen tillgång till kontakter som denne kan sammanknyta med färdigheten. Så en lärd man (bildade banan) som har alvkunskap (gamla färdigheten Kulturkännedom :gremwink:) har några alver i sin bekantskapskrets.

Kanske för att balansera upp det så får personer med teoretisk färdigheter kontakter, utöver vad denne kan använda färdigheten till medan de som har praktiska färdigheter även får teoretisk kunskap inom de områdena?

/Han som gärna försöker få in praktiska saker i teoretiska färdigheter, typ att Historia ger tillgång till historieberättning
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Lösa funderingar

Jag svarade på Dewil, mest för att han redan sagt mycket att det jag ville säga:

Jag håller med om att värdera bör inkluderas i det man kan något om och har haft erfarenhet (dvs en annan färdighet). Om man väldigt gärna skulle vilja veta rimliga priser på många föremål så är den såpass smal att den går in bland kunskapsfärdigheterna.

Det som håller mig från att slå ihop hantverk och kunskapsfärdigheterna är att jag ser de senare som rent teoretiska där jag skiljer på "Giftkunskap" och "Kunskap om Gift", där den andra inkluderas i den första men inte tvärtom (och jag använder den gamla beteckningen med "Kunskap om ...", förkortat "K.om ..." för teoretisk kunskap (måttligt fult med förkortning, ja, men man ser tydligt att det är en teoretisk färdighet och hur den hör samman med andra K.om-färdigheter)). På många håll får man då hantverk som inkluderar en kunskapsfärdighet, men många kunskapsfärdigheter har inget motsvarande hantverk, som "K.om Drakar".

Överklass och Kulturkännedom har jag som Etikett när det gäller den praktiska biten och den skulle väl hamna som "K.om Alver" om det gällde den andra teoretiska delen, alltså en kunskapsfärdigheterna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Jag vet inte vilken version av DoD som detta är men jag gissar att det är DoD6 eller senare då jag inte känner igen mig?

Jag tycker nog att du skall behålla någon form av inriktning på både Kunskapsfärdigheter och Hantverk. Om inte annat att man får ganska kraftiga minus om man ger sig på något som inte berör ens specialämne då t.ex. garvning och smide ligger ganska långt ifrån varandra eller att kunskap om flora och fauna ligger ganska långt ifrån kunskap om drakar.

Värdera skulle jag däremot göra generell. Kanske med någon form av specialisation som man kan värdera bättre.

Slå ihop Överklass och Kulturkännedom till en färdighet som heter något i stil med Etikett som gör att man kan föra sig i olika sammanhang. Även här kan man använda någon form av specialisation för att påvisa vilken miljö RP:n är mest van vid.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Re: Lösa funderingar

Överklass och Kulturkännedom har jag som Etikett när det gäller den praktiska biten och den skulle väl hamna som "K.om Alver" om det gällde den andra teoretiska delen, alltså en kunskapsfärdigheterna.
Hahahaha, jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt men det verkar som vi är inne på liknande tankar rörande detta :gremsmile:

C.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vet inte vilken version av DoD som detta är men jag gissar att det är DoD6 eller senare då jag inte känner igen mig?"

Att du inte känner igen dig är väl inte helt förvånande. Det har gått vilda debatter huruvida Hans mycket speciella hemmakok över huvud taget är en DoD. For the sake of the argument, låt oss kalla den för DDR och betrakta det som en helt egen version.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"Jag vet inte vilken version av DoD som detta är men jag gissar att det är DoD6 eller senare då jag inte känner igen mig?"
Kulturkännedom: EDD, DoD -91
Värdera: DoD -91 (Värdesätta i EDD)
Överklass: EDD
Kunskapsfärdigheter: (Kunskap om... i EDD och DoD -91)

Sedan har jag skrivit mina egna tolkningar av färdigheterna.

"Jag tycker nog att du skall behålla någon form av inriktning på både Kunskapsfärdigheter och Hantverk."
Ja, alltså. Om det inte gick fram så måste man välja en inriktning (kallas för specialisering i EDD), som drakkunskap, fiske, garvning eller konstverk och att varje inriktning är en egen färdighet.

Det man ska ställa sig är frågan: "Behövs verkligen närmare förklaring av de två färdigheterna?". Det var nog det jag hade tänkt att skriva innan jag avbröts från ett mess på msn. Det i kombination med att man inte använder färdigheten så mycket medan man spelar, har fått mig att undra om Hantverk och Värdera verkligen bör finnas kvar. Jag tycker att någon som pysslar med prylarna borde kunna värdera det också. En med färdigheten Rida kan värdera riddjur till exempel. Hur just värdera går till kan jag lika gärna förklara rent generellt i Utrustningskapitlet, där reglerna för droger, bärförmåga och mode ska finnas.

Kulturkännedom eller liknande färdigheter har jag inte heller använt mig av tillräckligt i DoD för att använda det. En slusk vid ett hov uppför sig som en slusk, även om denne försöker att låta bli. Står det däremot i rollpersonens bakgrund eller om spelaren har en vettig motivering att denne är van att föra sig i hovet, så gör denne inga uppenbara misstag. Inte ens om jag skulle ha den jättegenerella färdigheten Etikett så skulle den därför användas, såvida man inte kommer fram med en jättebra tillämpning med färdigheten.

Finna Dolda Ting och Låsdyrkning är exempelvis två riktigt smala färdigheter, men de används ofta och är alltså existensberättigade. Drogkunskap och Historia används sällan, men kräver en noggrannare förklaring än exempelvis Fiske och Skidåkning (som finns i EDD - men som jag tagit bort). Alltså är de två förstnämnda också existensberättigade. Värdera däremot, kan bakas in i alla färdigheter och behövs därmed inte. Hantverk används aldrig och behövs därmed inte förklaras närmare. Med Kulturkännedom så är jag tveksam. Överklass tar jag däremot bort.

Möjligtvis så får jag döpa om Kunskapsfärdigheten till något annat.

/Han som är trött och därmed kanske har lite luddiga formuleringar

från Kulturkännedom said:
inriktning: [folkslag].
Kunskap om seder, anor, skrock, religion, levnadsvanor, speciella egenskaper och historik om släktet/folkslaget.



Nivå 1: Vet åtminstone var de bor, hur de generellt ser ut och vilket språk de talar.
Nivå 2: Har kännedom om gudar, matvanor och säregna egenskaper hos folket.
Nivå 3: Känner till styret, högtider och ceremonier.
Nivå 4: Har kunskap om sägner, stora hjältar och andra liknande ting.
Nivå 5: Kan föra sig som om utövaren har vuxit upp i den kulturen.
<font size="1">[edit] Lade till, ändrade, omformulerade och gjorde allt möjligt.</font size>
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
EDD? Det var som faan. Jag har ju spelat EDD en masse och ändå kände jag inte igen mig :gremsmile: Nåväl får väl trösta mig med att det var kanske 10 år sedan och säga att det är mitt dåliga minne som spökar!

Nåväl, då är jag mer familjär med systemet.

Visst kan man resonera som dig och säga att färdigheter som inte används aktivt i äventyrarlivet bör tas bort eller redigeras något. Men jag kan tycka att de ändå bör finnas där som representation för vad man kan, som färdigheter generellt är.

Vad menar jag? Jo, man säger ju sällan att någon kan slåss bara för att det finns i hans bakgrund att han är en slagskämpe. Utan det krävs FV i Slagsmål eller annan lämplig färdighet.

Så att säga att en slusk vid hovet för sig som en slusk bara för att det är hans bakgrund är en ganska grov förenkling av "problemet" enligt mig.

Om jag läser mellan raderna så är det främst färdigheter som används av någon som har ett visst "yrke" (och då menar jag inte ett äventyraryrke) och som sålunda inte används så frekvent under ett spelmöte.

Kanske man kunde rippa en färdighet från D&D/D20-systemet som heter Profession och låta den vara ganska generell. Dvs. har man högt FV på Profession(Garvare) kan man sitt värv som garvare och där innefattas själva hantverksbiten, lite köpslå kanske samt att värdera djurhudar.

C.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"Visst kan man resonera som dig och säga att färdigheter som inte används aktivt i äventyrarlivet bör tas bort eller redigeras något. Men jag kan tycka att de ändå bör finnas där som representation för vad man kan, som färdigheter generellt är."
Jo, men nu är det så att det jag frågade var om det verkligen behövs noggrannare beskrivning på färdigheten, inte om jag skulle ta bort den. Om jag tar bort beskrivningen, så inkluderar jag det i någon annan färdighet som en inriktning. Det blir alltså såhär.

från en spekulativ beskrivning av färdigheten Kunskapsfärdighet said:
inriktning: andeplan, demoner, legenddjur, jordbruk, odöda, bryggning, drejning, fiske, garvning, gjutning, grovsmide, juvelsnideri, klensmide, läderarbete, stenhuggning, snickeri, sömnad, timmerarbete, träsnideri, tygfärgning, vävning, böcker/pergament, drycker/kryddor, geologi, slavar, smycken/juvelerararbeten, vapen/rustningar, vävnader.
Detta är samlingsnamnet för alla de kunskapsfärdigheterna som inte tagits i beskrivning då de är för smala i sitt användningsområde eller är så pass exotiska att endast en sysselsättning använder dem. Praktiskt kunskap finns i färdigheten såvida personen har vuxit upp med den sysselsättningen.



Nivå 1: Personen har haft kunskapsinriktning i sin närvaro under uppväxten men inte intresserat sig för det eller glömt bort det mesta.
Nivå 2:Utövaren har arbetat med det under en liten period.
Nivå 3:Utövaren har fortsatt i sina föräldrars fotspår.
Nivå 4:Utövaren är en av de framstående inom detta område.
Nivå 5:Utövaren är såpass erkänd att det kan ge tillträde till vissa platser.
Vad menar jag? Jo, man säger ju sällan att någon kan slåss bara för att det finns i hans bakgrund att han är en slagskämpe. Utan det krävs FV i Slagsmål eller annan lämplig färdighet.

Så att säga att en slusk vid hovet för sig som en slusk bara för att det är hans bakgrund är en ganska grov förenkling av 'problemet' enligt mig.
"
Så en alv måste ha "Kulturkännedom: alver", annars så kan denne inte bete sig som en alv? :gremsmile: Varför ska det vara så annorlunda för överklass/underklass? Varför måste det finnas en färdighet för sådant?

Men bra. Du fick mig att tänka igenom lite mer hur jag ska skriva ner i mina regler och vad jag ska ta med.

/Han som tidigare känt att han inte lyckats få en vettig tillämpning på levnadsbanorna
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En tanke som slog mig, som man kan göra är att du helt enkelt har en färdighet som heter Kunskap. Sedan så kan man intrikta sig mot olka saker som t. ex köpmannagrejer med allt vad det innebär.
At man gör den/dessa färdigheter så breda som möjligt.
Eler är jag helt ute & cyklar nu ??

/ Johan K, som svammlar lite i största allmänhet.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Inte ens om jag skulle ha den jättegenerella färdigheten Etikett så skulle den därför användas, såvida man inte kommer fram med en jättebra tillämpning med färdigheten.
Jag skulle inte våga påstå att det jag kommer att klämma ur mig nu är en jättebra lösning, men man skulle kunna göra så att B-FV-värdet i färdigheten ger en uppfattning om hur mycket bättre än sin _nuvarande klass_ som man uppför sig som.
Om du är Lägre Medelklass och har B-FV 2 i färdigheten så kan du bete dig som Lägre Överklass. Om man vill vara mer detaljerad så kan man låta varje FV ge plus på tabellen i klassen, så om man har 9, Lägre Medel (8-11), med FV 9 så kommer man upp i 18, alltså Lägre Överklass (17-22). Man kan även se det som att alla har Etikett och det man slog fram på klasstabellen är en konstant bonus (från uppväxten) till färdigheten, som en CL-bonus, även om jag har för mig att du försökte dumpa CL (och i fallet ovan har man då 9+9 i färdigheten och beter sig som 18, dvs Lägre Överklass).
Beroende på hur man ser på Etikett så kan man även låta det begränsas så att man inte kan få ut mer än vad man har i FV i språket som man ska "bete" sig på. Ytterligare en faktor är att Etikett inte är identiskt överallt, jämför ett feodalt hov med en alvhärskares hov.
Om man hade kört med gamla regler skulle man nog säga att alla Etikett-färdigheter är yrkes om man köper en som det, precis som Undre Världen, så man skulle kunna låta den här fungera på samma sätt (och för mig är Etikett ofta motsvarigheten till Undre Världen fast för högre klass, och även Undre Världen-färdigheterna ger kunskap om hur man ska "bete" sig i skumrask-sammanhang).

Oavsett så vill jag inte ha det som en färdighet som man slår mot.
(En helt annan not är att jag dissat Köpslå och jag låter rollspela det hela, och ibland kan jag låta dem få hjälp på traven om de har hög INT eller KAR, eller färdighet som ligger nära, som Övertala, men jag slår inte mot något.)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Så en alv måste ha "Kulturkännedom: alver", annars så kan denne inte bete sig som en alv? Varför ska det vara så annorlunda för överklass/underklass? Varför måste det finnas en färdighet för sådant?
Tänktvärt. Men mitt svar är ju som du förstår nej. Dock borde det vara skillnad på en alv av hög börd och en alv av låg börd? Kanske Etikett (eller kalla det vad du vill) inte är applicerbart på vissa raser då de skiljer sig så från människors synsätt som gärna formaliserar och ritualiserar sitt umgänge.

Dock borde en alv behöva Kulturkännedom:människor för att kunna beblanda sig med människor på ett "normalt" sett.

Detta är faktiskt ett ganska vanligt fenomen. Dvs. att icke-mänskliga raser är väldigt homogena som ras (även om det finns skogsalver, bergsalver osv. men generellt här nu mina vänner) till skillnad från människor som alltid (eller oftast) skiljer sig i beteende beroende på socialt stånd, vilket land de kommer ifrån, vilken organisation de tillhör eller annat. Man tenderar i de flesta spel att inte göra distinktioner på sådan detaljnivå vad det gäller icke mänskliga raser (de allra mest klassiska såsom alver och dvärgar lite undantaget) utan drar dem över "raskammen" och säger att <insert creature of choice> är si och så....

Ok, en smula :gremtongue: off topic på slutet här men ni kan kanske ha överseende med det?

C.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Slå sönder färdigheter

Det jag känt med DoD (och tycker om andra färdighetsdrypande rollspel) de senare åren är att det finns så mycket mer färdighetsvärden på ett formulär än vad som behövs. Det var en grej jag gillade med Feng Shui när jag fastnade där. Istället för en hjälte med 30 färdigheter så fick man en med 5, och man tyckte inte att det saknades någonting. (Och med "man" så menar jag "jag".)

Kunskapsfärdigheter inbakade i antingen andra färdigheter eller i bakgrundshistorien till rollpersonen tycker jag är bra. Det förstnämnda är jag helt såld på. En egen färdighet värdera är onödigt... låt erfarna köpmän få bonus pga sin historia vad de än försöker värdera, men annars så avgör färdigheten Handeldvapen hur bra man är på att värdera pistoler osv. Eftersom jag inte skapar rollspel (eller ens spelar dom i nuläget) så har jag i vanlig ordning inte tänkt efter utan bara spånat fram grundtanken utan någon implementering. Jag har mao ingen som helst aning om hur jag skulle vilja läsa färdighetsvärden VS yrkeskunnande.
Påstående: Alla riddare lär sig heraldik.
Följdfakta: Alla riddare måste ha färdighetsvärde i den färdigheten.
Fråga: Kan man inte skippa färdigheten då och ge alla riddare FV 5 eller nåt?
Invändning: Men ska alla riddare vara precis lika bra då? Det blir ju fånigt.
Umm... och sen kom jag inte längre.

Jag är hursomhelst inte så förtjust i Kunskapsfärdigheter men förstår om du vill ha dom med. Åsikt om Värdera har jag fått med också. Då återstår Hantverk. Den tycker jag faktiskt är fristående. Problemet med den är att det inte känns helt logiskt att en hjälte (eller ja, rollperson då) kan sånt. Smide liksom. Går inte krigaren till en mästersmed och fixar ett svärd istället för att smida ett själv? Att slipa det lär han ju lära sig för att hålla sitt vapen i trim men Hantverk är ju tillverkning snarare än underhåll. Så jag skulle hålla Hantverk som en egen färdighet med den stora nackdelen att det är något som kommer användas så sällan att det rätt meningslöst att lägga XP där. Bättre att maxa FV i svärd istället och hoppas på mycket orcher. :gremwink:
 
Top