Nekromanti Slå med 2T10 (Chronopia-mod.)

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
När jag och en kompis satt och snackade så ville han ha en inlärningskurva där man lärde sig snabbt sedan planade det ut snabbt. Jag lade fram förslaget, att eftersom Chronopias färdighetskostnad inte ökade, så vore det mer logiskt att slå med 2T10, då det skulle innebära att man vill ha värden runt 11. Om man köpte låga värden och uppåt så skulle den procentuella chansen för att lyckas med handlingen ökas markant ju mer man köper tills just värdet 11 och därefter sjunker den procentuella chansen för att lyckas. Att köpa från 19 till 20 skulle exempelvis bara ge 1% större chans att lyckas (från 99% till 100%) och därför skulle det inte vara lönt att köpa det.

Här är en liten tabell med sannorlikheter:
<pre># % = % <= % >=
2 1.0% 1.0% 100.0%
3 2.0% 3.0% 99.0%
4 3.0% 6.0% 97.0%
5 4.0% 10.0% 94.0%
6 5.0% 15.0% 90.0%
7 6.0% 21.0% 85.0%
8 7.0% 28.0% 79.0%
9 8.0% 36.0% 72.0%
10 9.0% 45.0% 64.0%
11 9.9% 55.0% 55.0%
12 9.0% 63.9% 45.0%
13 8.0% 71.9% 36.1%
14 7.0% 79.0% 28.1%
15 6.0% 85.0% 21.0%
16 5.0% 90.0% 15.0%
17 4.0% 94.0% 10.0%
18 3.0% 97.0% 6.0%
19 2.0% 99.0% 3.0%
20 1.0% 100.0% 1.0% </pre>
Man skulle också på ett enkelt sätt kunna få fram både skada och var man träffar med dessa två tärningar. Ena tärningen (låt den vara svart) avgör var man träffar och den andra tärningen (låt den vara vit) skulle vara skadan. Eftersom det är ballt att träffa i huvudet så vänder vi på den redan existerande träfftabellen.

<table cellpadding="3"><tr><td>Svart T10</td><td>Träffområde</td></tr><tr><td>1-2</td><td>Huvud</td></tr><tr><td>3-4</td><td>Höger arm</td></tr><tr><td>5-6</td><td>Vänster arm</td></tr><tr><td>7</td><td>Bröstkorg</td></tr><tr><td>8</td><td>Mage</td></tr><tr><td>9</td><td>Höger ben</td></tr><tr><td>10</td><td>Vänster ben</td></tr></table>
Det här innebär att man endast kan göra små skador på benen (9-10) om man inte är riktigt skicklig, eftersom det skulle ge en väldigt liten skadetärning. Huvudet kan alltid få kraftiga skador, då det är ett väldigt utsatt och känsligt område.

Vapenskadorna är väldigt enkla och kan exempelvis ge en bonus på skadan. Förslagsvis tar man det högsta resultatet av skadan, (1T4+1) 5 för dolk och (1T8+1=) 9 för bredsvärd, och tar BC-värdet för detta. Alltså ger en dolk 1 extra i skada och bredsvärdet ger 2 extra i skada. Notera att detta är ett exempel. Till denna vapenbonus, så lägger man den vita tärningens utfall.

Jag tycker att det här var ett riktigt snillrikt system som fick ut väldigt mycket information ur ett slag, samtidigt som man slipper tabeller som i förväg har räknat ut någon sorts krånglig formel för färdighetskostnad.

Vidare...

Om man slår 0 på den svarta tärningen och misslyckas, så fumlar man.
Om man slår 0 på den vita tärningen och lyckas, så blir det perfekt.

Med andra ord så kan de med låga färdighetsvärden fumla ofta(re) medan de skickliga förbehålls alla perfekta slag. Det här sista hade vi inte tänkt över ordentligt, då perfekta slag faktiskt finns för att även den, till synes obetydliga, varelse ska kunna göra skillnad. Den tanken stödjer inte det här tillämpningssättet.

Vid fummel eller perfekta slag (sker vid var 10:e slag), så får man göra en markering om det inte redan finns en markering vid färdigheten. Efter äventyrets slut (eller efter längre viloperiod) så ska man slå 2T10 över färdighetsvärdet för att få höja den ett steg.

I övrigt så ser reglerna ut som vanligt.

/Han som gärna skulle vilja speltesta detta (och som borde ha gjort såhär i EDoD)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
387
Location
Oslo
Låter riktigt bra faktiskt! Tummen upp!

En reflektion dock: innebär detta att det är omöjligt att träffa benen om man har ett FV som är lägre än 9, eller har jag missuppfattat nåt?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
En reflektion dock: innebär detta att det är omöjligt att träffa benen om man har ett FV som är lägre än 9, eller har jag missuppfattat nåt?
Det stämmer, men det är sällan som det är (för mig) stämningsfullt eller häftigt att träffa benen. :gremsmile:

/Han som, när han spelar med sin bärsärkardvärg, alltid träffar benen
 
Top